:: دوره 22، شماره 5 - ( 7-1393 ) ::
جلد 22 شماره 5 صفحات 69-63 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی روایی و پایایی«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه»
عزیز شمسی* 1، فریده یغمایی ، فرید زائری
1- ، aziz.shamsi@ymail.com
چکیده:   (9044 مشاهده)
مقدمه: خستگی یک نشانه ناخوشایند است که طیفی از احساس ضعف تا فرسوده شدن را شامل می‌ شود که با توانایی افراد در انجام عملکرد‌ تداخل ایجاد می‌ کند. جهت اندازه‎ گیری خستگی مدرسان ابزاری روا و پایا در ایران وجود ندارد. لذا این مطالعه با هدف ترجمه و روان سنجی«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» انجام شد. مواد و روش ‌ها: این پژوهش توصیفی در بین مدرسین دانشکده‌ های پرستاری و مامایی تهران انجام شد. پرسش نامه توسط کلیه مدرسین دانشکده ‌ها که شامل ۱۴۰ نفر بودند تکمیل شد. در این مطالعه«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ترجمه و سپس شاخص روایی محتوا، صوری و هم زمان و پایایی آن با روش همسانی درونی و روش باز آزمایی پس از دو هفته بررسی شد. یافته ‌های پژوهش: شاخص روایی محتوای«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه»، در قسمت مربوط بودن 2/79، واضح بودن 5/82 و روان بودن 7/79 می ‌باشد. روایی صوری مقیاس با توجه به نظرات ‌شرکت کنندگان و متخصصین بررسی و تایید شد. روایی هم زمان«سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» با «مقیاس شدت خستگی» کروپ و همکاران مورد بررسی قرار گرفت و میزان همبستگی آن 77/0 به دست آمد. آلفای کرونباخ مقیاس 91 درصد و پایایی به روش باز آزمایی، 82/0r= به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ابزاری روا و پایا برای سنجش میزان خستگی مدرسین در جامعه فارسی زبان می ‌باشد.
واژه‌های کلیدی: خستگی، مدرسین، روان سنجی
متن کامل [PDF 345 kb]   (3627 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1392/10/18 | پذیرش: 1393/3/10 | انتشار: 1393/8/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 5 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها