[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67834026
h-index2721
i10-index20397
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 35-27 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه گربه مبارز بر نشانگان اختلال اضطراب فراگیر و هراس اجتماعی در کودکان دختر و پسر دارای اختلالات اضطرابی
زهرا حاج محمدی1 ، کبری حاجی علیزاده* 2
1- گروه روان‌ شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
2- گروه روان‌ شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران ، ph_alizadeh@yahoo.com
چکیده:   (4379 مشاهده)
مقدمه: اختلالات اضطرابی می ‌تواند مشکلات فراوانی را برای کودکان به وجود بیاورد، بنا بر این یافتن روش‌ هایی برای بهبود اضطراب آنان ضروری به نظر می ‌رسد. از این ‌رو این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی برنامه گربه مبارز(CCP) بر نشانگان اختلال اضطراب فراگیر و هراس اجتماعی در کودکان دارای اختلالات اضطرابی انجام شد.
مواد و روش‌ ها: طرح پژوهش از نوع آزمایشی و به‌ صـــورت پیش ‌آزمون-پس ‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش ‌آموزان دختر و پسر 8 تا 11 سال دارای اختلالات اضطرابی شهر بندرعباس در سال 1397 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 32 کودک بود که به ‌صورت نمونه ‌گیری خوشه‌ ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و اعضای گروه آزمایش به صورت فردی و در 16 جلسه تحت CCP قرار گرفتند. از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس(SCAS) برای جمع‌ آوری داده‌ ها استفاده شد. داده ‌ها از طریق تحلیل آنکوا و آنوا مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ های پژوهش: نتایج نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش، پس از مداخله تفاوت معناداری وجود دارد و CCP اثر معناداری در بهبود اضطراب فراگیر(P<0.05, F=52.03) و هراس اجتماعی(P<0.05, F=78.20) در گروه آزمایش دارد.
بحث و نتیجه ‌گیری: با توجه به یافته‌ های این پژوهش، برنامه درمانی گربه مبارز یک روش موثر در بهبود اختلالات اضطرابی کودکان است و می ‌تواند دارای تلویحات کاربردی فراوانی باشد.
 
