:: دوره 21، شماره 2 - ( خرداد 92 1392 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 168-161 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستان های حومه ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی-عروقی
زینب سهرابی ، حمید تقی نژاد* 1، مهدیه مقدم ، مریم علیزاده ، معصومه سلامتی
1- ، hamid2005mordad@yahoo.com
چکیده:   (14228 مشاهده)
مقدمه: بیماری های قلبی-عروقی از شایع ترین علل مرگ و میر و نیز شایع ترین مسائلی هستند که زندگی بشر را تهدید می کنند. تخمین زده شده است تا سال 2020 قریب به 25 میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی رخ دهد و این عامل به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی می باشد که در آن تعداد 42 نفر از دبیران دبیرستان ها و مدارس راهنمایی حومه شهر ایلام به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به منظور سنجش تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش آن ها از روش مداخله آموزشی و آزمون دو مرحله ای قبل و بعد از آموزش استفاده شد. با استفاده از پرسش نامه که شامل سه بخش مشخصات دموگرافیک، سئوالات مربوط به آگاهی و سئوالات مربوط به نگرش بود، اطلاعات جمع آوری شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو ، فیشر و تی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش: میانگین نمره آگاهی دبیران قبل از آموزش 1/3±71/37 و بعد از آموزش 5/1±80/41 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان داد.(P<0.01) میانگین نمره نگرش دبیران قبل از آموزش 1/5±97/18و بعد از آموزش 6/4±99/18 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان نداد.(P=0.4) بین تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش با شغل همسر قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی داری وجود داشت به ترتیب.(P=0.02)(P<0.05) در حالی که ارتباط معنی داری بین میزان آگاهی و نگرش با سن، جنس، میزان تحصیلات، محل سکونت، سابقه ابتلای فرد، سابقه خانوادگی وجود نداشت.(P>0.05) بحث و نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد اختلاف معنی داری بین آگاهی دبیران قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشته ولی بین نگرش دبیران قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود نداشت.
واژه‌های کلیدی: آموزش، آگاهی، نگرش، عوامل خطر آفرین بیماری های قلبی- عروقی
متن کامل [PDF 195 kb]   (2172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/5/13 | پذیرش: 1392/5/15 | انتشار: 1392/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( خرداد 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها