[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 3 - ( مرداد ماه 1392 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 141-135 برگشت به فهرست نسخه ها
مداخلات اجتماع محور پیشگیری از آسیب های ناشی از وسایل نقلیه
ذبیح اله قارلی پور ، نسترن کشاورز محمدی ، اسماعیل سلطانی ، حمیدرضا گیلاسی ، اصغر اشرفی حافظ* 1، مرتضی منصوریان
1- ، Ashrafihafez@gmail.com
چکیده:   (12455 مشاهده)
مقدمه: مداخلات اجتماع محور برای افزایش تعمیم پـــذیری فواید برنامه هــای بهداشتی، تامین اطلاعات برای سیاستگذاران و بهبود سلامت با شیوه ای مقرون به صرفه است و از کارآزمایی های بالینی فرد محور مناسب تر است. رویکردهای اجتماع محور در پیشگیری از آسیب ها در سطح وسیعی پذیرفته شده است، اما هنوز شواهد قوی اندکی از اثربخشی برنامه هایی با اهداف چندگانه در زمینه اجتماع وجود دارد. بنا بر این این مطالعه با هدف مروری بر مداخلات اجتماع محور پیشگیری از آسیب های ناشی از وسایل نقلیه انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مروری بود که با استفاده از کلید واژه های مــداخلات اجتماع محور، آسیب، رفتار ایمــنی ترافیکی، کمــربند ایمنی در پایــگــاه های اطــلاعاتی Sciencedirect، Pubmed، Ovid، Oxfordjournals، EBSCO و The Cochrane Database of Systematic Reviews مورد جستجو قرار گرفت. در مجموع 28 مقاله مرتبط با موضوع مداخلات اجتماع محور در خصوص آسیب مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نتایج این مقالات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: بیشتر مطالعات از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار غیر تصادفی(57/78 درصد) و عمدتاً مربوط به کشور آمریکا بود.(43/46 درصد) نوع مداخلات، بیشتر به روش تلفیقی بود.(71/60 درصد) در پژوهش های مورد بررسی 72/35 درصد استفاده از کلاه ایمنی، 28/14 درصد میزان آسیب های غیر عمدی، 72/10 درصد رفتارهای پرخطر رانندگی، 14/7 درصد استفاده از صندلی کودک، 72/10 درصد استفاده از کمربند ایمنی و 42/21 درصد رفتارهای ایمنی ترافیکی را به عنوان پیامد مورد بررسی قرار داده بودند. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی تلفیقی از چند روش یا استراتژی برای مداخلات اجتماع محور در خصوص پیشگیری از آسیب های ناشی از رانندگی موثر بوده است. پیشنهاد می گردد در جهت پیشگیری از خطرات و آسیب های مربوط به وسایل نقلیه از روش های تلفیقی یا چند گانه استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: مداخلات اجتماع محور، آسیب، رفتار ایمنی ترافیکی، کمربند ایمنی
متن کامل [PDF 198 kb]   (2659 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ارتقاء سلامت
دریافت: 1392/7/1 | پذیرش: 1392/8/5 | انتشار: 1392/8/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gharli poor Z, keshavarz mohamadi N, soltani E, gilasi H, ashrafi hafez A, mansorian M. Community-Based Interventions For Prevention of Motor Vehicle Injuries. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (3) :135-141
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1202-fa.html

قارلی پور ذبیح اله، کشاورز محمدی نسترن، سلطانی اسماعیل، گیلاسی حمیدرضا، اشرفی حافظ اصغر، منصوریان مرتضی. مداخلات اجتماع محور پیشگیری از آسیب های ناشی از وسایل نقلیه. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (3) :135-141

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( مرداد ماه 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643