[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations68444083
h-index2722
i10-index20599
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1393 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 110-102 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین کمال گرایی نابهنجار و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه ای راهبرد مقابله اجتنابی
سیده سمیرا موسوی1 ، وحید احمدی2 ، عباس نصراللهی* 3، صالحه پیریایی4 ، خدیجه سلیمانی5 ، طیبه محمودی5
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- باشگاه پژوهشگران جوان
3- ، nasiryabas@yahoo.com
4- دانشگاه الزهرا
5- شهید چمران اهواز
چکیده:   (11072 مشاهده)

مقدمه: اضطراب امتحان یک مشکل مهم آموزشی است که اغلب توسط دانشجویان تجربه می شود. تقریباً هر دانشجویی در هنگام آزمون اضطراب دارد اما برای برخی از آنها اضطراب آنقدر شدید است که عملکردشان را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به تأثیر مهم اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی و سلامت روانشناختی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر آزمودن مدلی درباره تأثیر کمالگرایی نابهنجار بر افزایش اضطراب امتحان دانشجویان با میانجی‌گری سبک مقابله ای اجتنابی بود. مواد و روش ها: در یک مطالعه همبستگی، 150 دانشجوی دختر دانشگاه شهید چمران اهواز، در نیمسال دوم تحصیلی92-1391، از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های اضطراب امتحان اهواز(TAI)، مقیاس کمالگرایی اهواز(APS) و پرسشنامه سبک مقابله با فشار روانی(CISS) را تکمیل کردند. به منظور تحلیل داده‌های پژوهش حاضر از روش رگرسیون استفاده شد. جهت آزمودن اثرهای واسطه‌ای نیز از روش بارون و کنی (1986) استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته‌ها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده‌ها برخوردار است. هم چنین این نتایج از نقش واسطه ای سبک مقابله ای اجتنابی در رابطه بین کمالگرایی نوروتیک و اضطراب امتحان حمایت کرد. بحث و نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که میزان کمالگرایی نوروتیک و استفاده از راهبرد مقابله ای اجتنابی در میان دانشجویان دارای اضطراب امتحان، بالا باشد. بنابراین، این متغیرها شایسته آن هستند که در تحقیق و به خصوص در درمان مورد ملاحظه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، کمالگرایی، راهبرد مقابله ای اجتنابی
متن کامل [PDF 423 kb]   (5018 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/9/16 | پذیرش: 1392/12/19 | انتشار: 1393/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosavi S, ahmadi V, nasrollahi A, piriabi S, solaimani K, mahmoodi T. The Relationship Between maladaptive Perfectionism And Test Anxiety: The Mediating Role of Avoidant Coping. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 22 (1) :102-110
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1381-fa.html

موسوی سیده سمیرا، احمدی وحید، نصراللهی عباس، پیریایی صالحه، سلیمانی خدیجه، محمودی طیبه. رابطه بین کمال گرایی نابهنجار و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه ای راهبرد مقابله اجتنابی . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (1) :102-110

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4670