بررسی تاثیر آموزش شناختی - رفتاری بر رضایت زناشویی زنان دارای کم کاری میل جنسی
|
جهانشیر توکلی زاده ، نجمه سادات حاجی وثوق* |
|
|
چکیده: (11431 مشاهده) |
چکیده : زمینه و هدف : عملکرد جنسی سالم هر یک از زوجین از عوامل بسیار مهمی است که بر کیفیت ارتباط زناشویی تأثیر مهمی دارد. این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان دارای اختلال کم کاری میل جنسی شهرستان گناباد در سال 1389 انجام گرفت . مواد و روشها: در این مطالعه ، حجم نمونه به تعداد 30 نفر، 15 نفر برای هر کدام از گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی از زنان کم کار میل جنسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره ی گناباد انتخاب گردید. ابتدا پیش آزمون (پرسشنامه رضایت زناشویی ، اینریچ ، 1996) در هر دو گروه اجرا شد . سپس گروه آزمایش در معرض برنامه آموزش شناختی – رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقه ای به مدت سه ماه قرار گرفتند. در پایان آموزش، درهر دو گروه پس آزمون اجرا شد. داده های پژوهش با برنامه15 SPSS- و آزمون T مستقل نمرات اختلافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات اختلافی رضایت زناشویی زنان گروه آزمایش و زنان گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود داشته به این معنی که برنامه آموزش ، شناختی -رفتاری به طور معنی داری در زنان دارای کم کاری میل جنسی سبب افزایش رضایت زناشویی شده است. (038/0P=) نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت زناشویی زنان استفاده از این آموزش ها توسط متخصصان مجرب در برنامه درمانی زنان دارای اختلال کم کاری میل جنسی توصیه می شود. |
|
واژههای کلیدی: کلید واژه ها : درمان شناختی رفتاری، کم کاری میل جنسی، رضایت زناشویی |
|
متن کامل [PDF 363 kb]
(4467 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1390/10/13 | پذیرش: 1392/8/1 | انتشار: 1392/8/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|