Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
28
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد
بر پرخاشگری مادران و نشانه های اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان
Comparison of the Effectiveness of Positive Parenting Program Training and Acceptance and Commitment based Parenting
Training on Mothers' Aggression and Symptoms
of Oppositional Defiant Disorder in Children
روانشناسی
psychology
پژوهشي
Research
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تعامل والدین با کـــودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای می تواند باعث مشکلاتی در رابطه آنان با این کودکان شود و بر شدت نشانه های اختلال بیفزاید. از این رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان انجام شد.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش ها:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون- پیگیری با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پایه اول، دوم و سوم ابتدایی با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای شهرکرد در سال 1397 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 45 نفر از مادران بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه فرزندپروری مثبت، پذیرش و تعهد و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای و پرسش نامه پرخاشگری برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS vol.22</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته های پژوهش:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج نشان داد که بین گروه فرزندپروری مثبت و درمان پذیرش و تعهد با گروه کنترل در مرحله پس آزمون(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<0.05, F=27.40</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و پیگیری(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<0.05, F=7.42</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) پرخاشگــری مادران و پس آزمون(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<0.05, F=47.64</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و پیگیری(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<0.05, F=33.88</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) نشانه های اختلال تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که به غیر از مرحله پس آزمون پرخاشگری والدین، در سایر مراحل بین فرزندپروری مثبت</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با درمان پذیرش و تعهد تفاوت معناداری وجود ندارد.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجه گیری:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به یافته های این پژوهش، فرزندپروری مثبت و فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد می توانند در کاهش مشکلات مادران و کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای موثر واقع شوند.</span></span><br>
<em>Introduction:</em> Parental interactions with children with oppositional defiant disorder (ODD) can cause problems in their relationship with these children and increase the severity of the disorder symptoms. This study aimed to compare the effectiveness of Positive Parenting Program Training (Triple-P) and Acceptance and Commitment based Parenting Training (ACT) on mothers' aggression and symptoms of ODD in children.<br>
<br>
<em>Materials & Methods:</em> This semi-experimental study was conducted based on a pretest, posttest, and follow up design with two experimental and one control groups. Statistical population of this study consisted of all mothers of elementary students in grades 1<sup>st</sup>, 2<sup>nd</sup>, and 3<sup>rd</sup> with ODD in Shahrekord, Iran, during 2018. In total, 45 mothers were selected through a purposive sampling method and were divided into two groups of Triple-P and ACT, as well as one control group. The data were collected using Oppositional Defiant Disorder Rating Scale and Aggression Questionnair. Moreover, the data were analyzed in SPSS software (version 22) through one-way analysis of covariance and Bonferroni post hoc test.<em> Ethics code:</em> IR.HUMS.REC.1398.126<br>
<br>
<em>Findings:</em> The results showed a significant difference between the two experimental groups and the control group in the post-test (F=27.40, P<0.05) and follow up (F=7.42, P<0.05) regarding the mothers' aggression and also in the post-test (F=47.64, P<0.05) and follow up (F=33.88, P<0.05) regarding disorder symptoms. Moreover, the results showed no significant difference between Triple-P and ACT in other stages, except for mothers' aggression in the post-test.<br>
<br>
<em>Discussion & Conclusions:</em> According to the findings, Triple-P and ACT can be effective in reducing the mothers' problems and children with ODD.<br>
فرزندپروری مثبت, پذیرش و تعهد, نافرمانی مقابله ای, پرخاشگری
Acceptance and commitment, Aggression, Oppositional defiant disorder, Positive parenting
67
77
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4191-3&slc_lang=fa&sid=1
Shahryar
Amini
شهریار
امینی ناغانی
Shahryar.amini@yahoo.com
9600319475328460041403
9600319475328460041403
No
Dept of Counseling, Faculty of Humanities Sciences, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
Samaneh
Najarpourian
سمانه
نجارپوریان
snajjarpourian@gmail.com
9600319475328460041404
9600319475328460041404
Yes
Dept of Counseling, Research Center of Educational and Behavioral Sciences, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
روه روان شناسی و مشاوره، هسته پژوهشی علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
Seyed Abdolwahab
Samavi
سید عبدالوهاب
سماوی
wahab.samavi@gmail.com
9600319475328460041405
0000000217169270
No
Dept of Counseling, Research Center of Educational and Behavioral Sciences, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
گروه روانشناسی، هسته پژوهشی علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران