[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations69273482
h-index2819
i10-index20982
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 5 - ( 9-1403 ) ::
جلد 32 شماره 5 صفحات 135-124 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار بر استرس ادراک‌شدۀ دانشجویان آزاردیدۀ سایبری
نرگس میرانی سرگزی1 ، اکرم حافظی* 2، احمد میرگل3 ، طیبه شمسایی زفرقندی4 ، میلاد خانی5 ، مریم طارق طیب6
1- گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، danshyar00@gmail.com
3- گروه روان شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه پیام نور، زاهدان، ایران
4- گروه معارف و تربیت اسلامی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
5- گروه مشاوره و راهنمایی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
6- گروه روان‌شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
چکیده:   (253 مشاهده)
مقدمه: استرسهای ناشی از آزار سایبری بر دانشجویان یکی از معضلات جامعۀ امروز است. دانشجویان پزشکی عهدهدار سلامت جسمی افراد جامعه در آینده هستند؛ درنتیجه، توجه به سلامت روانی آنان اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار بر استرس ادراک‌شدۀ دانشجویان پزشکی آزاردیدۀ سایبری بود.
مواد و روش­ها: تحقیق حاضر از نوع نیمهآزمایشی است که در سال تحصیلی 1402-1401، روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. تعداد 30 نفر از دانشجویان پزشکی آسیب‌دیدۀ سایبری که استرس ادراک‌شده داشتند، با روش نمونه‌‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل، تقسیم گردیدند. دستورالعمل جلسات آموزش پردازش هیجان‌مدار طی 9 جلسه، هر جلسه 1 ساعت به‌صورت مجازی و همزمان از طریق نرم‌افزار اسکای روم ارائه شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ استرس ادراک‌شدۀ کوهن و همکاران استفاده گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد.
یافته­ های پژوهش: یافتهها نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات استرس ادراک‌شدۀ در میان دانشجویان پزشکی آزاردیدۀ سایبری در پسآزمون گروه‌های آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش‌یافته است (P=0.003)؛ همچنین میانگین گروه کنترل در پس‌آزمون کاهش چندانی نداشت، بلکه میانگین پس‌آزمون گروه کنترل (8750/35) دانشجویان علوم پزشکی مشهد نیز افزایش نشان داد. کمترین میانگین متعلق به پس‌آزمون گروه آزمایش (1250/22) است. بر اساس تحلیل کوواریانس انجام‌شده، آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار بر استرس ادراک‌شدۀ دانشجویان آزاردیدۀ سایبری علوم پزشکی مشهد تأثیر دارد (P=0.038).
بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که با استفاده از پردازش هیجان‌مدار، استرس ادراک‌شدۀ ناشی از آزار سایبری کاهش یافت؛ بنابراین، یکی از بهترین رویکردها برای درمان استرس ادراک‌شده در آزاردیدگان سایبری است و درنتیجه، آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار باعث تغییر در طرح‌واره‌های هیجانی دانشجویان و سازمان‌دهی افکار آنان می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: پردازش هیجان‌مدار، استرس ادراک‌شده، دانشجویان پزشکی، آزاردیدگان سایبری
متن کامل [PDF 787 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1402/7/7 | پذیرش: 1403/3/27 | انتشار: 1403/9/15
فهرست منابع
1. Atadakht A, Ahmadi Sh, Falahi V. Examining the pattern of structural relationships of cyber aggression based on perceived stress with the mediating role of dependence on virtual networks in students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: a descriptive study. JRUMS 2019; 19: 251-64. doi: 10.29252/jrums.19.3.251.
2. Smith DE, Zuber MT, Neumann GA, Lemoine FG, Mazarico E, Torrence M. Initial observations from the lunar orbiter laser altimeter (LOLA). Geophys Res Lett 2010; 37. doi:10.1029/2010GL043751.
