[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 26، شماره 2 - ( 3-1397 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 98-87 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌ های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر سرپل ذهاب
راهیل حقجو* 1، پرستو نایب زاده2 ، شادی احدی فر2 ، شیما اناری2 ، بهروز بهروز3
1- گروه روان شناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، سنندج، ایران ، behrouz.psycho64@yahoo.com
2- گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (4415 مشاهده)

مقدمه: اختلال کمبود/بیش فعالی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی کودکان در سنین مدرسه می باشد که در صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب می تواند منجر به عوارض و صدمات جبران ناپذیر شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در دانشآموزان شهر سرپل ذهاب انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی(Cross-sectional) می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 12-7 ساله شهر سرپل ذهاب در دوره ابتدایی بود. با استفاده از جدول Krejcie و Morgan و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 740 نفر انتخاب (740n=)؛ و پرسش نامه های متغیرهای جمعیت شناختی و علایم مرضی کودکان(4CSI-) را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار آماری SPSS vol.21 و روش های آمار توصیفی، مجذور خی دو و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. سطح معنی داری(P≤0.05) در نظر گرفته شد.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی در کل نمونه 22/11 درصد است. میزان شیوع در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی بیشتر از دختران می باشد. شایع ترین اختلال کمبود/بیش فعالی به ترتیب عبارت بودند از مرکب، بیش فــعالی-بی فکـری غالب، و بی توجهی غالب. بین همه عوامل جمعیت شناختی، به جز شغل والدین رابطه معنی داری با شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی وجود داشت(P≤0.05).
بحث و نتیجه گیری: شیوع اختلال کمبود/بیش فعالی در دانش آموزان شهر سرپل ذهاب در مقایسه با سایر پژوهش های انجام گرفته در داخل و خارج از کشور قابل ملاحظه است(22/11 درصد). با این وجود، لزوم سیاست گذاری های سلامت روان در دانش آموزان برای کاهش بار آسیب در آینده و ارائه راهکارهای برون رفت از این مسئله به قوت خود باقی است.
 

واژه‌های کلیدی: همه گیرشناسی، اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی، دانش آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 794 kb]   (1234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/8/11 | پذیرش: 1396/1/14 | انتشار: 1397/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghgo R, Naieb Zadeh P, AhadiFar S, Anari S, Behrouz B. Epidemiologic and Clinical Qualities of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in Primary School Students in Sarpol-e Zahab town, Western Iran . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2018; 26 (2) :87-98
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3914-fa.html

حقجو راهیل، نایب زاده پرستو، احدی فر شادی، اناری شیما، بهروز بهروز. ویژگی‌ های همه گیرشناسی و بالینی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر سرپل ذهاب . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1397; 26 (2) :87-98

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3914-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 2 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4643