[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations68093459
h-index2719
i10-index19677
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 6 - ( 11-1403 ) ::
جلد 32 شماره 6 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تکنیک آموزش توجه بر فراشناخت های دختران نوجوان با وسواس مو کندن
ریحانه شیخان* 1، فاطمه هاشمی2 ، تورج سپهوند3
1- گروه روان‌شناسی و مشاوره، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، reyhane.sheykhan@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی و مشاوره، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده:   (271 مشاهده)
مقدمه: اختلال وسواس مو کندن (TTM) با پریشانی روانی فراوان، آسیب اجتماعی و نرخ شیوعی بالاتر از تصور همراه است. دربارۀ سبب‌شناسی این اختلال علاوه بر عوامل شناختی و رفتاری، توجه به عامل فراشناختی می‌‌تواند مهم باشد؛ ازاین‌رو، در پژوهش حاضر، اثربخشی یک مداخلۀ روان‌شناختی هشت جلسه‌ای- تکنیک آموزش توجه- بر فراشناخت‌‌های دختران نوجوان با وسواس مو کَنی بررسی شد.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر نیمه‌‌آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 دختر در بازه سنی 15 تا 18 سال با وسواس مو کندن (با توجه به معیارهای راهنمای تشخیصی آماری اختلالات ویرایش پنجم برای وسواس موکنی و نمرۀ بالاتر از برش در پرسش‌نامۀ وسواس موکنی) با روش نمونه‌گیری در دسترس، با مراجعه به کلینیک‌‌های مشاوره و روان‌شناسی شهر اراک در سال 1402 به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. شرکت‌کنندگان در پژوهش به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون، پرسش‌نامۀ وسواس موکنی و باورهای فراشناختی را تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش توجه دریافت نمود و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، داده‌های حاصل با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS vol.22 و به روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره در سطح 0.05>P بررسی شد.
یافته ­های پژوهش: دو گروه آزمایش و کنترل که همگی دختر، مجرد، در بازه سنی 15 تا 18 سال و مبتلا به وسواس کندن مو بودند، از لحاظ میانگین سنی و وسواس کندن مو تفاوت آماری معناداری نداشتند؛ اما میانگین گروه‌ها در پس‌آزمون متغیرهای وابسته، یعنی باورهای مثبت دربارۀ نگرانی (P=0.001، F=126.187)، کنترل‌ناپذیری و خطر افکار (P=0.001، F=76.806)، نبود اطمینان شناختی (P=0.001، F=145.461)، نیاز به کنترل افکار (P=0.001، F=108.642) و خودآگاهی شناختی (P=0.001، F=48.972) تفاوت معناداری باهم داشتند.
بحث و نتیجه‌گیری: ازآنجاکه تکنیک آموزش توجه بر باورهای مثبت دربارۀ نگرانی، باورهای منفی دربارۀ کنترل‌‌ناپذیری و خطر، باورهایی دربارۀ نبود اطمینان شناختی، خودآگاهی شناختی و باورهای منفی دربارۀ اندیشۀ خرافی، تنبیه و مسئولیت‌‌پذیری دختران نوجوان با وسواس کندن مو تأثیر داشت، این مطالعه بینش مفیدی دربارۀ نقش فرایندهای توجه در درمان اختلال وسواس کندن مو ارائه می‌‌دهد که مبنایی برای پژوهش‌‌های آتی فراهم می‌‌کند.
واژه‌های کلیدی: تکنیک آموزش توجه، فراشناخت‌‌ها، وسواس موکنی
متن کامل [PDF 1511 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/3/5 | پذیرش: 1403/5/3 | انتشار: 1403/11/15
فهرست منابع
1. Duke DC, Keeley ML, Geffken GR, Storch EA. Trichotillomania: a current review. Clin Psychol Rev 2010; 30: 181-93.‌ doi: 10.1016/j.cpr.2009.10.008.
2. Wong JW, Nguyen TV, Koo JY. Primary psychiatric conditions: dermatitis artefacta, trichotillomania and neurotic excoriations. Indian J Dermatol 2013; 58: 44.‌ doi: 10.4103/0019-5154.105287.
3. Kaplan V, Sadock B. Synopsis Of Psychiatry. Translated of Ahmad Ahmadipour and Atefe Kamaloo. Tehran: Ebne Sina, 2015. (persion)
4. Flaherty DC, Aguilar F, Pradhan B, Grewal H. Rapunzel syndrome due to ingested hair extensions: Surgical and psychiatric considerations. Int J Surg Case Rep 2015;17:155-7.‌ doi: 10.1016/j.ijscr.2015.11.009.
5. Woods DW, Houghton DC. Diagnosis, evaluation, and management of trichotillomania. Psychiatr Clin North Am 2014; 37:301-17. doi:10.1016/j.psc.2014.05.005.
6. Franklin ME, Zagrabbe K, Benavides KLB. Trichotillomania And Its Treatment: A Review And Recommendations. Expert Rev Neurother 2011; 11: 1165- 74. doi: 10.1586/ern.11.93.
7. Begotka AM, Woods DW, Wetterneck CT. The relationship between experiential avoidance and the severity of trichotillomania in a nonreferred sample. J Behav Ther Exp Psychiatry 2004; 35: 17-24. doi: 10.1016/j.jbtep.2004.02.001.
8. Gawlowska-Sawosz M, Wolski M, Kaminski A, et al. Trichotillomania and Trichophagia Diagnosis, Treatment Prevention. Psychiatr 2016; 50: 127- 43. doi: 10.12740/pp/59513.
9. Hofmann SG. Perception of control over anxiety mediates the relation between catastrophic thinking and social anxiety in social phobia. Behav Res Ther 2005;43: 885-95.‌ doi.org/10.1016/j.brat.2004.07.002.
10. Fisher PL, Wells A. Metacognitive therapy for obsessive–compulsive disorder: A case series. J Behav Ther Exp Psychiatry 2008; 39: 117-32. doi: 10.1016/j.jbtep.2006.12.001.
11. Sulkowski ML, Mancil TL, Jordan C, Reid A, Chakoff E, Storch EA. Validation of a classification system of obsessive–compulsive spectrum disorder symptoms in a non-clinical sample. Psychiatr Res 2011; 188:65-70. doi: 10.1016/j.psychres.2011.01.015.
12. Shareh H. A Preliminary Investigation of Metacognitive Therapy and Habit Reversal as a Treatment for Trichotillomania. Behav Cogn Psychother 2018;46:1-20. doi:10.1017/S1352465817000546.
13. Fisher PL. Metacognitive therapy. In book: Handbook of cognitive behavioral therapy: Overview and approaches (Vol. 1). pp.617-36. doi:10.1037/0000218-021.
14. Aghaei F, Alimoradi Dokuhi R, Mokhtari Zararani S. Anticipation of obsessive-compulsive symptoms based on metacognitive beliefs and thought control strategies in the non-clinical population. JR_SPE 2016; 3: 135-126. (Persian)
15. Wells A, Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behav Res Ther 2004; 42: 385-96.‌ doi: 10.1016/s0005-7967(03)00147-5.
16. Yoruk P, Tosun A. Metacognitive model of obsessive compulsive disorder. Curr Appr Psychiatry 2015; 7:190-207. doi: 10.14744/dajpns.2022.00189.
17. McEvoy PM, Perini SJ. Cognitive behavioral group therapy for social phobia with or without attention training: A controlled trial. J Anxiety Disord 2009; 23: 519-28. doi: 10.1016/j.janxdis.2008.10.008.
18. Wells A. The Attention Training Technique: Theory, Effects, and a Metacognitive Hypothesis on Auditory Hallucinations. JBCP 2007; 14, 134-8. doi:10.1016/j.cbpra.2006.01.010.
19. Wells A. Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression. Tras Mohammadkhani M. Tehran, Iran: Varayedanesh; 2009. (Persian).
20. Maas J, Keijsers GPJ, Rinck M, Becker ES. Approach-avoidance, attentional and evaluation biases in hair pulling disorder and their relationship with symptom severity. Cogn Psychol 2018; 30: 743-53. doi:10.1080/20445911.2018.1503278.
