مقدمه: شناخت عواملی که می توانند سلامت روانی دانشجویان را به مخاطره انداخته و به شیوه های مختلف سبب افت کمی و کیفی آموزش گردند، بسیار مهم است. این مطالعه با هدف مقایسه وضعیت سلامت روان دانشجویان موفق و ناموفق از نظر تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تعداد 310 نفر از دانشجویان در دو گروه موفق و ناموفق با استفاده از پرسش نامه GHQ-28 از نظر سلامت عمومی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. نمونه گیری در دانشجویان ناموفق به روش سرشماری و در دانشجویان موفق به روش تصادفی صورت گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نسخه 13 نرم افزارSPSS، آزمون های تی، دقیق فیشر، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و میزان P<0.05 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته های پژوهش: دانشجویان ناموفق از سلامت عمومی کمتری نسبت به دانشجویان موفق برخوردار بودند،[(4/15±3/33) در مقابل(6/13±2/27)،[P<0.001. میانگین نمرات در بعد اضطرابی سلامت عمومی در گروه ناموفق 2/5±94/8 و در گروه موفق 2/7±1/7 بود و تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت،(P=0.02). میانگین نمرات در بعد افسردگی سلامت عمومی در دانشجویان ناموفق 1/6±9/6 و در گروه موفق 6/4±2/4 بود که تفــاوت معنی داری را نشان می دهد.(P<0.001)
بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که سلامت عمومی دانشجویان ناموفق کمتر از دانشجویان موفق است. این مساله در بعد اضطرابی و افسردگی سلامت عمومی محسوس تر بود. آموزش نحوه مقــابله با عوامل مختل کننده سلامت عمومی و کسب مهارت های اجتماعی به دانشجویان ناموفق پیشنهاد می
Delaram M, Salehian T, Froozandeh N, Alidoosti M. Comparison of General Health in Droupout and Non-droupout Students of Shahrekord University of Medical Sciences. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2012; 20 (2) :1-8 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-693-fa.html
دل ارام معصومه، صالحیان تهمینه، فروزنده نسرین، علیدوستی معصومه. مقایسه سلامت روان دانشجویان موفق و ناموفق تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1391; 20 (2) :1-8