[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations68044041
h-index2721
i10-index20498
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 214-207 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران سرپایی در بیمارستان های دولتی شهر های ایلام و کرمانشاه بر اساس مدل سروکوال
فاطمه هواس بیگی* 1، اعظم احمدی2 ، بهمن یاس بلاغی شرحی3 ، اسفندیار محمدی
1- دانشگاه ایلام ، HAVASBEYGI_F@YAHOO.COM
2- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
3- دانشگاه اراک
چکیده:   (11202 مشاهده)

چکیده

مقدمه: تمایل به کیفیت خدمات نقش مهمی در صنایع خدماتی نظیر بانک ،بیمارستان ها ،درمانگاهها ،حمل و نقل و غیره ایفا می کند.چرا که کیفیت خدمات برای دستیابی به رضایت مشتربان و به دنبال آن ، بقا و سود آوری سازمان امری حیاتی به شمار می رود.

 مواد و روش ها : پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی بود که بصورت توصیفی- مقطعی بر روی 450 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان های مورد مطالعه شهر ایلام و کرمانشاه در سال 1390 با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال (1988) که روایی و پایایی آن مورد تایید بوده است، انجام گرفت.در پایان از آزمون تی ،آزمون فریدمن با کمک نرم افزار (اس پی اس اس) به منظور تحلیل داده های جمع آوری شده ،استفاده شد.

 یافته های پژوهش : نتایج نشان داد تفاوت معنی داری میان ادراک و انتظار بیماران پیرامون ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات ( عوامل محسوس ، قابلیت اطمینان ،تضمین ، پاسخگویی و همدلی ) در بیمارستان های مورد مطالعه وجود داشت.بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها ، بعد ملموس بودن را با 74/3 امتیاز مهمترین و بعد تضمین را با 60/2 امتیاز کم اهمیت ترین بعد رتبه بندی نمودند.

 بحث و نتیجه گیری : نتایج پژوهش حاکی از آن است که با بکار گیری الگوی سروکوال ، مدیران بیمارستان ها قادر به ارزیابی کیفیت خدمات از دید بیماران به عنوان مهمترین مشتری سازمان شده و با برنامه ریزی صحیح ، اصلاح نابسامانی ها و نهایتا بهبود کیفیت خدمات ، ممکن خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: کیفیت خدمات، سروکوال، بیماران، بیمارستان
متن کامل [PDF 451 kb]   (3242 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1391/6/4 | پذیرش: 1392/7/23 | انتشار: 1392/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

havas beigi F, ahmadi A, yas bolaghi sharahi B, mohamadi E. A Survey of the Quality of the Provided Services by Public Hospitals of Ilam and Kermanshah city to the Out-Patients on the Basis of SERVQUAL Model. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (4) :207-214
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-708-fa.html

هواس بیگی فاطمه، احمدی اعظم، یاس بلاغی شرحی بهمن، محمدی اسفندیار. سنجش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران سرپایی در بیمارستان های دولتی شهر های ایلام و کرمانشاه بر اساس مدل سروکوال . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (4) :207-214

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-708-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4666