1- اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ایلام، ایلام، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران ، jahansham252@gmail.com 3- گروه مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (5930 مشاهده)
مقدمه: سبک های دلبستگی به عنوان مکانیزم تنظیم عواطف می تواند تعیین کنندهی الگو های خشم در دوران کودکی و بزرگسالی باشد، زیرا الگو های دلبستگی در دوران بزرگسالی نیز باقی میماند. عدم مهار خشم، سبب انواع مشکلات جسمی و روانی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی با خشم در دانش آموزان دختر می باشد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر ایلام بود. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای 235 نفر دانشآموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسش نامه های سبکهای دلبستگی (RAAS)، پرسش نامه خود کنترلی تانجنی و مقیاس خشم (STAXI-2) استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش مدل معادلات ساختاری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار ایموس استفاده شد. یافته های پژوهش: نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که بین سبک های دلبستگی و خودکنترلی و خشم 001/0P< رابطه معنیداری وجود دارد. بین خود کنترلی و خشم رابطه مثبت معنی داری 001/0P< وجود دارد و خودکنترلی در رابطه بین سبک دلبستگی اضطرابی و وابسته با خشم نقش میانجی دارد) 005/0P<). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و روشن شدن روابط و نقش پیش بین متغیر های سبک های دلبستگی و خود کنترلی در هیجان خشم دانش آموزان، پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی ویژه ای در اختیار متخصصان فعال در حوزه ی آموزش و پرورش و هم چنین خانواده قرار گیرد.
Hashemi R, Mohammadzade J, Hatefi M. A Mediator Role of Self-Control in Relation of the Attachment Styles and Angry in High School Female Students of Ilam. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2018; 25 (5) :170-179 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3373-fa.html
هاشمی رویا، محمد زاده جهانشاه، حاطفی مسعود. بررسی رابطه سبک های دلبستگی با خشم در دانش آموزان دختر : نقش میانجی خود کنترلی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1396; 25 (5) :170-179