1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2- گروه مدیریت ورزشی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران 3- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، f.yousefjamal@yahoo.com
چکیده: (7555 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان شناختی-اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت بوده و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می شود. هدف این پژوهش تبیین رابطه بین مهارت های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه بود. مواد و روش ها:این تحقیق با توجه به هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه آماری تحقیق 129 نفر از دانـش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه در نیمه دوم سال تحصیلی 96-1395 استان ایلام بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای طبقه ای نمونه گیری شدند. با استفاده از مقیاس مهارت های اجتماعی نوجوانان(TISS)، خودکارآمدی عمومی(GSE)، ﺳـﺒﮏ زﻧـﺪگی(LSQ) و مقیاس اعتیاد اینترنتی(IAT) داده های مطالعه جمع آوری شدند. در تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS vol.19 و smart PLS3 استفاده شد. یافته های پژوهش:مطابق نتایج مطالعه نمره مهارت های اجتماعی دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام 98/126، نمره خودکارآمدی 51/63، نمره سبک زندگی 51/273 و نمره اعتیاد اینترنتی 88/45 برآورد گردید. سبک زندگی نیز در سطح اطمینان 95 درصد رابطه خودکارآمدی دانشآموزان ورزشکار و اعتیاد اینترنتی آنه ا را تعدیل می نمود. بحث و نتیجه گیری:با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، سبک زندگی در رابطه خودکارآمدی دانش آموزان ورزشکار با اعتیاد اینترنتی، نقش تعدیل گر را داشت و لزوم مداخلات لازم جهت حفظ و بهبود سبک زندگی و تقویت خودکارآمدی در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت با آموزش های موثر برای دانش آموزان ضروری می باشد.
Hamidi M, Jalalifarahani M, Rajabi H, Yousefjamal F. Clarifying Association of Various Types of Social Skills, Self-efficacies, Lifestyles, with Internet Addiction Disorders (IAD) in High School Sport Students of Ilam Province
. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2018; 26 (1) :1-12 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-4355-fa.html
حمیدی مهرزاد، جلالی فراهانی مجید، رجبی حسین، یوسف جمال فروزان. تبیین رابطه بین مهارت های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام
. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1397; 26 (1) :1-12