1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ، shahram.mami@yahoo.com
چکیده: (7842 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی وشیوه های فرزندپروری مادران در ابتلای فرزندان به اختلال های برونی سازی شده نقش دارند. هدف ازاین پژوهش مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونیسازی شده و مادران دانشآموزان عادی بود.
مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی مادران دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی شهر ایلام که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 57 دانش آموز (31 دانش آموز دارای اختلال برون سازی شده و 26 دانش آموز عادی) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری در اختیار آنها قرار گرفت تا توسط والدینشان تکمیل گردند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه بیست و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال برون سازی شده و عادی از نظر ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این معنی که ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات برون سازی شده و عادی مشابه می باشند.
بحث و نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران عواملی موثردرابتلا کودکان به اختلالات برونیسازی شده می باشند. لذا با توجه به نتایج این پژوهش توصیه می شود این عوامل در هردو والد هم دختران و هم پسران دانش آموز مورد بررسی ومقایسه قرار گیرند.
Davarifard F, Mami S. Comparison The Personality Characteristics And The Parenting Styles of Elementary School Girls Students Mothers with Externalizing Disorder and Mothers of Normal Girl Students In Ilam. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2015; 23 (2) :149-158 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2226-fa.html
داوری فرد فروزان، مامی شهرام. مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانش آموزان عادی شهر ایلام. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (2) :149-158