:: دوره 21، شماره 6 - ( آذر ماه 1392 ) ::
جلد 21 شماره 6 صفحات 62-56 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش
الهام ایزدی ، مهنوش رئیسی ، غلامرضا شریفی راد ، الهه توسلی ، زینب غضنفری ، سید همام الدین جواد زاده* 1
1- ، homam_j@hotmail.com
چکیده:   (12277 مشاهده)
مقدمه: در سال های اخیر انتقال دانش و استفاده از شواهد پژوهش برای ارتقاء سلامت در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش، همواره از ابزارهای پیشرفت مادی و معنوی بشر بوده است. تحقیقات در حیطه بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبت های بهداشت و درمان بسیار ضروری بوده و نقش محوری و بسیار مهمی را در علوم پزشکی ایفا می نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص پژوهش انجام پذیرفت. مواد و روش‌ ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به شیوه مقطعی انجام گرفت، تعداد 256 نفر از افراد نمونه‌ به روش تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ساخت محقق بود. پس از جمع‌ آوری اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS vol.18 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی(کای دو، تست دقیق فیشر) تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش: تحلیل نتایج نشان داد که 4/64 درصد از آزمودنی ها از آگاهی ضعیفی در زمینه پژوهش برخوردار بودند و نگرش 2/63 درصد از آزمودنی ها در حد متوسط بود. بین آگاهی دانشجویان و مقطع تحصیلی آن ها ارتباط معنادار وجود داشت، به طوری که دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر از آگاهی بیشتری در زمینه پژوهش برخوردار بودند.(P<0.05) بین سطح نگرش دانشجویان با مقطع تحصیلی و محل سکونت آن ها ارتباط آماری معنادار وجود داشت،(P<0.05) به طوری که دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر و ساکن خوابگاه از نگرش بهتری در خصوص پژوهش برخوردار بودند. بحث و نتیجه گیری: ایجاد تغییرات در نظام آموزشی جهت برآورده شدن نیازهای دانشجویان ضروری به نظر می رسد. هم چنین به دروسی چون روش تحقیق می بایست بیش از پیش توجه گردد و انجام پژوهش ‌ها به صورت کاربردی تر و به سمت اجرای عملی تحقیق سوق نماید. جهت بهبود نگرش دانشجویان در زمینه پژوهش، در روند اجرای پژوهش حمایت های لازم برای آن ها فراهم شود و فعالیت های علمی دانشجویان بیشتر مورد توجه و ارزش گذاری قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، پژوهش
متن کامل [PDF 356 kb]   (2733 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1392/10/4 | پذیرش: 1392/10/4 | انتشار: 1392/10/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 6 - ( آذر ماه 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها