[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63163624
h-index2719
i10-index18678
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 29، شماره 3 - ( 5-1400 ) ::
جلد 29 شماره 3 صفحات 108-100 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر ناگویی هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطه
میثم محبی1 ، مجید ضرغام حاجبی* 2، نادر منیرپور1
1- گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، zarghamhajebi@gmail.com
چکیده:   (1905 مشاهده)
 مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر ناگویی هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطۀ شهر ایلام بود.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش، نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون با گروه‌های‌‌ آزمایش و کنترل است. جامعۀ مطالعه‌شدۀ این پژوهش را همۀ دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطۀ شهر ایلام (سال تحصیلی 1397- 1398) تشکیل می‌‌دادند که تعداد آنان 3750 نفر بود. بدین ترتیب، 5 منطقه از مدارس شهر ایلام انتخاب و در مرحلۀ بعد، از هر مدرسه تعدادی کلاس به‌صورت تصادفی انتخاب و بررسی شد. با توجه به الگوی کوکران، تعداد 348 نفر از آنان به شیوۀ نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه‌‌ای، به‌‌عنوان نمونه انتخاب گردید. از این تعداد، 60 نفر از دانش‌‌آموزان که ناگویی هیجانی بالایی داشتند، به‌‌عنوان نمونۀ اصلی انتخاب شدند. پس از مشخص شدن جامعۀ پژوهش و انتخاب نمونه، محقق به مدارس مراجعه کرد و با هماهنگی مسئولین مدارس، جلسات درمانی آغاز گردید. در این پژوهش، از مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو و پرسش‌نامۀ پیشرفت تحصیلی پکران استفاده شد. شیوۀ اجرای مداخله به این صورت بود که گروه آزمایش 8 جلسۀ60 دقیقه‌‌ای با روش ذهن‌‌آگاهی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. کابات-زین و همکاران، محتوای مداخله را طراحی و نریمانی و همکاران آن را استفاده و تأیید نموده‌اند.
یافته‌‌های پژوهش: بر اساس یافته‌ها، F محاسبه‌شده برای پیشرفت تحصیلی 511/114 و برای ناگویی هیجانی 511/143 بود و تحلیل کوواریانس نشان داد، میان گروه‌‌های آزمایش و کنترل از لحاظ پس‌آزمون متغیرهای وابسته با کنترل پیش‌آزمون در سطح 0.0001>P، تفاوت معناداری وجود داشت.
بحث و نتیجه‌‌گیری: به‌طورکلی، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده نشان داده شد که ذهن‌آگاهی بر پیشرفت تحصیلی و ناگویی هیجانی دانش‌‌آموزان تأثیر مثبت دارد، به‌طوری‌که سبب افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش ناگویی هیجانی در دانش‌آموزان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، پیشرفت تحصیلی، ناگویی هیجانی، دانش‌آموزان، شهر ایلام
متن کامل [PDF 503 kb]   (460 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1399/12/26 | پذیرش: 1400/3/23 | انتشار: 1400/6/10
فهرست منابع
1. Robins CJ, Keng SL, Ekblad AG, Brantley JG. Effects of mindfulness‐ based stress reduction on Emotional experience and expression a randomized controlled trial. J Clin Psychol 2012. 68:117-31. doi.10.1002/jclp.20857.
2. Pirsig SJ. Evaluation of a mindfulness intervention for children with emotion regulation difficulties [master’s thesis, minnesota state University Mankato. Corn Coll Sch Minnesota Uni J 2017; 2:123-7.
3. Salami F, Ashayeri H, Estaki M, Farzad V, Koochakentezar R. [Mother based combined training and its effect on the symptoms attention deficit/ hyperactivity disorder]. J Neuro 2016; 2: 31-44. (Persian)
4. Auerbach RP, Mortier P, Bruffaerts R, Alonso J, Benjet C, Cuijpers P. WHO world mental health surveys international college student project preva lence and distribution of mental disorders. J Abnorm Psychol 2019;127: 623-8. doi.10.1037/abn0000362.supp.
5. Dawkins JC, Hasking PA, Boyes ME. Thoughts and beliefs about nonsui cidal self injury an application of social cognitive theory. J Am. Coll Health 2019; 5:81-5. doi.10.1080/07448481.2019.1679817.
6. Garke M, Sorman K, Jayaramlindstrom N, Hellner C, Birgegard A. Symptom shifting and associations with mental illness a transdiagnostic approach applied to eating disorders. J Abnorm Psychol2020; 128: 585-95. doi.10.1037/abn0000425.
7. Greene D, Boyes M, Hasking P. The associations between alexithymia and both non-suicidal self-injury and risky drinking a systematic review and meta analysis. J Affect Disord 2020; 260: 144-60. doi.10.1016/j.jad.2019.08.088
8. Hasking P, Boyes M. The non suicidal self injury expectancy questionnaire factor structure and initial validation. Clin Psychol2018; 3:22-7. doi.10.1111/cp.12127.
9. Preece D, Becerra R, Robinson K, Dandy J, Allan A. The psychometric assess ment of alexithymia development and validation of the perth Alexithymia question naire. Individ Dif 2018; 132:32-44. doi.10.1016/j.paid.2018.05.011
10. Sohrabi F, Asadzadeh H, Arabzadeh Z. [Effectiveness of Barkleys parental education program in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder on preschool children]. J Sch Psychol 2014; 3: 82-103. (Persian)
11. Zeidan F, Johnson SK, Diamond BJ, David Z, Goolkasian P. Mindfulness meditation improves cognition evidence of brief mental training. Cons Cogn 2010; 19:597-605. doi. 10.1016/j.concog.
12. Velotti P, Garofalo C, Daguanno M, Petrocchi C, Popolo R, Salvatore G, et al. Mindfulness moderates the relationship between aggression and antisocial personality disorder traits Preliminary investigation with an offender sample. Comp Psychiatr 2016; 64:38-45. doi. 10.1016/j.comppsych.
13. Hashemi S, Mahoor H. [The effectiveness of mindfulness training on student's happiness]. Res Clin Psychol Couns 2017; 6: 111-20. doi.10.22067/ijap. v6i2.57004 (In Persian)
14. Akbari B, Hosseini Z. [The effectiveness of cognitive behavioral therapy on the treatment of negative emotions and generalized anxiety and academic performance in Guilan province]. MSc Thes Islam Azad Uni Rasht 2015; 36-54. (Persian)
15. Graziano P, Reavis R, Keane S, Calkins S. The role of emotion regulation and childrens early academic success. J Sch Psychol 2007; 1; 45: 3-19. doi.10.1016/j.jsp.2006.09.002.
16. Narimani M, Ariapouran S, Abolghasemi A, Ahadi B. [Effectiveness of mindfulness and emotion regulation trainings on physical and psychological well being among chemical weapon victims]. J Kermanshah Uni Med Sci 2012; 15:79021. (Persian)
17. Beauchemin J, Hutchins TL, Patterson F. Mindfulness meditation may lessen anxiety promote social skills and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Comp Health Pract Rev2008; 13:34-45. doi.10.1177/1533210107311624.
18. Bagby RM, Parker JDA, Taylor GJ. The twenty item Toronto alexithymia scale I item selection and cross-validation of the factor structure. J Psychosom Res 1994; 38: 23-32. doi.10.1016/0022-3999(94)90005-1
19. Palmer BR., Gignac G, Manocha R, Stough C. A psychometric evaluation of the Mayer salovey caruso emotional intelligence test version 2. Intelligence2005; 33:285-305. doi.10.1016/j.intell.2004.11.003
20. Besharat MA. [The relationship alexithymia with anxiety depression psychological distress and psychological well being]. Sci Res Psychol Tabriz Uni 2008; 3:24-9. (Persian)
21. Pekrun R, Goetz T, Frenzel AC, Barchfeld P, Perry RP. Measuring emotions in students learning and performance the achievement emotions questionnaire. Cont Edu Psychol 2011;36: 36-48. doi.10.1016/j.cedpsych.2010.10.002
22. Kadivar P, Farzad V, Kavousian J, Nikdel F. [Validiting the pekruns achievement emotion questionnaire]. Edu Inn 2009; 8: 7-38. (Persian)
23. Zimmerman BJ, Schunk D. Motivational sources and outcomes of self regulated learning and performance. Reg Learn Perform2011;2: 49-64.
24. Wardell JD, Read JP, Curtin JJ, Merrill JE. Mood and implicit alcohol expectancy processes predicting alcohol consumption in the laboratory. Alc Clin Exp Res 2012; 36:119-29. doi.10.1111/j.1530-0277.2011. 01589.x
25. Kiekens G, Hasking P, Nock M, Boyes ME, Kirtley OJ, Bruffaerts R, et al. Fluctuations in affective states and self efficacy to resist non suicidal self injury as real time predictors of non suicidal self injurious thoughts and behaviors. Front Psychiatr 2019; 11:33-8. doi.10.3389/fpsyt.2020.00214.
26. Kadden RM, Litt MD. The role of self efficacy in the treatment of substance use disorders. Add Behav 2011; 36: 1120-6. doi.10.1016/j.addbeh.2011.07.032.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: (15420702982001)



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebi M, Zargham hajebi M, Monirpoor N. Effectiveness of Mindfulness Training on EMotional Dysfunction and Academic Achievement of Junior Middle School Students. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2021; 29 (3) :100-108
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7034-fa.html

محبی میثم، ضرغام حاجبی مجید، منیرپور نادر. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر ناگویی هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطه. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1400; 29 (3) :100-108

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7034-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 3 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646