3. Basharpoor S, Zardi B. Psychometric Properties of Cyber-Bullying/Victimization Experiences Questionnaire (CBVEQ) in Students. J School Psychol 2019; 8: 43-57. doi: 10.22098/jsp.2019.795.
4. Masoudnia E. Impact of Perceived Vulnerability on Student’s Coping Strategies in Stressful Situations: An Appraisal of Health Belief Model. IJPN 2015; 3:63-75.
5. Sikti AS. Daf’u al-Darar dalam Putusan Hakim Pengadilan Agama. Jakarta: A-empat. 2015.
6. Downey LA, Johnston PJ, Hansen K, Birney J, Stough C. Investigating the mediating effects of emotional intelligence and coping on problem behaviors in adolescents. Aust J Psychol 2010; 62: 20-29. doi:10.1080/00049530903312873.
7. Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clin Psychol Rev 2010; 30:217-37. doi: 10.1016/j.cpr.2009.11.004.
8. Eisenberg N. Emotion, regulation, and moral development. Annu Rev Psychol 2000;51:665-97. doi: 10.1146/annurev.psych.51.1.665.
9. Röll J, Koglin U, Petermann F. Emotion regulation and childhood aggression: longitudinal associations. Child Psychiatry Hum Dev 2012;43:909-23. doi: 10.1007/s10578-012-0303-4.
10. Zangi Abadi M, Sadeghi M, Ghadampour E. The effect of teaching emotional processing strategies on academic emotion and academic self-efficacy among high school female students in Kerman. JPS 2018; 17: 399-406.
11. Kumar VL, Goldstein MA. Cyberbullying and Adolescents. Curr Pediatr Rep 2020; 8:86-92. doi: 10.1007/s40124-020-00217-6.
12. Siwik C, Hicks A, Phillips K, Rebholz WN, Zimmaro LA, Weissbecker I, et al. Impact of coping strategies on perceived stress, depression, and cortisol profiles among gynecologic cancer patients. J Health Psychol 2020; 25:993-1003. doi: 10.1177/1359105317740737.
13. Mortezaei A, Iranmanesh Z, Rabati F, Manzari Tavakoli V. The effectiveness of teaching emotion-oriented strategies on academic self-efficacy and academic adaptation of students. JAPR 2020; 12: 363-78. doi: 10.22059/japr.2022.304675.643549.
14. Sedighian Bidgoli A. The State of Cyber Deviations Among Students of Tehran Universities. JCCS 2022; 23: 95-121. doi: 10.22083/jccs.2021.283398.3346.
15. Lapierre K, Dane AV. Sex differences in cyber bullying. Encycl Evolution Psychol Sci 2021; 7101-05. doi:10.1007/978-3-319-19650-3_3650.
16. Izabela Zych, Rosario Ortega-Ruiz, Rosario Del Rey. Systematic review of theoretical studies on bullying and cyberbullying: Facts, knowledge, prevention, and intervention. Aggress Violent Behav 2015; 23: 1-21. doi:10.1016/j.avb.2015.10.001.
17. Sigurdson JF, Undheim AM, Wallander JL, Lydersen S, Sund AM. The long-term effects of being bullied or a bully in adolescence on externalizing and internalizing mental health problems in adulthood. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 2015; 9:42. doi: 10.1186/s13034-015-0075-2.
18. Hinduja S, Patchin JW. Cultivating youth resilience to prevent bullying and cyberbullying victimization. Child Abuse Negl 2017; 73:51-62. doi: 10.1016/j.chiabu.2017.09.010.
19. Luyt JB. Types of stressors and coping responses to stress as expressed by Grade 10 learners in Windhoek (Doctoral dissertation, University of Namibia). 2021.
20. Sedighiarfaee F, Eskandari N. Predicting Distress Tolerance Based on Self-Compassion: The Mediating Role of Emotion Regulation Strategies. Clin Psychol Achiev 2020; 6:1-10. doi: 10.22055/jacp.2022.40589.1232.
21. Folkman S. Stress: Appraisal and Coping. In: Gellman, M.D., Turner, J.R. (eds) Encyclopedia of Behavioral Medicine. Springer, New York, NY.2013. doi:10.1007/978-1-4419-1005-9_215.
