مقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده جهانی است که سالیانه عملکرد تحصیلی میلیون ها دانش آموز و دانشجو را تحت تأثیر قرار می دهد، با توجه به شیوع بالای و تأثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان، روش های متعددی برای کاهش آن ایجاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان انجام شده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، با اجرای پرسش نامه اضطراب امتحان(TAI) بر روی دانش آموزان دختر پایه اول دبیــرستان، تعداد 60 نفر دانش آموز دارای اضطراب امتحان شناسایی شده اند و به طور تصـــادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفته اند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش مدیریت زمان دریافت نموده اند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرده اند، سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS Vol.16 و اجرای آزمون تجزیه و تحلیل کواریانس تک متغیره(ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته های پژوهش: یافتههای این پژوهش نشــان داد که آموزش مدیریت زمان بر اضطــراب امتــحان دانش آموزان تأثیر معنی داری داشته است. زیرا سطح معنی داری مقدار F به دست آمده(294/29) با درجه آزادی 1 و 54 کمتر از 05/0 است. بنا بر این تفاوت میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه کنترل و آزمایش معنی دار بوده و با 95 درصد اطمینان می توان گفت آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان موثر بوده است. با توجه به مجذور اتا مقدار این تأثیر حدود 35 درصد بوده است.
بحث و نتیجهگیری: برای کاهش اضطرب امتحان در مدارس می توان از آموزش مدیریت زمان به عنوان روشی نوین استفاده کرد. ضرورت دارد پژوهشگران با انجام پژوهش های بیشتر به دنبال گردآوری برنامه های آموزشی مدیریت زمان متناسب با نیازهای دانش آموزان باشند.
Yaghobi A, Mohagheghi H, Erfani N, Olfatii N. The Effect of Time Management on Test Anxiety of First Grade High School Girls in Hamadan City . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (1) :70-77 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-997-fa.html
یعقوبی ابوالقاسم، محققی حسین، عرفانی نصرالله، الفتی ناهید. تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه همدان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (1) :70-77