The Effect of Semantic – training Intervention Based on Meeker's Method on Semantic-cognitive Performance on 3rd to 5th Grade Elementary School Students in Isfahan
|
جهانشاه محمدزاده* |
دانشگاه ایلام |
|
چکیده: (10099 مشاهده) |
چکیده
مقدمه : این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مداخله آموزشی به روش میکر بر عملکرد شناختی- معنایی دانشآموزان کلاسهای سوم تا پنجم ابتدایی انجام شد . 60 نفر از دانشآموزانی که در پیش آزمون نمره کمتری کسب کرده بودند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، دسته بندی شدند . متغیر مستقل در این پژوهش آموزش شناختی- معنایی به روش میکر بود . جهت محاسبه تأثیر مداخله آموزشی از روش تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد .
مواد و روش ها : ابزار مورد استفاده در این پژوهش خرده آزمونهای شناختی معنایی میکر است در ابتدا این خرده آزمونها بر روی دانش آموزان پایه های سوم تا پنجم ابتدایی هنجاریابی شد و سپس دانش آموزانی که در پیش آزمون نمرات کتبی را کسب کرده بودند تحت مداخله آموزشی به روش میکر قرار گرفتند.
یافته های پژوهش : نتایج سه تحلیل کواریانس جداگانه ، حاکی از تفاوت معنی دار بین دو گروه آزمایشی و کنترل بود (001/0P<) ، به این ترتیب ، آموزش منجر به بهبود عملکرد شناختی-معنایی گروه آزمایشی شد .
نتیجه گیری نهایی : نتایج این پژوهش لزوم توجه به شناسایی توانمندیهای دانشآموزان ( نقاط ضعف و قوت) در دوره ابتدایی و افزایش عملکرد شناختی آنها را مورد توجه قرار می دهد . |
|
|
|
متن کامل [DOC 145 kb]
(4578 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/11/8 | انتشار: 1386/4/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|