[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations68074043
h-index2721
i10-index20498
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 2 - ( خرداد 92 1392 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 168-161 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستان های حومه ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی-عروقی
زینب سهرابی ، حمید تقی نژاد* 1، مهدیه مقدم ، مریم علیزاده ، معصومه سلامتی
1- ، hamid2005mordad@yahoo.com
چکیده:   (14651 مشاهده)
مقدمه: بیماری های قلبی-عروقی از شایع ترین علل مرگ و میر و نیز شایع ترین مسائلی هستند که زندگی بشر را تهدید می کنند. تخمین زده شده است تا سال 2020 قریب به 25 میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی رخ دهد و این عامل به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی می باشد که در آن تعداد 42 نفر از دبیران دبیرستان ها و مدارس راهنمایی حومه شهر ایلام به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به منظور سنجش تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش آن ها از روش مداخله آموزشی و آزمون دو مرحله ای قبل و بعد از آموزش استفاده شد. با استفاده از پرسش نامه که شامل سه بخش مشخصات دموگرافیک، سئوالات مربوط به آگاهی و سئوالات مربوط به نگرش بود، اطلاعات جمع آوری شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو ، فیشر و تی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش: میانگین نمره آگاهی دبیران قبل از آموزش 1/3±71/37 و بعد از آموزش 5/1±80/41 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان داد.(P<0.01) میانگین نمره نگرش دبیران قبل از آموزش 1/5±97/18و بعد از آموزش 6/4±99/18 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان نداد.(P=0.4) بین تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش با شغل همسر قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی داری وجود داشت به ترتیب.(P=0.02)(P<0.05) در حالی که ارتباط معنی داری بین میزان آگاهی و نگرش با سن، جنس، میزان تحصیلات، محل سکونت، سابقه ابتلای فرد، سابقه خانوادگی وجود نداشت.(P>0.05) بحث و نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد اختلاف معنی داری بین آگاهی دبیران قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشته ولی بین نگرش دبیران قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود نداشت.
واژه‌های کلیدی: آموزش، آگاهی، نگرش، عوامل خطر آفرین بیماری های قلبی- عروقی
متن کامل [PDF 195 kb]   (2317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/5/13 | پذیرش: 1392/5/15 | انتشار: 1392/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sourabi Z, taghinezhad H, moghadam M, alizadeh M, salamati M. Survey The Effectiveness of Education on Knowledge and Attitude of High School and Guidance School Teachers of Ilam Urban About Risk Factors of Cardio-Vascular Diseases . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (2) :161-168
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1124-fa.html

سهرابی زینب، تقی نژاد حمید، مقدم مهدیه، علیزاده مریم، سلامتی معصومه. بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستان های حومه ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی-عروقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (2) :161-168

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1124-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( خرداد 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4666