[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 3 - ( 5-1401 ) ::
جلد 30 شماره 3 صفحات 74-62 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تمرینات نوروفیدبک بر عملکرد اجرایی انعطاف‌پذیری شناختی و توجه در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری
سرگل شعری1 ، مستوره صداقت* 2، مهرانگیز شعاع کاظمی3 ، حجت الله مرادی4
1- گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2- گروه مشاوره و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، Mastoorehsedaghat@yahoo.com
3- گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
4- گروه مشاوره و روان شناسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
چکیده:   (506 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش ارزیابی تمرینات نوروفیدبک بر عملکرد اجرایی انعطاف‌پذیری شناختی و توجه در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری بود.
مواد و روش ها: بدین منظور، 30 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری مراجعه‌کننده به کلینیک درمانی موفقیت در تهران، به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. گروه اول به‌عنوان گروه آزمایش، 16 جلسه تمرین نوروفیدبک (دو جلسه در هفته) دریافت نمود و گروه دوم (شاهد) هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون‌های رایانه‌ای انعطاف‌پذیری شناختی ویسکانسین و آزمون توجه استروپ بود. داده‌های به دست آمده از پژوهش با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره و با استفاده از نرم‌افزار SPSS vol.24 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان داد که گروه آزمایش در نشانگرهای آزمون توجه استروپ و انعطاف‌پذیری شناختی ویسکانسین برتری داشتند.
بحث و نتیجه‌گیری: با تمرکز بر یافته‌های این پژوهش، آموزش نوروفیدبک در ارتقای کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری مفید است و می‌تواند عملکرد اجرایی انعطاف‌پذیری شناختی و توجه این دانش آموزان را بهبود ببخشد.
 
واژه‌های کلیدی: انعطاف‌پذیری شناختی، اختلال یادگیری، توجه، عملکرد اجرایی، نوروفیدبک
متن کامل [PDF 1383 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/10/28 | پذیرش: 1401/1/24 | انتشار: 1401/5/15
فهرست منابع
1. Graham HR, Minhas RS, Paxton G. Learning Problems in Children of Refugee Background: A Systematic Review. Pediatrics 2016;137.doi: 10.1542/peds.2015-3994
2. Willcutt EG, Doyle AE, Nigg JT, Faraone SV, Pennington BF. Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Biol Psychiatry 2005;57:1336-46. doi: 10.1016/j.biopsych.2005.02.006
3. Dajani DR, Uddin LQ. Demystifying cognitive flexibility: Implications for clinical and developmental neuroscience. Trends Neurosci 2015;38:571-8. doi: 10.1016/j.tins.2015.07.003
4. Latzman RD, Elkovitch N, Young J, Clark LA. The contribution of executive functioning to academic achievement among male adolescents. J Clin Exp Neuropsychol 2010;32:455-62. doi: 10.1080/13803390903164363
5. Liira H. Managing functional disorders: opportunities and threats. Scand J Prim Health Care 2020;38:1-2. doi: 10.1080/02813432.2020.1718304
6. Enriquez-Geppert S, Smit D, Pimenta MG, Arns M. Neurofeedback as a Treatment Intervention in ADHD: Current Evidence and Practice. Curr Psychiatry Rep 2019;21:46.doi: 10.1007/s11920-019-1021-4
7. Mary A, Slama H, Mousty P, Massat I, Capiau T, Drabs V, et al. Executive and attentional contributions to Theory of Mind deficit in attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Child Neuropsychol 2016;22:345-65.doi: 10.1080/09297049.2015.1012491
8. Bays PM. Noise in neural populations accounts for errors in working memory. J Neurosci 2014;34:3632-45.doi: 10.1523/JNEUROSCI.3204-13.2014
9. Langarita-Llorente R, Gracia-Garcia P. Neuro-psychology of generalized anxiety disorders: a systematic review. Rev Neurol 2019;69:59-67.doi: 10.33588/rn.6902.2018371
10. Moll K, Kunze S, Neuhoff N, Bruder J, Schulte-Körne G. Specific learning disorder: prevalence and gender differences. PloS one. 2014;9:e103537.doi: 10.1371/journal.pone.0103537
11. Thibault RT, MacPherson A, Lifshitz M, Roth RR, Raz A. Neurofeedback with fMRI: A critical systematic review. Neuroimage. 2018;172:786-807.doi: 10.1016/j.neuroimage.2017.12.071
12. Vernon D, Egner T, Cooper N, Compton T, Neilands C, Sheri A, et al. The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance. Int J Psychophysiol 2003;47:75-85.doi: 10.1016/s0167-8760(02)00091-0
13. Ortega LA, Tracy BA, Gould TJ, Parikh V. Effects of chronic low-and high-dose nicotine on cognitive flexibility in C57BL/6J mice. Behav Brain Res 2013;238:134-45. doi: 10.1016/j.bbr.2012.10.032
14. Coben R, Linden M, Myers TE. Neurofeedback for autistic spectrum disorder: a review of the literature. Appl Psychophysiol Biofeedback 2010;35:83-105.doi: 10.1007/s10484-009-9117-y
15. Banerjee S, Argáez C. CADTH Rapid Response Reports. Neurofeedback and Biofeedback for Mood and Anxiety Disorders: A Review of Clinical Effectiveness and Guidelines. Ottawa (ON): Canadian Agency for Drugs and Technologies in Health .Copyright © 2017 Canadian Agency for Drugs and Technologies in Health.; 2017. PMID: 30299634
16. Medina JA, Netto TL, Muszkat M, Medina AC, Botter D, Orbetelli R, et al. Exercise impact on sustained attention of ADHD children, methylphenidate effects. Atten Defic Hyperact Disord 2010;2:49-58.doi: 10.1007/s12402-009-0018-y
17. Chan RC, Chen EY, Law C. Specific executive dysfunction in patients with first-episode medication-naive schizophrenia. Schizophr Res 2006;82:51-64.doi: 10.1016/j.schres.2005.09.020
18. Rahimi C, Hashemi R, Mohamadi N. The utility of the wisconsin card sorting test in differential diagnosis of cognitive disorders in Iranian psychiatric patients and healthy subjects. Iran J Psychiatry 2011;6:99-105.
19. Balconi M, Crivelli D, Angioletti L. Efficacy of a Neurofeedback Training on Attention and Driving Performance: Physiological and Behavioral Measures. Front Neurosci 2019;13:996.doi: 10.3389/fnins.2019.00996
20. Beauregard M, Lévesque J. Functional magnetic resonance imaging investigation of the effects of neurofeedback training on the neural bases of selective attention and response inhibition in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Appl Psychophysiol Biofeedback 2006;31:3-20.doi: 10.1007/s10484-006-9001-y
21. Bielas J, Michalczyk Ł. Beta Neurofeedback Training Improves Attentional Control in the Elderly. Psychol Rep 2021;124:54-69.doi: 10.1177/0033294119900348
22. Lévesque J, Beauregard M, Mensour B. Effect of neurofeedback training on the neural substrates of selective attention in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: a functional magnetic resonance imaging study. Neurosci Lett 2006;394:216-21.doi: 10.1016/j.neulet.2005.10.100
23. Albaret JM, Chaix Y. Neurobiological bases and neurophysiological correlates of developmental coordination disorders. Neurophysiol Clin 2012;42:11-7.doi: 10.1016/j.neucli.2011.07.001
24. Dentz A, Guay MC, Parent V, Romo L. Working Memory Training for Adults With ADHD. J Atten Disord 2020;24 :918-27.doi: 10.1177/1087054717723987
25. Egner T, Gruzelier JH. EEG biofeedback of low beta band components: frequency-specific effects on variables of attention and event-related brain potentials. Clin Neurophysiol 2004;115:131-9.doi : 10.1016/s1388-2457(03)00353-5
26. Wang JR, Hsieh S. Neurofeedback training improves attention and working memory performance. Clin Neurophysiol 2013;124:2406-20. doi : 10.1016/j.clinph.2013.05.020
27. Bidzan-Bluma I, Lipowska M. Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health 2018;15.doi: 10.3390/ijerph15040800
28. Zhang L, So KF. Exercise, spinogenesis and cognitive functions. Int Rev Neurobiol 2019;147:323-60. doi: 10.1016/bs.irn.2019.07.005
29. Quevedo K, Liu G, Teoh JY, Ghosh S, Zeffiro T, Ahrweiler N, et al. Neurofeedback and neuroplasticity of visual self-processing in depressed and healthy adolescents: A preliminary study. Dev Cogn Neurosci 2019;40:100707. doi: 10.1016/j.dcn.2019.100707
30. Sitaram R, Ros T, Stoeckel L, Haller S, Scharnowski F, Lewis-Peacock J, et al. Closed-loop brain training: the science of neurofeedback. Nat Rev Neurosci 2017;18:86-100. doi: 10.1038/nrn.2016.164
31. Cheng ST. Cognitive Reserve and the Prevention of Dementia: the Role of Physical and Cognitive Activities. Curr Psychiatry Rep 2016;18 :85. doi: 10.1007/s11920-016-0721-2
32. Marzbani H, Marateb HR, Mansourian M. Neurofeedback: A Comprehensive Review on System Design, Methodology and Clinical Applications. Basic Clin Neurosci 2016;7:143-58. doi: 10.15412/J.BCN.03070208
33. Aslam AR, Altaf MAB. An On-Chip Processor for Chronic Neurological Disorders Assistance Using Negative Affectivity Classification. IEEE Trans Biomed Circuits Syst 2020;14:838-51. doi: 10.1109/TBCAS.2020.3008766
34. Li K, Jiang Y, Gong Y, Zhao W, Zhao Z, Liu X, et al. Functional near-infrared spectroscopy-informed neurofeedback: regional-specific modulation of lateral orbitofrontal activation and cognitive flexibility. Neurophotonics 2019;6 :025011. doi: 10.1117/1.NPh.6.2.025011
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheri S, Sedaghat M, Shoakazemi M, Moradi H. Evaluation of Neurofeedback Exercises on Executive Performance of Cognitive Flexibility and Attention in Students with Learning Disabilities. sjimu 2022; 30 (3) :62-74
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7466-fa.html

شعری سرگل، صداقت مستوره، شعاع کاظمی مهرانگیز، مرادی حجت الله. ارزیابی تمرینات نوروفیدبک بر عملکرد اجرایی انعطاف‌پذیری شناختی و توجه در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام 1401; 30 (3) :74-62

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 3 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4514