1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام 2- دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، hamedtavan@gmail.com 3- علوم تحقیقات ایلام
چکیده: (10773 مشاهده)
هدف: میزان شیوع اختلالات مربوط به حوزه سلامت در حال افزایش است و این میزان در ایران 23-18% گزارش شده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان سلامت عمومی دانش آموزان بوده است.
روش: این مطالعه یک تحقیق توصیفی بوده که با استفاده ازپرسشنامه استاندارد GHQ 28 سلامت عمومی 118 نفر از دختران و پسران در مقطع راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته و از نرم افزارSPSS نسخه 19 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: نمونه ها شامل 64(23/54%) نفر مرد و 54(76/45%) نفر زن بودند و نمره کلی دانش آموزان به 4 دسته طبقه بندی گردید. دسته اول نمره بین 21-0، دسته دوم نمره بین 42-22، دسته سوم نمره بین 63-43 و در دسته آخر 84-64 نمره را شامل می شد. تعداد 38(20/32%) نفر از دانش آموزان نمره بین 21-0، 61(7/51%) نفر نمره بین 42-22، 17(7/14%) نفر نمره بین 63-43 و 2(7/1%) نفر نمره بین 84-64 را کسب کردند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که وضعیت سلامت عمومی تعداد زیادی از دانش آموزان در حد مطلوبی قرار دارد. ازآنجا که دانش آموزان از سلامت عمومی کمتری در دوره ی بلوغ برخوردار بوده اند، لذا مدارس می توانند با برقراری کلاس های مشاوره در مورد بلوغ و تغییرات جسمی حاصل از آن، سطح سلامت عمومی دانش آموزان در دوران بلوغ را افزایش دهند.
MousaviMoghadam R, tavan H, Sayehmiri K, Nadery S. General health status of male and female students in junior schools of Ilam at 2012. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 22 (2) :57-65 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1088-fa.html
موسوی مقدم سید رحمت الله، توان حامد، سایه میری کورش، نادری سوسن. بررسی وضعیت سلامت عمومی دانش آموزان دختر و پسر مدارس مقطع راهنمایی شهر ایلام در سال 1392-1391 . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (2) :57-65