[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 26، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 1-12 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین رابطه بین مهارت های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام
مهرزاد حمیدی1 ، مجید جلالی فراهانی1، حسین رجبی2، فروزان یوسف جمال 3
1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت ورزشی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران
3- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، f.yousefjamal@yahoo.com
چکیده:   (1291 مشاهده)

مقدمه: اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان ­شناختی-اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت بوده و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می­ شود. هدف این پژوهش تبیین رابطه بین مهارت ­های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش ­آموزان ورزشکار مقطع متوسطه بود.
مواد و روش­ ها: این تحقیق با توجه به­ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه آماری تحقیق 129 نفر از دانـش­ آموزان ورزشکار مقطع متوسطه در نیمه دوم سال تحصیلی 96-1395 استان ایلام بودند که به روش تصادفی چند مرحله­ ای طبقه ­ای نمونه­ گیری شدند. با استفاده از مقیاس ­مهارت‌ های اجتماعی نوجوانان(TISS)، خودکارآمدی عمومی(GSE)، ﺳـﺒﮏ زﻧـﺪگی(LSQ) و مقیاس اعتیاد اینترنتی(IAT) داده ­های مطالعه جمع ­آوری شدند. در تحلیل داده­ ها از نرم ­افزارهای SPSS vol.19 و smart PLS3 استفاده شد.
یافته­ های پژوهش: مطابق نتایج مطالعه نمره مهارت­ های اجتماعی دانش ­آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام 98/126، نمره خودکارآمدی 51/63، نمره سبک زندگی 51/273 و نمره اعتیاد اینترنتی 88/45 برآورد گردید. سبک زندگی نیز در سطح اطمینان 95 درصد رابطه خودکارآمدی دانش­آموزان ورزشکار و اعتیاد اینترنتی آنه ا را تعدیل می ­نمود.
بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، سبک زندگی در رابطه خودکارآمدی دانش آموزان ورزشکار با اعتیاد اینترنتی، نقش تعدیل گر را داشت و لزوم مداخلات لازم جهت حفظ و بهبود سبک زندگی و تقویت خودکارآمدی در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت با آموزش های موثر برای دانش آموزان ضروری می باشد.
 

واژه‌های کلیدی: ویژگی های شناختی، اعتیاد اینترنتی، دانش آموزان ورزشکار
متن کامل [PDF 765 kb]   (745 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش و ارتقاء سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi M, Jalalifarahani M, Rajabi H, Yousefjamal F. Clarifying Association of Various Types of Social Skills, Self-efficacies, Lifestyles, with Internet Addiction Disorders (IAD) in High School Sport Students of Ilam Province . sjimu. 2018; 26 (1) :1-12
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-4355-fa.html

حمیدی مهرزاد، جلالی فراهانی مجید، رجبی حسین، یوسف جمال فروزان. تبیین رابطه بین مهارت های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1397; 26 (1) :1-12

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-4355-fa.html



دوره 26، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.25 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3767