Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
26
1
online
1
fulltext
fa
تبیین رابطه بین مهارت های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام
Clarifying Association of Various Types of Social Skills, Self-efficacies, Lifestyles, with Internet Addiction Disorders (IAD) in High School Sport Students of Ilam Province
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em><span style="font-family:b mitra;">مقدمه: </span></em></strong><span style="font-family:b mitra;">اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان ­شناختی-اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت بوده و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می­ شود. هدف این پژوهش تبیین رابطه بین مهارت ­های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش ­آموزان ورزشکار مقطع متوسطه بود. </span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">مواد و روش­ ها:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">این تحقیق با توجه به­ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه آماری تحقیق 129 نفر از دانـش­ آموزان ورزشکار مقطع متوسطه در نیمه دوم سال تحصیلی 96-1395 استان ایلام بودند که به روش تصادفی چند مرحله­ ای طبقه ­ای نمونه­ گیری شدند. با استفاده از مقیاس ­مهارت های اجتماعی نوجوانان(</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TISS</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">)، خودکارآمدی عمومی(</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">GSE</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">)، ﺳـﺒﮏ زﻧـﺪگی(</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">LSQ</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">) و مقیاس اعتیاد اینترنتی(</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">IAT</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">) داده ­های مطالعه جمع ­آوری شدند. در تحلیل داده­ ها از نرم ­افزارهای </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS vol.19</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"> و </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">smart PLS3</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"> استفاده شد.</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">یافته­ های پژوهش:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">مطابق نتایج مطالعه نمره مهارت­ های اجتماعی دانش ­آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام 98/126، نمره خودکارآمدی 51/63، نمره سبک زندگی 51/273 و نمره اعتیاد اینترنتی 88/45 برآورد گردید. سبک زندگی نیز در سطح اطمینان 95 درصد رابطه خودکارآمدی دانش­آموزان ورزشکار و اعتیاد اینترنتی آنه ا را تعدیل می ­نمود.</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">بحث و نتیجه ­گیری:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، سبک زندگی در رابطه خودکارآمدی دانش آموزان ورزشکار با اعتیاد اینترنتی، نقش تعدیل گر را داشت و لزوم مداخلات لازم جهت حفظ و بهبود سبک زندگی و تقویت خودکارآمدی در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت با آموزش های موثر برای دانش آموزان ضروری می باشد.</span><br>
</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Introduction</em>: Internet addiction disorder (IAD) is a socio-psychological disorder which includes a habitual dependence to the Internet and its compulsive and obsessive misuse. This research intends to clarify the association of various types of social skills, self-efficacies, lifestyles, with IAD among high school sport students.<br>
<br>
<em>Materials & methods:</em> Considering the goal, this research was a practical. The samples covered 129 high school sport students of secondary school at their second term of the school year 2016-17 in Ilam ( southern Iran), selected through multistage stratified sampling. Data was gained using the following scales: General Self-Efficacy Scale (GSE), Teenage Inventory of Social Skills (TISS), Lifestyle Questionnaire (LSQ), and Internet Addiction Test (IAT). Data analysis was carried out using SPSS 19 and smart PLS3 applications, respectively.<br>
<br>
<em>Findings</em>: According to the results, the secondary school sport students’ social skills score at Ilam province was 126.98, GSE 63.51, LSQ 273.51, and IAT 45.88. At. Life style, up to a certainty of 90%, proved to moderate the association between such students’ GSE and their IAT.<br>
<br>
<em>Discussion & conclusion</em>s: Based on the results of the current study, lifestyle acted as a moderator in the association of secondary school students’ self-efficacy with internet addiction. it seems necessary to interfere and make effective interventions to improve the students’ lifestyle and strengthen their self-efficacies to prevent internet addiction among them.<br>
</p>
ویژگی های شناختی, اعتیاد اینترنتی, دانش آموزان ورزشکار
cognitive characteristics, internet addiction, sport students, lifestyle
1
12
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4027-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehrzad
Hamidi
مهرزاد
حمیدی
mehrzadhamidi@gmail.com
9600319475328460038968
9600319475328460038968
No
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Tehran University,Tehran, Iran
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Majid
Jalalifarahani
مجید
جلالی فراهانی
jalali@ut.ac.ir
9600319475328460038969
9600319475328460038969
No
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Tehran University,Tehran, Iran
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Hossein
Rajabi
حسین
رجبی
horajabi@ut.ac.ir
9600319475328460038970
9600319475328460038970
No
Dept of Sport Managemen, Kish International Campus, Tehran University, Kish, Iran
گروه مدیریت ورزشی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران
Forozan
Yousefjamal
فروزان
یوسف جمال
f.yousefjamal@yahoo.com
9600319475328460038971
9600319475328460038971
Yes
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Tehran University,Tehran, Iran
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران