:: دوره 22، شماره 2 - ( 3-1393 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 65-57 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت سلامت عمومی دانش آموزان دختر و پسر مدارس مقطع راهنمایی شهر ایلام در سال 1392-1391
سید رحمت الله موسوی مقدم1 ، حامد توان* 2، کورش سایه میری1 ، سوسن نادری3
1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، hamedtavan@gmail.com
3- علوم تحقیقات ایلام
چکیده:   (10334 مشاهده)
هدف: میزان شیوع اختلالات مربوط به حوزه سلامت در حال افزایش است و این میزان در ایران 23-18% گزارش شده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان سلامت عمومی دانش آموزان بوده است. روش: این مطالعه یک تحقیق توصیفی بوده که با استفاده ازپرسشنامه استاندارد GHQ 28 سلامت عمومی 118 نفر از دختران و پسران در مقطع راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته و از نرم افزارSPSS نسخه 19 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: نمونه ها شامل 64(23/54%) نفر مرد و 54(76/45%) نفر زن بودند و نمره کلی دانش آموزان به 4 دسته طبقه بندی گردید. دسته اول نمره بین 21-0، دسته دوم نمره بین 42-22، دسته سوم نمره بین 63-43 و در دسته آخر 84-64 نمره را شامل می شد. تعداد 38(20/32%) نفر از دانش آموزان نمره بین 21-0، 61(7/51%) نفر نمره بین 42-22، 17(7/14%) نفر نمره بین 63-43 و 2(7/1%) نفر نمره بین 84-64 را کسب کردند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که وضعیت سلامت عمومی تعداد زیادی از دانش آموزان در حد مطلوبی قرار دارد. ازآنجا که دانش آموزان از سلامت عمومی کمتری در دوره ی بلوغ برخوردار بوده اند، لذا مدارس می توانند با برقراری کلاس های مشاوره در مورد بلوغ و تغییرات جسمی حاصل از آن، سطح سلامت عمومی دانش آموزان در دوران بلوغ را افزایش دهند.
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: اختلالات روانی، پرسشنامه سلامت عمومی، دانش آموزان ایلام، سلامت عمومی
متن کامل [PDF 547 kb]   (5816 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش روان پرستاری
دریافت: 1392/4/22 | پذیرش: 1392/11/2 | انتشار: 1393/3/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها