1- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 2- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 3- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، kazemi.mehrdad1362@gmail.com
چکیده: (5024 مشاهده)
مقدمه: منابع انسانی از مهم ترین فاکتور های توسعه سازمانی میباشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش، جابجایی شغلی، ارزشیابی عملکرد و پیشرفت شغلی در توسعه منابع انسانیانجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود که بر روی 200 نفر از کارکنان شاغل در پردیس و ستاد دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه بررسی عملکرد منابع انسانی استفاده شد. داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.21 و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد میانگین سنی، سابقه کاری و آموزش های بدو خدمت در کارکنان ستاد دانشگاه به طور معناداری بیشتر از پردیس میباشد(05/0P<). یافته های آزمون پیرسون حاکی از همبستگی مثبت و معنی دار بین عملکرد منابع انسانی با آموزش در ستاد دانشگاه بود (05/0P<) متغیر های آموزش (98/0±48/2) و ارزشیابی عملکرد (33/1±41/2) به ترتیب در پردیس و ستاد دانشگاه بالاترین میانگین نمره را در بینعوامل تاثیر گذار بر توسعه منابع انسانی به خود اختصاص دادند. بحث و نتیجه گیری:به کار گیری استراتژی های مناسب در آموزش و ارزشیابی کارکنان میتواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و توسعه منابع انسانی دانشگاه و واحدهای تابعه آن داشته باشد.