Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
21
4
online
1
fulltext
fa
پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی
The Prediction of Academic Procrastination Based on Emotional Intelligence components
روانشناسی
psychology
كاربردي
Applicable
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مولفه های هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بود که از این تعداد 185 نفر(99 مرد و 86 زن) به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند برای جمع آوری داده های از پرسش نامه های تعلل ورزی و مقیاس رگه های فراخلقی(TMMS) استفاده شد. سپس داده ها از طریق نرم افزارSPSS وارد نرم افزار شدند و از آزمون های آماری همبستگی برای تجزیه و تحلیل دادها استفاده شد.
یافته های پژوهش: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نمره کلی هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی می کند و از بین سه مولفه هوش هیجانی مولفه وضوح احساسات نیز می تواند تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها، می توان با اجرای مداخلاتی چون آموزش هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را در دانشجویان کاهش داد.
Introduction: Purpose of the study was to predict the academic procrastination of the master students of Shiraz University based on emotional intelligence components.
Materials & Methods: In the present study, among master students of Shiraz University, 185 students (99 male and 86 female) were selected using a stratified random sampling method. The academic procrastination and Trait Meta-mood scale (TMMS) questionnaires were completed by the students under study. The data were analyzed by statistical correlation tests.
Findings: The results indicated that the total score of emotional intelligence predicted academic procrastination and among the three emotional intelligence components, emotional clarity could predict academic procrastination.
Discussion & Conclusion: According to these findings, it may reduce academic procrastination of students by interventions such as instructing the emotional intell-igence.
تعلل ورزی تحصیلی، هوش هیجانی، دانشجویان کارشناسی ارشد
academic procrastination, emotional intelligence, mastery students
21
29
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-147&slc_lang=fa&sid=1
m
mosavi
معصومه
موسوی
960031947532846008564
960031947532846008564
No
s
hashemi
سعداله
هاشمی
Hashemi.s62@gmail.com
960031947532846008565
960031947532846008565
Yes
am
yazdi
سید امیر امین
یزدی
960031947532846008566
960031947532846008566
No
e
soltani
اسماعیل
سلطانی
960031947532846008567
960031947532846008567
No
z
ahmadi
زینب
احمدی
960031947532846008568
960031947532846008568
No
m
khanzadeh
مصطفی
خانزاده
960031947532846008569
960031947532846008569
No
s
kaikhavani
ستار
کیخاونی
960031947532846008570
960031947532846008570
No