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی-رفتاری، گربه مبارز، اضطراب فراگیر، هراس اجتماعی
متن کامل [PDF 701 kb]   (1787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش روان پرستاری
دریافت: 1398/6/25 | پذیرش: 1398/8/20 | انتشار: 1399/1/10
فهرست منابع
1. Hill C, Waite P, Creswell C. Anxiety disorders in children and adolescents. Paediatr Child Health2016; 26:548-53. doi.org/10.1016/j.paed.2016.08.007
2. Melkevik O, Nilsen W, Evensen M, Reneflot A, Mykletun A. Internalizing disorders as risk factors for early school leaving: a systematic review. Adole Res Rev2016; 1(3):245-55. doi.org/10.1007/s40894-016-0024-1
3. Mor N, Meijers J. Cognitive behavioral therapy in childhood anxiety. Israel J Psychiatr Rel Sci2009; 46:282.
4. Paulus FW, Backes A, Sander CS, Weber M, von Gontard A. Anxiety disorders and behavioral inhibition in preschool children a population based study. Child Psychiatr Hum Dev2015; 46:150-7. doi.org/10.1007/s10578-014-0460-8
5. Polanczyk GV, Salum GA, Sugaya LS, Caye A, Rohde LA. Annual Research Review: A meta‐analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. J Child Psychol Psychiatr2015; 56:345-65. doi.org/10.1111/jcpp.12381
6. Zarafshan H, Mohammadi MR, Salmanian M. Prevalence of anxiety disorders among children and adolescents in Iran: a systematic review. Iranian J Psychiatr 2015; 10:1.
7. Peterman JS, Carper MM, Kendall PC. Anxiety disorders and comorbid sleep problems in school-aged youth: review and future research directions. Child Psychiatr Hum Development. 2015; 46:376-92. doi.org/10.1007/s10578-014-0478-y
8. Essau CA, Lewinsohn PM, Lim JX, Moon-ho RH, Rohde P. Incidence, recurrence and comorbidity of anxiety disorders in four major developmental stages. J Affec Dis2018; 228:248-53. doi.org/10.1016/j.jad.2017.12.014
9. Shokri Mirhosseini H, Alizade H, Fasrrokhi N. [The impact of coping cat program on symptoms reduction in children with anxiety disorders]. JCMH 2018;5:1-13 (Persian)
10. Morris J, Belfer M, Daniels A, Flisher A, Ville L, Lora A, Saxena S. Treated prevalence of and mental health services received by children and adolescents in 42 low and middle income countries. J Child Psychol Psychiatr2011; 52:1239-46. doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02409.x
11. Belfer ML. Child and adolescent mental disorders the magnitude of the problem across the globe. J Child Psychol Psychiatr 2008; 49:226-36. doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01855.x
12. Hill C, Waite P, Creswell C. Anxiety disorders in children and adolescents. Paediatr Child Health2016; 26:548-53. doi.org/10.1016/j.paed.2016.08.007
13. Beidas RS, Benjamin CL, Puleo CM, Edmunds JM, Kendall PC. Flexible applications of the coping cat program for anxious youth. Cogn Behavior Pract 2010; 17:142-53. doi.org/10.1016/j.cbpra.2009.11.002
14. Hudson JL, Rapee RM, Lyneham HJ, McLellan LF, Wuthrich VM, Schniering CA. Comparing outcomes for children with different anxiety disorders following cognitive behavioural therapy. Behavior Res Therap 2015; 72:30-7. doi.org/10.1016/j.brat.2015.06.007
15. Kodal A, Fjermestad K, Bjelland I, Gjestad R, Ost LG, Bjaastad JF, et al. Long term effectiveness of cognitive behavioral therapy for youth with anxiety disorders. J Anx Dis 2018; 53:58-67. doi.org/10.1016/j.janxdis.2017.11.003
16. Kendall PC, Hedtke K. Cognitive behavioral therapy for anxious children therapist manual 3th ed. Ardmore PA Workbook Publication. 2006; P.131-9.
17. Kendall PC, Choudhury M, Hudson J, Webb A. The CAT project manual for the cognitive behavioral treatment of anxious adolescents. 2th ed. Ardmore PA Workbook Publication.2002;P.422-6.
18. Lenz AS. Meta-analysis of the coping cat program for decreasing severity of anxiety symptoms among children and adolescents. J Child Adole Coun 2015; 1:51-65. doi.org/10.1080/23727810.2015.1079116
19. Khanna MS, Kendall PC. Computer assisted CBT for child anxiety the coping cat CD-ROM. Cognitive and Behavioral Practice. 2008; 15(2):159-65. doi.org/10.1016/j.cbpra.2008.02.002
20. Keehn RH, Lincoln AJ, Brown MZ, Chavira DA. The Coping Cat program for children with anxiety and autism spectrum disorder a pilot randomized controlled trial. J Aut Deve Dis2013; 43:57-67. doi.org/10.1007/s10803-012-1541-9
21. Zarghami F, Heidarinasab L, Shaeiri M, Shahrivar Z. [A study in the impact of coping cat based cognitive behavior therapy on reduced anxiety in the children aged 8 to 10 with anxiety disorder]. Clin Psychol Stud 2015; 5:183-202. (Persian)
22. Michael KD, Payne LO, Albright AE. An adaptation of the coping cat program the successful treatment of a 6 year old boy with generalized anxiety disorder. ClinCase Stud 2012; 11:426-40. doi.org/10.1177/1534650112460912
23. Kendall PC, Flannery E, Panichelli SM, Southam M, Henin A, Warman M. Therapy for youths with anxiety disorders a second randomized clincal trial. J Con Clin Psychol 1997; 65:366-80. doi.org/10.1037/0022-006X.65.3.366
24. Kendall PC, Chu B, Gifford A, Hayes C, Nauta M. Breathing life into a manual flexibility and creativity with manual based treatments. Cogn Behavior Pract1998; 5:177-98. doi.org/10.1016/S1077-7229(98)80004-7
25. Podell JL, Mychailyszyn M, Edmunds J, Puleo CM, Kendall PC. The coping cat program for anxious youth the FEAR plan comes to life. Cogn Behavior Pract2010; 17:132-41. doi.org/10.1016/j.cbpra.2009.11.001
26. Spence SH, Barrett PM, Turner CM. Psychometric properties of the Spence Children’s Anxiety Scale with young adolescents. J Anx Dis2003; 17:605-25. doi.org/10.1016/S0887-6185(02)00236-0
27. Mousavi R, Moradi AR, Farzad V, Mahdavi S. Psychometric properties of the spence childrens anxiety scale with an Iranian sample. Int J of Psychol 2007; 1:17-26.
28. Stein MB, Sareen J. Generalized anxiety disorder. New England J Med 2015; 373:2059-68. doi: 10.1056/NEJMcp1502514
29. Heimberg RG, Hofmann SG, Liebowitz MR, Schneier FR, Smits JA, Stein MB, et al. Social anxiety disorder in DSM‐5. Dep Anx2014; 31:472-9. doi.org/10.1002/da.22231
30. Klein AM, Rapee RM, Hudson JL, Schniering CA, Wuthrich VM, Kangas M, et al. Interpretation modification training reduces social anxiety in clinically anxious children. Behavior Res Therap2015; 75:78-84. doi.org/10.1016/j.brat.2015.10.006
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haj Mohammadi Z, haji alizadeh K. Effectiveness of Coping Cat Program on the Symptoms of Generalized Anxiety Disorder and Social Phobia in Male and Female Children with Anxiety Disorders. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2020; 28 (1) :27-35
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6005-fa.html

حاج محمدی زهرا، حاجی علیزاده کبری. اثربخشی برنامه گربه مبارز بر نشانگان اختلال اضطراب فراگیر و هراس اجتماعی در کودکان دختر و پسر دارای اختلالات اضطرابی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1399; 28 (1) :27-35

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6005-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4666