22. Sun P, Sun Y, Jiang H, Jia R, Li Z. Gratitude and Problem Behaviors in Adolescents: The Mediating Roles of Positive and Negative Coping Styles. Front Psychol 2019; 10:1547. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01547.
23. Whitman CN, Gottdiener WH. Implicit coping styles as a predictor of aggression. J Aggress Maltreatment Trauma 2015; 24:809-24. doi:10.1080/10926771.2015.1062447.
24. Yang, F. Coping strategies, cyberbullying behaviors, and depression among Chinese netizens during the COVID-19 pandemic: A web-based nationwide survey. J Affect Disord 2021;281:138- 44. doi: 10.1016/j.jad.2020.12.023.
25. Mehrabizadeh honarmand M, Ahmadian A, Zargar Y, Shahbazian H A, Khadivi M. The effect of mindfulness cognitive therapy on blood pressure sistolic and diastolic in male patient with blood pressure of Golestan Hospital of Ahvaz. J Ilam Uni Med Sci 2013; 21:244-54.
26. Elliott R, Watson JC, Goldman RN, Greenberg LS. Learning emotion-focused therapy: The process-experiential approach to change. Am Psychol Associat 2004. doi:10.1037/10725-000.
27. Espelage DL, King M T, Colbert CL. Emotional intelligence and school-based bullying prevention and intervention. In Emotional intelligence in education . Springer Cham 2018; 217-42. doi:10.1007/978-3-319-90633-1_9.
28. Pačić-Turk L, Pavlović D. Percipirani stres, suočavanje sa stresom i usredotočena svjesnost su prediktori promotivnih zdravstvenih ponašanja studenata. Arch Psychiatry Res 2020; 56: 109-28. doi:10.20471/dec.2020.56.02.01.
29. Pourfarrokh P, Kermani M, Jamali J. Assessment of the level of Perception stress of students of Mashhad University of Medical Sciences about COVID19 in 2020. Horizon Med Educ Develop 2020; 11: 66-76. doi: 10.22038/hmed.2020.49975.1050.
30. Anthony A Volk, Andrew V Dane, Zopito A. Marini. What is bullying? A theoretical redefinition. Dev Rev 2014; 34: 327- 43. doi:10.1016/j.dr.2014.09.001.
31. Huang F, Wang H, Wang Z, Zhang J, Du W, Su C, et al. Psychometric properties of the perceived stress scale in a community sample of Chinese. BMC Psychiatry 2020;20:1-7. doi:10.1016/j.dr.2014.09.001.
32. Seligman M EP, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. Am Psychol 2000; 55: 5-14. doi:10.1037/0003-066X.55.1.5.
33. Sheykhan R, Goudarzi M. Effectiveness of emotional-focused therapy in the difficulty of emotional regulation and severity of symptoms in patients with irritable bowel syndrome. J Ilam Uni Med Sci 2024; 32:88-97.
34. Kowalski C M, Kwiatkowska K, Kwiatkowska MM, Ponikiewska K, Rogoza R, Schermer JA. The Dark Triad traits and intelligence: Machiavellians are bright, and narcissists and psychopaths are ordinary. Pers Individ Differ 2018; 135: 1-6. doi:10.1016/j.paid.2018.06.049.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 1401/510/1


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirani Sargasi N, Hafezi A, Mirgol A, Shamsaei Zafarghandi T, Khani M, Tariq Tayyeb M. The effect of teaching emotion-oriented processing strategies on the perceived stress of cyberbullied medical students. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2024; 32 (5) :124-135
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8107-fa.html

میرانی سرگزی نرگس، حافظی اکرم، میرگل احمد، شمسایی زفرقندی طیبه، خانی میلاد، طارق طیب مریم. اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌مدار بر استرس ادراک‌شدۀ دانشجویان آزاردیدۀ سایبری. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (5) :124-135

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8107-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 5 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4671