[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations71263679
h-index2919
i10-index20379
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره ۲۳، شماره ۳ - ( ۶-۱۳۹۴ ) ::
جلد ۲۳ شماره ۳ صفحات ۱۲۲-۱۰۹ برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای خودنظم‌ بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک‌ های حل مسئله
عباسعلی حسین خانزاده۱ ، محبوبه طاهر۲ ، حسین حیدری*۳ ، حاتم محمدی۱ ، علی محمد یاری۴ ، فریبا همتی۵
۱- دانشگاه گیلان
۲- دانشگاه محقق اردبیلی
۳- دانشگاه هرمزگان ، hossein.heydari1368@yahoo.com
۴- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران
۵- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (۸۴۴۸ مشاهده)
مقدمه: توانایی حل مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد که از بین این عوامل مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری با سبک های حل مسئله انجام شد.
 مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدادند که از میان آن ها نمونهای به حجم 187 نفر(91 پسر و 96 دختر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و سه پرسش نامه راهبردهای خودنظمبخشی، خودمهارگری، و سبک های حل مسئله را تکمیل کردند.
یافته های پژوهش: بین سبک های حل مسئله انطباقی با راهبردهای خودنظمبخشی شناختی، تمرکز بر موقعیت، تمرکز بر تغییر عاطفه، کاهش عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت؛ و بین مجموع سبک های حل مسئله غیر انطباقی با راهبرد خودنظمبخشی و کاهش عاطفه منفی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. بین ظرفیت خودمهارگری با سبک های انطباقی حل مسئله رابطه مثبت و با سبک های درماندگی، مهارگری، اجتناب و غیر انطباقی حل مسئله رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت و ظرفیت خودمهارگری قادرند 13 درصد از واریانس سبک های حل مسئله انطباقی دانشجویان را تبیین کنند و متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت، راهبرد تمرکز بر تغییر عاطفه و ظرفیت خودمهارگری قادرند 14 درصد از واریانس سبک های حل مسئله غیر انطباقی دانشجویان را تبیین کنند.
 بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش به هنگام آموزش مهارت های حل مسئله در هر حوزه ای لازم است که ویژگی ها و مهارت های تاثیرگذار بر آن ها مثل راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری مورد تاکید قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: خودنظم بخشی، ظرفیت خودمهارگری، حل مسئله انطباقی، حل مسئله غیر انطباقی
متن کامل [PDF 787 kb]   (۳۷۳۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1393/1/29 | پذیرش: 1393/5/26 | انتشار: 1394/7/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinkhanzadeh A, Taher M, Heydari H, Mohammadi H, Yari A, Hemati F. The Role of Self-regulation Strategies and Self-Control Ability in Explaining of Problem Solving Styles. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2015; 23 (3) :109-122
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1722-fa.html

حسین خانزاده عباسعلی، طاهر محبوبه، حیدری حسین، محمدی حاتم، یاری علی محمد، همتی فریبا. نقش راهبردهای خودنظم‌ بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک‌ های حل مسئله . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. ۱۳۹۴; ۲۳ (۳) :۱۰۹-۱۲۲

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-۱-۱۷۲۲-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4701