نقش راهبردهای خودنظم بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک های حل مسئله
|
عباسعلی حسین خانزاده1، محبوبه طاهر2، حسین حیدری*3، حاتم محمدی1، علی محمد یاری4، فریبا همتی5 |
1- دانشگاه گیلان 2- دانشگاه محقق اردبیلی 3- دانشگاه هرمزگان ، hossein.heydari1368@yahoo.com 4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران 5- دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (7148 مشاهده) |
مقدمه: توانایی حل مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد که از بین این عوامل مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری با سبک های حل مسئله انجام شد.
مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدادند که از میان آن ها نمونهای به حجم 187 نفر(91 پسر و 96 دختر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و سه پرسش نامه راهبردهای خودنظمبخشی، خودمهارگری، و سبک های حل مسئله را تکمیل کردند.
یافته های پژوهش: بین سبک های حل مسئله انطباقی با راهبردهای خودنظمبخشی شناختی، تمرکز بر موقعیت، تمرکز بر تغییر عاطفه، کاهش عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت؛ و بین مجموع سبک های حل مسئله غیر انطباقی با راهبرد خودنظمبخشی و کاهش عاطفه منفی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. بین ظرفیت خودمهارگری با سبک های انطباقی حل مسئله رابطه مثبت و با سبک های درماندگی، مهارگری، اجتناب و غیر انطباقی حل مسئله رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت و ظرفیت خودمهارگری قادرند 13 درصد از واریانس سبک های حل مسئله انطباقی دانشجویان را تبیین کنند و متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت، راهبرد تمرکز بر تغییر عاطفه و ظرفیت خودمهارگری قادرند 14 درصد از واریانس سبک های حل مسئله غیر انطباقی دانشجویان را تبیین کنند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش به هنگام آموزش مهارت های حل مسئله در هر حوزه ای لازم است که ویژگی ها و مهارت های تاثیرگذار بر آن ها مثل راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری مورد تاکید قرار گیرند. |
|
واژههای کلیدی: خودنظم بخشی، ظرفیت خودمهارگری، حل مسئله انطباقی، حل مسئله غیر انطباقی |
|
متن کامل [PDF 787 kb]
(3226 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1393/1/29 | پذیرش: 1393/5/26 | انتشار: 1394/7/6
|
|
|
|