[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
چاپ سریع::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations61703496
h-index2619
i10-index18176
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 7 - ( 11-1392 ) ::
جلد 21 شماره 7 صفحات 141-134 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تغییر رفتار بهداشت دهان ودندان دانش آموزان
خدابخش کرمی* 1، قدرت الله شاکری نژاد2 ، بهاره کبیری3
1- دانشکده بهداشت- دانشگاه جندی شاپور اهواز ، karamikb@gmail.com
2- جهاد دانشگاهی خوزستان
3- دانشکده بهداشت -دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده:   (12922 مشاهده)
مقدمه: یکی از مواردیکه در بررسی وضعیت سلامت اهمیت بسزایی دارد وضعیت بهداشت دهان ودندان می باشد . بهداشت دهان ودندان به تمام جنبه های سلامت وعملکردی به ویژه دندان ها ولثه اشاره دارد . در آموزش استفاده از مدل به منظور کمک عملی به طراحی برنامه های تاثیر گذار آموزشی صورت می گیرد . این مطالعه با هدف تعیین پیشگویی کنندگی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در رفتار های بهداشتی دهان ودندان ( مسواک زدن ونخ دندان کشیدن ) دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی شهر اهواز در سال 1391 انجام گرفت روش کار :این پژوهش مداخله ای از نوع دو گروهی آزمون و شاهد می باشد . جامعه آماری آن 140 نفر از دانش آموزان پایه پنجم شهر اهواز می باشد برای تعیین این تعداد نمونه ابتدا از بین مدارس بصورت خوشه ای 2 مدرسه انتخاب شد سپس بصورت تصادفی ساده از هر مدرسه و بر اساس لیست حضور وغیاب 70 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه بر اساس سازه های الگو طراحی و روایی و پایایی آن بررسی گردید و در دو مرحله قبل و بعد از آموزش با فاصله زمانی 8 هفته تکمیل گردید. برنامه آموزش بهداشت دهان ودندان مبتنی بر سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی به روش سخنرانی ، بحث گروهی در 5 جلسه آموزشی انجام شد. داده های جمع آوری شده توسط نسخه 21 تجزیه وتحلیل شدندSPSS نرم افزار . یافته ها: نتایج نشان داد که بعد از انجام مداخله آموزشی رفتار های بهداشتی دندان از جمله مسواک زدن ونخ دندان کشیدن با کلیه سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی ارتباط آماری معنی داری دارد .(P<0.05) نتیجه گیری : مطالعه حاضر کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در پیشگویی اتخاذ مراقبت های بهداشت دهان ودندان در دانش آموزان نشان داد.
واژه‌های کلیدی: کلید واژگان: آموزش بهداشت، الگوی اعتقاد بهداشتی، رفتار مسواک زدن، رفتار نخ دندان کشیدن، دانش آموزان
متن کامل [PDF 383 kb]   (3990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1392/7/14 | پذیرش: 1392/10/14 | انتشار: 1392/11/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karami K, shakerinejad G, kabiry B. Effect of education based on health belief model on students' oral health behavior change. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 21 (7) :134-141
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1226-fa.html

کرمی خدابخش، شاکری نژاد قدرت الله، کبیری بهاره. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر تغییر رفتار بهداشت دهان ودندان دانش آموزان . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (7) :134-141

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 7 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4642