:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 89-78 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مولفه های سخت رویی بر فرسودگی شغلی کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
لقمان کشاورز1 ، ابوالفضل فراهانی1 ، مرتضی رضایی صوفی1 ، همت الله بسطامی* 2
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه پیام نور ، hemmat_bastami@yahoo.com
چکیده:   (8555 مشاهده)
مقدمه:فرسودگی شغلی حالتی از خستگی جسمی، هیجانی و ذهنی است که به دلیل فشار مداوم و مکرر هیجانی ناشی از برخورد فشرده و دراز مدت با مراجعان به وجود می آید. فرسودگی شغلی بر اثر استرس شدید، مداوم و کنترل شده و زمانی که تقاضای محیط شغلی بیش از توانایی های شخصی فرد برای سازگاری یا موفقیت باشد به وجود می آید. هدف این مقاله در بررسی اثربخشی فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی، عملکرد شخصی، مسخ شخصیت و درگیری شغلی، از آموزش مولفه‌های سخت‌رویی می باشد. ﺳﺨﺖروﻳﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﺳﺎزه ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﻬﻮﻟﻲ از ﺳﻪ ﻣوﻟﻔﻪ ﻛﻨﺘﺮل، ﺗﻌﻬﺪ و ﭼﺎﻟﺶ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ اﻋﺘﻘﺎد ﻛﻮﺑﺎﺳﺎ و ﻫﻤﻜﺎران اﻓﺮاد ﺳﺨتر ﻓﻌﺎل و ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﻧﺪ و روﻳﻜﺮد آن ها ﺑﻪزﻧﺪﮔﻲ ﺑﺎ ﻋﻼﻗﻪ و ﻫﻴﺠﺎن اﺳﺖ. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مولفه های سخت رویی بر فرسودگی شغلی است.
مواد و رو ش ها: این مطالعه، از نوع نیمه تجربی است. جمعیت موردنظر تمام کارکنان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران می باشند که در سال 93-1392 مشغول به کار بودند و تعداد آنها 117 نفر بود. روش نمونه گیری در این مطالعه تصادفی ساده و شامل 25 نفر (شامل 15 مرد و 10 زن ) بود. در راستای هدف این پژوهش از پرسشنامه سخت رویی کوباسا، فرسودگی شغلی مسلش استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18و با روش T وابسته و تحلیل کواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته های پژوهش:تحلیل آزمون T در سطح 05/0 نشان داد که میانگین فرسودگی شغلی عوامل چهارگانه خستگی عاطفی، عملکرد شخصی، مسخ شخصیت، درگیری شغلی قبل و بعد از آموزش مولفه‌ های سخت‌رویی تغییر پیدا کرده است. همچنین تحلیل کواریانس داده ها نشان داد که با توجه به میانگین مولفه های فرسودگی شغلی در آزمون نهایی با فاصله اطمینان 99 درصد می توان گفت که آموزش سخت‌رویی بر فرسودگی شغلی کارکنان موثر است.
بحث و نتیجه گیری: نتایج، اهمیت نقش آموزش سخت رویی بر کاهش استرس و فرسودگی شغلی در محیط کار را نشان می‌دهند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی شغلی، سخت‌رویی، کمیته ملی المپیک
متن کامل [PDF 464 kb]   (3596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1393/3/6 | پذیرش: 1393/6/4 | انتشار: 1394/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها