[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations69513503
h-index2819
i10-index21082
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 6 - ( 11-1403 ) ::
جلد 32 شماره 6 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تکنیک آموزش توجه بر فراشناخت های دختران نوجوان با وسواس مو کندن
ریحانه شیخان* 1، فاطمه هاشمی2 ، تورج سپهوند3
1- گروه روان‌شناسی و مشاوره، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، reyhane.sheykhan@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی و مشاوره، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده:   (18 مشاهده)
مقدمه: اختلال وسواس مو کندن (TTM) با پریشانی روانی فراوان، آسیب اجتماعی و نرخ شیوعی بالاتر از تصور همراه است. دربارۀ سبب‌شناسی این اختلال علاوه بر عوامل شناختی و رفتاری، توجه به عامل فراشناختی می‌‌تواند مهم باشد؛ ازاین‌رو، در پژوهش حاضر، اثربخشی یک مداخلۀ روان‌شناختی هشت جلسه‌ای- تکنیک آموزش توجه- بر فراشناخت‌‌های دختران نوجوان با وسواس مو کَنی بررسی شد.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر نیمه‌‌آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 دختر در بازه سنی 15 تا 18 سال با وسواس مو کندن (با توجه به معیارهای راهنمای تشخیصی آماری اختلالات ویرایش پنجم برای وسواس موکنی و نمرۀ بالاتر از برش در پرسش‌نامۀ وسواس موکنی) با روش نمونه‌گیری در دسترس، با مراجعه به کلینیک‌‌های مشاوره و روان‌شناسی شهر اراک در سال 1402 به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. شرکت‌کنندگان در پژوهش به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون، پرسش‌نامۀ وسواس موکنی و باورهای فراشناختی را تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش توجه دریافت نمود و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، داده‌های حاصل با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS vol.22 و به روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره در سطح 0.05>P بررسی شد.
یافته ­های پژوهش: دو گروه آزمایش و کنترل که همگی دختر، مجرد، در بازه سنی 15 تا 18 سال و مبتلا به وسواس کندن مو بودند، از لحاظ میانگین سنی و وسواس کندن مو تفاوت آماری معناداری نداشتند؛ اما میانگین گروه‌ها در پس‌آزمون متغیرهای وابسته، یعنی باورهای مثبت دربارۀ نگرانی (P=0.001، F=126.187)، کنترل‌ناپذیری و خطر افکار (P=0.001، F=76.806)، نبود اطمینان شناختی (P=0.001، F=145.461)، نیاز به کنترل افکار (P=0.001، F=108.642) و خودآگاهی شناختی (P=0.001، F=48.972) تفاوت معناداری باهم داشتند.
بحث و نتیجه‌گیری: ازآنجاکه تکنیک آموزش توجه بر باورهای مثبت دربارۀ نگرانی، باورهای منفی دربارۀ کنترل‌‌ناپذیری و خطر، باورهایی دربارۀ نبود اطمینان شناختی، خودآگاهی شناختی و باورهای منفی دربارۀ اندیشۀ خرافی، تنبیه و مسئولیت‌‌پذیری دختران نوجوان با وسواس کندن مو تأثیر داشت، این مطالعه بینش مفیدی دربارۀ نقش فرایندهای توجه در درمان اختلال وسواس کندن مو ارائه می‌‌دهد که مبنایی برای پژوهش‌‌های آتی فراهم می‌‌کند.
واژه‌های کلیدی: تکنیک آموزش توجه، فراشناخت‌‌ها، وسواس موکنی
متن کامل [PDF 1511 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/3/5 | پذیرش: 1403/5/3 | انتشار: 1403/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.ARAK.REC.1402.062


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheykhan R, Hashemi F, Sepahvand T. Effectiveness of Attention Training Technique on the Metacognitions of Adolescent Girls with Trichotillomania Disorder. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2025; 32 (6) :57-68
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8293-fa.html

شیخان ریحانه، هاشمی فاطمه، سپهوند تورج. اثربخشی تکنیک آموزش توجه بر فراشناخت های دختران نوجوان با وسواس مو کندن. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (6) :57-68

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 6 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4676