مقدمه: به کودکانی تیزهوش گفته می شود که با کمک فکر، استدلال و استفاده از فرایندهای ذهنی عالی بتواند قضاوت صحیح بکند و دارای سلامت روان، ثبات عاطفی، هیجانی و شادی بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی باشند. هدف این پژوهش مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی است تا مشخص شود که آیا تیزهوشی نقشی در میزان باورهای غیرمنطقی و شادکامی دانش آموزان ایفا می کند یا خیر.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 88-87 بودند. که از این تعداد 60 نفر(30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش آموز عادی) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه باورهای غیرمنطقی الیس و پرسش نامه شادکامی آکسفورد که به ترتیب دارای 66 و 29 ماده می باشند استفاده شد و دانش آموزان در مدرسه به سوالات پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t-test مستقل استفاده شد.
یافته های پژوهش: مقدار t به دست آمده در متغیرهای باورهای غیرمنطقی و شادکامی معنادار گردید. به طوری که میانگین نمرات باورهای غیرمنطقی در تیزهوشان کمتر و میزان شادکامی در آن ها بیشتر است. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر باورهای غیرمنطقی و شادکامی تفاوت وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: دانش آموزان تیزهوش نسبت به تجربه های بیرونی و درونی پیرامون خود انعطاف بیشتری دارند و ظرفیت بیشتری برای بازبینی و تغییر ارزش ها و باورهای نادرست دارند.
dastghaib Z, narimani M, ghobadi dashed bi K, hosaini F, gharli pour Z, imanzad M, et al . Comparison of Irrational Beliefs and Happiness in intelligent and normal students. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 22 (3) :27-33 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1943-fa.html
دستغیب زهرا، نریمانی محمد، قبادی داشدبی کامل، حسینی فاطمه، قارلی پور ذبیح اله، ایمانزاد معصومه، و همکاران.. مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دانش آموزان تیزهوش با عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (3) :27-33