[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67964037
h-index2721
i10-index20497
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 22، شماره 3 - ( 4-1393 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 33-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دانش آموزان تیزهوش با عادی
زهرا دستغیب ، محمد نریمانی ، کامل قبادی داشدبی ، فاطمه حسینی ، ذبیح اله قارلی پور ، معصومه ایمانزاد* 1، مینا غلامی ، کیمیا قیطاس پور
1- ، Imanzadmasoumeh@yahoo.com
چکیده:   (14717 مشاهده)
مقدمه: به کودکانی تیزهوش گفته می شود که با کمک فکر، استدلال و استفاده از فرایندهای ذهنی عالی بتواند قضاوت صحیح بکند و دارای سلامت روان، ثبات عاطفی، هیجانی و شادی بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی باشند. هدف این پژوهش مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی است تا مشخص شود که آیا تیزهوشی نقشی در میزان باورهای غیرمنطقی و شادکامی دانش آموزان ایفا می کند یا خیر. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 88-87 بودند. که از این تعداد 60 نفر(30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش آموز عادی) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه باورهای غیرمنطقی الیس و پرسش نامه شادکامی آکسفورد که به ترتیب دارای 66 و 29 ماده می باشند استفاده شد و دانش آموزان در مدرسه به سوالات پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t-test مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش: مقدار t به دست آمده در متغیرهای باورهای غیرمنطقی و شادکامی معنادار گردید. به طوری که میانگین نمرات باورهای غیرمنطقی در تیزهوشان کمتر و میزان شادکامی در آن ها بیشتر است. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر باورهای غیرمنطقی و شادکامی تفاوت وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: دانش آموزان تیزهوش نسبت به تجربه های بیرونی و درونی پیرامون خود انعطاف بیشتری دارند و ظرفیت بیشتری برای بازبینی و تغییر ارزش ها و باورهای نادرست دارند.
واژه‌های کلیدی: باورهای غیرمنطقی، شادکامی، تیزهوشی، دختران
متن کامل [PDF 321 kb]   (4725 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1393/4/15 | پذیرش: 1393/4/15 | انتشار: 1393/4/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dastghaib Z, narimani M, ghobadi dashed bi K, hosaini F, gharli pour Z, imanzad M, et al . Comparison of Irrational Beliefs and Happiness in intelligent and normal students. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 22 (3) :27-33
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1943-fa.html

دستغیب زهرا، نریمانی محمد، قبادی داشدبی کامل، حسینی فاطمه، قارلی پور ذبیح اله، ایمانزاد معصومه، و همکاران.. مقایسه باورهای غیرمنطقی و شادکامی در دانش آموزان تیزهوش با عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (3) :27-33

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1943-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4666