مقدمه: هدف از انجام این پژوهش پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مولفه های هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بود که از این تعداد 185 نفر(99 مرد و 86 زن) به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند برای جمع آوری داده های از پرسش نامه های تعلل ورزی و مقیاس رگه های فراخلقی(TMMS) استفاده شد. سپس داده ها از طریق نرم افزارSPSS وارد نرم افزار شدند و از آزمون های آماری همبستگی برای تجزیه و تحلیل دادها استفاده شد.
یافته های پژوهش: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نمره کلی هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی می کند و از بین سه مولفه هوش هیجانی مولفه وضوح احساسات نیز می تواند تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها، می توان با اجرای مداخلاتی چون آموزش هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را در دانشجویان کاهش داد.
mosavi M, hashemi S, yazdi A, soltani E, ahmadi Z, khanzadeh M et al . The Prediction of Academic Procrastination Based on Emotional Intelligence components. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (4) :21-29 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1225-fa.html
موسوی معصومه، هاشمی سعداله، یزدی سید امیر امین، سلطانی اسماعیل، احمدی زینب، خانزاده مصطفی و همکاران.. پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (4) :21-29