[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63223631
h-index2719
i10-index18779
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 1 - ( فروردین 1392 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 77-70 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه همدان
ابوالقاسم یعقوبی* 1، حسین محققی ، نصرالله عرفانی ، ناهید الفتی
1- ، yaghobi41@yahoo.com
چکیده:   (25507 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده جهانی است که سالیانه عملکرد تحصیلی میلیون ‌ها دانش ‌آموز و دانشجو را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، با توجه به شیوع بالای و تأثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌ آموزان، روش‌ های متعددی برای کاهش آن ایجاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌ آموزان انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، با اجرای پرسش ‌نامه اضطراب امتحان(TAI) بر روی دانش‌ آموزان دختر پایه اول دبیــرستان، تعداد 60 نفر دانش ‌آموز دارای اضطراب امتحان شناسایی شده‌ اند و به طور تصـــادفی در گروه‌ های آزمایش و کنترل قرار گرفته ‌اند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش مدیریت زمان دریافت نموده ‌اند و گروه کنترل مداخله‌ ای دریافت نکرده ‌اند، سپس داده‌ های جمع‌ آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS Vol.16 و اجرای آزمون تجزیه و تحلیل کواریانس تک متغیره(ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ های پژوهش: یافته‌های این پژوهش نشــان داد که آموزش مدیریت زمان بر اضطــراب امتــحان دانش‌ آموزان تأثیر معنی‌ داری داشته است. زیرا سطح معنی ‌داری مقدار F به دست آمده(294/29) با درجه آزادی 1 و 54 کمتر از 05/0 است. بنا بر این تفاوت میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه کنترل و آزمایش معنی ‌دار بوده و با 95 درصد اطمینان می‌ توان گفت آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان موثر بوده است. با توجه به مجذور اتا مقدار این تأثیر حدود 35 درصد بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: برای کاهش اضطرب امتحان در مدارس می ‌توان از آموزش مدیریت زمان به عنوان روشی نوین استفاده کرد. ضرورت دارد پژوهشگران با انجام پژوهش ‌های بیشتر به دنبال گردآوری برنامه ‌های آموزشی مدیریت زمان متناسب با نیازهای دانش ‌آموزان باشند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، اضطراب امتحان، مدیریت زمان، دانش‌آموزان دختر.
متن کامل [PDF 216 kb]   (5077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1392/2/28 | پذیرش: 1392/6/10 | انتشار: 1392/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghobi A, Mohagheghi H, Erfani N, Olfatii N. The Effect of Time Management on Test Anxiety of First Grade High School Girls in Hamadan City . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (1) :70-77
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-997-fa.html

یعقوبی ابوالقاسم، محققی حسین، عرفانی نصرالله، الفتی ناهید. تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه همدان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (1) :70-77

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-997-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( فروردین 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646