1- دانشگاه شهید چمران اهواز 2- باشگاه پژوهشگران جوان 3- ، nasiryabas@yahoo.com 4- دانشگاه الزهرا 5- شهید چمران اهواز
چکیده: (10954 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان یک مشکل مهم آموزشی است که اغلب توسط دانشجویان تجربه می شود. تقریباً هر دانشجویی در هنگام آزمون اضطراب دارد اما برای برخی از آنها اضطراب آنقدر شدید است که عملکردشان را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به تأثیر مهم اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی و سلامت روانشناختی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر آزمودن مدلی درباره تأثیر کمالگرایی نابهنجار بر افزایش اضطراب امتحان دانشجویان با میانجیگری سبک مقابله ای اجتنابی بود. مواد و روش ها: در یک مطالعه همبستگی، 150 دانشجوی دختر دانشگاه شهید چمران اهواز، در نیمسال دوم تحصیلی92-1391، از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های اضطراب امتحان اهواز(TAI)، مقیاس کمالگرایی اهواز(APS) و پرسشنامه سبک مقابله با فشار روانی(CISS) را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادههای پژوهش حاضر از روش رگرسیون استفاده شد. جهت آزمودن اثرهای واسطهای نیز از روش بارون و کنی (1986) استفاده شد. یافته های پژوهش: یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. هم چنین این نتایج از نقش واسطه ای سبک مقابله ای اجتنابی در رابطه بین کمالگرایی نوروتیک و اضطراب امتحان حمایت کرد. بحث و نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که میزان کمالگرایی نوروتیک و استفاده از راهبرد مقابله ای اجتنابی در میان دانشجویان دارای اضطراب امتحان، بالا باشد. بنابراین، این متغیرها شایسته آن هستند که در تحقیق و به خصوص در درمان مورد ملاحظه قرار گیرد.
mosavi S, ahmadi V, nasrollahi A, piriabi S, solaimani K, mahmoodi T. The Relationship Between maladaptive Perfectionism And Test Anxiety: The Mediating Role of Avoidant Coping. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 22 (1) :102-110 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1381-fa.html
موسوی سیده سمیرا، احمدی وحید، نصراللهی عباس، پیریایی صالحه، سلیمانی خدیجه، محمودی طیبه. رابطه بین کمال گرایی نابهنجار و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه ای راهبرد مقابله اجتنابی . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (1) :102-110