[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 67-77 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه ‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان
شهریار امینی ناغانی1 ، سمانه نجارپوریان 2، سید عبدالوهاب سماوی3
1- گروه روان‌ شناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
2- روه روان ‌شناسی و مشاوره، هسته پژوهشی علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران ، snajjarpourian@gmail.com
3- گروه روانشناسی، هسته پژوهشی علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (86 مشاهده)
مقدمه: تعامل والدین با کـــودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ ای می‌ تواند باعث مشکلاتی در رابطه آنان با این کودکان شود و بر شدت نشانه‌ های اختلال بیفزاید. از این ‌رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه‌ های اختلال نافرمانی مقابله‌ ای در کودکان انجام شد.
مواد و روش‌ ها: طرح پژوهش از نوع نیمه‌ آزمایشی و به‌ صورت پیش ‌آزمون-پس ‌آزمون- پیگیری با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پایه اول، دوم و سوم ابتدایی با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ‌ای شهرکرد در سال 1397 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 45 نفر از مادران بود که به‌ صورت نمونه ‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در سه گروه فرزندپروری مثبت، پذیرش و تعهد و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از مقیاس درجه ‌بندی اختلال نافرمانی مقابله ‌ای و پرسش نامه پرخاشگری برای جمع‌ آوری داده ‌ها استفاده شد. داده ‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تک ‌متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم‌ افزار SPSS vol.22 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ‌های پژوهش: نتایج نشان داد که بین گروه فرزندپروری مثبت و درمان پذیرش و تعهد با گروه کنترل در مرحله پس ‌آزمون(P<0.05, F=27.40) و پیگیری(P<0.05, F=7.42) پرخاشگــری مادران و پس‌ آزمون(P<0.05, F=47.64) و پیگیری(P<0.05, F=33.88) نشانه‌ های اختلال تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که به‌ غیر از مرحله پس ‌آزمون پرخاشگری والدین، در سایر مراحل بین فرزندپروری مثبت با درمان پذیرش و تعهد تفاوت معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه‌ گیری: با توجه به یافته‌ های این پژوهش، فرزندپروری مثبت و فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد می ‌توانند در کاهش مشکلات مادران و کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ‌ای موثر واقع شوند.
 
واژه‌های کلیدی: فرزندپروری مثبت|پذیرش و تعهد|نافرمانی مقابله‌ای|والدینی ،
متن کامل [PDF 546 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini S, Najarpourian S, Samavi S A. Comparison of the Effectiveness of Positive Parenting Program Training and Acceptance and Commitment based Parenting Training on Mothers' Aggression and Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Children. sjimu. 2020; 28 (1) :67-77
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5720-fa.html

امینی ناغانی شهریار، نجارپوریان سمانه، سماوی سید عبدالوهاب. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه ‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1399; 28 (1) :67-77

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5720-fa.html



دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 4100