21. Stevenson, Judith L. An investigation of attitudes and attentional biases in trichotillomania. PhD thesis, University of Glasgow, 2018.
22. Lee, Han-Joo et al. Facilitated attentional disengagement from hair-related cues among individuals diagnosed with trichotillomania: An investigation based on the exogenous cueing paradigm. JOCRD 2012; 1:8-15. doi: 10.1016/J.JOCRD.2011.11.005.
23. Demirci H, Pirdogan Aydin E, Guler Kenar J, Akil Ozer O, Karamustafalioglu KO. metacognitive functions of patients with trichotillomania and skin picking disorder. Psychiatr Neurol Sci 2022; 35: 165- 73. doi:10.14744/dajpns.2022.00189.
24. Wells A. Emotional disorders and metacognition: Innovative cog the: wiley. 2000.
25. Bruce TO, Barwick LW, Wright HH. Diagnosis And Management Of Trichotillomania In Children And Adolescents. Paediatr Drugs 2005;7: 365-76. doi: 10.2165/00148581-200507060-00005.
26. Rabiei M, Nikfarjam M, Movasegh M, Goldooz N. The Effectiveness Of Metacognitive-Cognitive-Behavioral Intervention On Severity Of The Symptoms Of Hair Pulling Disorder. IJBS 2014; 7: 373- 8. (Persian).
27. Salarifar MH. Metacognitive, Inhibiting Or Facilitating Anxiety And Academic Self-Regulation. Unpublished Doctoral Thesis, Shahid Beheshti University.
28. Colthorpe K, Sharifirad T, Ainscough L, Anderson S, Zimbardi K. Prompting undergraduate students’ metacognition of learning:implementing ‘meta-learning’assessment tasks in the biomedical sciences. Assess Eval High Educ 2018; 43: 272-85. doi:10.1080/02602938.2017.1334872
29. Hagen K, Solem S, Opstad HB, Hansen B, Hagen R. The role of metacognition and obsessive-compulsive symptoms in psychosis: an analogue study. BMC Psychiatry 2017; 17: 233. doi: 10.1186/s12888-017-1392-1.
30. Gharayeli Z, Saberi H .Relationship between Metacognition and Delusional Beliefs with Obsessive-Compulsive Symptoms. J Behav Clin Psychol 2020;14:17-26. (Persian)
31. Watson C, Purdon C. Attention Training in the Reduction and Reappraisal of Intrusive Thoughts Chris Watson and Christine Purdon. Behav Cogn Psychother 2008;36:61-70. doi:10.1017/s1352465807003773.
32. Hashemi z. Comparison of the Effectiveness of Attention Training Techniques and Mental Immunization Training in Anxiety and Worry of Adolescents. Educ Strategy Med Sci 2020;13:240- 9. (Persian)
33. Sheykhan R, Mohammadkhani Sh, Hasanabadi HR. Self-Focused Attention in Treatment of Social Anxiety:A Controlled Clinical Trial. J Mazand Univ Med Sci 2013; 23: 120-8 (Persian).
34. Andel SA, Pindek S, Spector PE, Crowe RP, Cash RE, Panchal A. Adding fuel to the fire: The exacerbating effects of calling intensity on the relationship between emotionally disturbing work and employee health. J Occup Health Psychol 2022; 27: 488-502. doi: 10.1037/ocp0000331.
35. Teasdale JD, Moore RG, Pope M, Williams S, Segal ZV. Metacognitive awareness and prevention of relapse in depression empirical evidence. J Consult Clin Psychol 2002: 70: 275-87. doi:10.1037/0022-006x.70.2.275.
36. Clark DA. Cognitive-behavioral therapy for OCD. New York: The Guildford Press 2004.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.ARAK.REC.1402.062


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheykhan R, Hashemi F, Sepahvand T. Effectiveness of Attention Training Technique on the Metacognitions of Adolescent Girls with Trichotillomania Disorder. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2025; 32 (6) :57-68
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8293-fa.html

شیخان ریحانه، هاشمی فاطمه، سپهوند تورج. اثربخشی تکنیک آموزش توجه بر فراشناخت های دختران نوجوان با وسواس مو کندن. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (6) :57-68

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 6 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4680