مقدمه: بیماری های قلبی-عروقی از شایع ترین علل مرگ و میر و نیز شایع ترین مسائلی هستند که زندگی بشر را تهدید می کنند. تخمین زده شده است تا سال 2020 قریب به 25 میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی رخ دهد و این عامل به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شود.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی می باشد که در آن تعداد 42 نفر از دبیران دبیرستان ها و مدارس راهنمایی حومه شهر ایلام به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به منظور سنجش تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش آن ها از روش مداخله آموزشی و آزمون دو مرحله ای قبل و بعد از آموزش استفاده شد. با استفاده از پرسش نامه که شامل سه بخش مشخصات دموگرافیک، سئوالات مربوط به آگاهی و سئوالات مربوط به نگرش بود، اطلاعات جمع آوری شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو ، فیشر و تی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته های پژوهش: میانگین نمره آگاهی دبیران قبل از آموزش 1/3±71/37 و بعد از آموزش 5/1±80/41 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان داد.(P<0.01) میانگین نمره نگرش دبیران قبل از آموزش 1/5±97/18و بعد از آموزش 6/4±99/18 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان نداد.(P=0.4) بین تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش با شغل همسر قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی داری وجود داشت به ترتیب.(P=0.02)(P<0.05) در حالی که ارتباط معنی داری بین میزان آگاهی و نگرش با سن، جنس، میزان تحصیلات، محل سکونت، سابقه ابتلای فرد، سابقه خانوادگی وجود نداشت.(P>0.05)
بحث و نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد اختلاف معنی داری بین آگاهی دبیران قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشته ولی بین نگرش دبیران قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود نداشت.
sourabi Z, taghinezhad H, moghadam M, alizadeh M, salamati M. Survey The Effectiveness of Education on Knowledge and Attitude of High School and Guidance School Teachers of Ilam Urban About Risk Factors of Cardio-Vascular Diseases . J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (2) :161-168 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1124-fa.html
سهرابی زینب، تقی نژاد حمید، مقدم مهدیه، علیزاده مریم، سلامتی معصومه. بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دبیران مدارس راهنمایی و دبیرستان های حومه ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی-عروقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (2) :161-168