1- گروه روان شناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، سنندج، ایران ، behrouz.psycho64@yahoo.com 2- گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی، تهران، ایران 3- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (4891 مشاهده)
مقدمه:اختلال کمبود/بیش فعالی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی کودکان در سنین مدرسه می باشد که در صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب می تواند منجر به عوارض و صدمات جبران ناپذیر شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در دانشآموزان شهر سرپل ذهاب انجام شد. مواد و روش ها:پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی(Cross-sectional) می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 12-7 ساله شهر سرپل ذهاب در دوره ابتدایی بود. با استفاده از جدول Krejcie و Morgan و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 740 نفر انتخاب (740n=)؛ و پرسش نامه های متغیرهای جمعیت شناختی و علایم مرضی کودکان(4CSI-) را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار آماری SPSS vol.21 و روش های آمار توصیفی، مجذور خی دو و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. سطح معنی داری(P≤0.05) در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش:نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی در کل نمونه 22/11 درصد است. میزان شیوع در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی بیشتر از دختران می باشد. شایع ترین اختلال کمبود/بیش فعالی به ترتیب عبارت بودند از مرکب، بیش فــعالی-بی فکـری غالب، و بی توجهی غالب. بین همه عوامل جمعیت شناختی، به جز شغل والدین رابطه معنی داری با شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی وجود داشت(P≤0.05). بحث و نتیجه گیری:شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی در دانش آموزان شهر سرپل ذهاب در مقایسه با سایر پژوهش های انجام گرفته در داخل و خارج از کشور قابل ملاحظه است(22/11 درصد). با این وجود، لزوم سیاست گذاری های سلامت روان در دانش آموزان برای کاهش بار آسیب در آینده و ارائه راهکارهای برون رفت از این مسئله به قوت خود باقی است.
Haghgo R, Naieb Zadeh P, AhadiFar S, Anari S, Behrouz B. Epidemiologic and Clinical Qualities of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in Primary School Students in Sarpol-e Zahab town, Western Iran
. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2018; 26 (2) :87-98 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3914-fa.html
حقجو راهیل، نایب زاده پرستو، احدی فر شادی، اناری شیما، بهروز بهروز. ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر سرپل ذهاب
. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1397; 26 (2) :87-98