[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 28، شماره 5 - ( 10-1399 ) ::
جلد 28 شماره 5 صفحات 75-64 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و بازی‌ درمانی گروهی بر اضطراب و مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ‌ای(ODD)
بهاره آئینی1 ، کبری حاجی علیزاده* 2
1- گروه روان ‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2- گروه روان ‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران ، ph_alizadeh@yahoo.com
چکیده:   (2142 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ‌ای(ODD) از مشکلات بی ‌شمار درون‌ فردی و بین ‌فردی رنج می ‌برند. از این ‌رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین(PMT) و بازی ‌درمانی گروهی بر اضطراب و مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به ODD انجام شد.
مواد و روش ‌ها: طرح پژوهش از نوع نیمه ‌آزمایشی و به‌ صورت پیش‌ آزمون-پس ‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ‌ای بندرعباس در سال 1397 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از دختران بود که به‌ صورت نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در سه گروه PMT، بازی‌ درمانی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. در گروه PMT مادران کودکـــان مبتلا به ODD مورد آموزش قرار گرفتند. از سیاهه رفتاری کودک(CBCL) برای جمع ‌آوری داده‌ ها استفاده شد. داده ‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تک‌ متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم ‌افزار SPSS vol.22 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ های پژوهش: نتایج نشان داد که بین گروه PMT و بازی ‌درمانی با گروه کنترل در مرحله پس ‌آزمون(P<0.05, F=6.43) اضطراب و پس ‌آزمون(P<0.05, F=14.14) مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به ODD تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که بین گروه PMT و بازی‌ درمانی تفاوت معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه ‌گیری: با توجه به یافته ‌های این پژوهش، PMT و بازی‌ درمانی می‌ توانند به‌ عنوان یک روش موثر در کاهش مشکلات درون ‌فردی و بین ‌فردی کودکان مبتلا به ODD به کار گرفته شوند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش والدین، بازی ‌درمانی، اضطراب، مشکلات اجتماعی، نافرمانی مقابله ‌ای
متن کامل [PDF 898 kb]   (720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ارتقاء سلامت
دریافت: 1398/9/21 | پذیرش: 1399/6/19 | انتشار: 1399/10/10
فهرست منابع
1. Strom V, Fonhus MS, Ekeland E, Jamtvedt G. Physical exercise for oppositional defiant disorder and conduct disorder in children and adolescents. Cochr Data Syst Rev 2017; 2017:1-3. doi.10.1002/14651858.CD010670.pub2
2. Kimonis ER, Frick PJ. Oppositional defiant disorder and conduct disorder grown up. J Deve Behavior Pediatri2010; 31:244-54. doi.10.1097/DBP.0b013e3181d3d320
3. American psychiatric association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 1th ed. Am Psychiatr Publication. 2013; P.201-20.
4. Nock MK, Kazdin AE, Hiripi E, Kessler RC. Lifetime prevalence correlates and persistence of oppositional defiant disorder results from the national comorbidity survey replication. J Child Psychol Psychiatr2007; 48:703-13. doi.10.1111/j.1469-7610.2007. 01733.x
5. Fraire MG, Ollendick TH. Anxiety and oppositional defiant disorder a transdiagnostic conceptualization. Clin Psychol Rev 2013; 33:229-40. doi.10.1016/j.cpr.2012.11.004
6. Szentivanyi D, Balazs J. Quality of life in children and adolescents with symptoms or diagnosis of conduct disorder or oppositional defiant disorder. Ment Health Preve 2018; 10:1-8. doi. 10.1016/j.mhp.2018.02.001
7. Schoorl J, Vanrijn S, Wied M, Goozen SH, Swaab H. Variability in emotional/behavioral problems in boys with oppositional defiant disorder or conduct disorder the role of arousal. European Child Adol Psychiatr 2016; 25:821-30. doi.10.1007/s00787-015-0790-5
8. Frankel F, Feinberg D. Social problems associated with ADHD vs. ODD in children referred for friendship problems. Child Psychiatr Hum Dev2002; 33:125-46. doi.10.1023/A:1020730224907
9. Harada Y, Yamazaki T, Saitoh K. Psychosocial problems in attention deficit hyperactivity disorder with oppositional defiant disorder. PCN 2002; 56:365-9. doi.10.1046/j.1440-1819.2002.01024.x
10. Latimer K, Wilson P, Kemp J, Thompson L, Sim F, Gillberg C, et al. Disruptive behavior disorders a systematic review of environmental antenatal and early years' risk factors. Child Care Health Deve 2012; 38:611-28. doi.10.1111/j.1365-2214.2012.01366.x
11. Nordahl HM, Wells A, Olsson CA, Bjerkeset O. Association between abnormal psychosocial situations in childhood, generalized anxiety disorder and oppositional defiant disorder. J Psychiatr 2010; 44:852-8. doi.10.3109/00048674.2010.489504
12. Lavigne JV, Gouze KR, Hopkins J, Bryant FB. A multidomain cascade model of early childhood risk factors associated with oppositional defiant disorder symptoms in a community sample of 6-year olds. Deve Psychol 2016; 28:1547-62. doi.10.1017/S0954579415001194
13. Dretzke J, Frew E, Davenport CA, Barlow J, Stewart S, Sandercock J, et al. The effectiveness and cost effectiveness of parent training education programmes for the treatment of conduct disorder including oppositional defiant disorder in children. NIHRJ2005; 3:17-25.
14. Burke JD, Romano AM. Oppositional defiant disorder. 1 th ed. Con Dis Acad Publication. 2018; P. 21-52. doi.10.1016/B978-0-12-811323-3.00002-X
15. Michelson D, Davenport C, Dretzke J, Barlow J, Day C. Do evidence based interventions work when tested in the real world? Clin Child Fam Psychol Rev 2013; 16:18-34. doi.10.1007/s10567-013-0128-0
16. Ebrahimzade K, Agashteh M, berenjkar A. [The effectiveness of parent management training comparing with drug therapy on reducing anxiety in preschool children]. JPEN 2017; 3:41-48. doi.jpen.ir/article-1-214-fa.html (Persian)
17. Sukhodolsky DG, Gorman BS, Scahill L, Findley D, Mcguire J. Exposure and response prevention with or without parent management training for children with obsessive compulsive disorder complicated by disruptive behavior: A multiple baseline across-responses design study. JAD 2013; 27:298-305. doi.10.1016/j.janxdis.2013.01.005
18. Hagen KA, Ogden T, Bjornebekk G. Treatment outcomes and mediators of parent management training: A one-year followup of children with conduct problems. JCCAP 2011; 40:165-78. doi.10.1080/15374416.2011.546050
19. Ollendick TH, Greene RW, Austin KE, Fraire MG, Halldorsdottir T, Allen KB, et al. Parent management training and collaborative and proactive solutions a randomized control trial for oppositional youth. JCCAP 2016; 45:591-604. doi.10.1080/15374416.2015.1004681
20. Kling A, Forster M, Sundell K, Melin L. A randomized controlled effectiveness trial of parent management training with varying degrees of therapist support. Behav Therap 2010; 41:530-42. doi.10.1016/j.beth.2010.02.004
21. Azimifar S, Jazayeri RS, Fatehizade M, Abedi A. Comparing the effects of parent management training and parenting based on acceptance and commitment therapy on externalizing behavior problems among preschool children. J Appl Psychol Res 2019; 10:1-8. doi.10.22059/japr.2019.274481.643152 (Persian)
22. Dempsey J, McQuillin S, Butler AM, Axelrad ME. Maternal depression and parent management training outcomes. J Clin Psychol Med Set2016; 23:240-6. doi.10.1007/s10880-016-9461-z
23. HosseinKhanzadeh AA. [The effect of child-centered play therapy on the self-efficacy in peer relations among students with oppositional defiant disorder symptoms]. Q J Child Mental Health 2017; 4:49-59. (Persian) doi.childmentalhealth.ir/article-1-393-en.html
24. Sohranishegefti N. [Play therapy techniques and its implication for emotional disturbances and behavioral disorders]. J Manage Syst 2011; 1: 45-63. (Persian) doi.jpmm.miau.ac.ir/article_1130.html?lang=en
25. Pedrocarroll JL, Jones SH. A preventive play intervention to foster children's resilience in the aftermath of divorce. APA 2005; 3:22-8. doi.10.1037/11086-004
26. Meanywalen KK, Teeling S. Adlerian play therapy with students with externalizing behaviors and poor social skills. IJPT 2016; 25:64. doi.10.1037/pla0000022
27. Delavar A. Theoretical and practical foundations of research in the humanities and social sciences. 2 th ed. Tehran Roshd Publication. 2015; P. 211-220
28. Sajadi H. Defiant children a clinician's manual for assessment and parent training. 1 th ed. Roshd Publication. 2017; P.34-59.
29. Morshed N, Davoodi I, Babamiri M. [Effectiveness of group play therapy on symptoms of oppositional defiant among children]. J Edu Commun Health 2015; 2:12-8. doi.jech.umsha.ac.ir/article-1-141-en.html (Persian)
30. Minaee A. Adaptation and standardization of child behavior checklist, youth self-report and teachers report forms. JOEC2006; 6:529-58. doi.joec.ir/article-1-416-en.html (Persian)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.HUMS.REC.1398.128



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aeini B, Haji alizadeh K. Comparison of the Effect of Parent Management Training and Play Therapy on Anxiety and Social Problems of Children with Oppositional Defiant Disorder. Journal of Ilam University of Medical Sciences 2020; 28 (5) :64-75
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6220-fa.html

آئینی بهاره، حاجی علیزاده کبری. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و بازی‌ درمانی گروهی بر اضطراب و مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ‌ای(ODD). مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام 1399; 28 (5) :75-64

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6220-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 5 - ( 10-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4541