مقایسه تاثیر آموزش بهداشت دهان و دندان به دو شیوه سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان
|
فاطمه محمد خواه ، فرخنده امین شکروی* ، سقراط فقیه زاده ، اکبر بابایی حیدر آبادی ، فاروق کاظم بیگی ، روح اله مقصودی |
|
|
چکیده: (17016 مشاهده) |
زمینه و هدف: بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین قسمت شیوه زندگی محسوب می شود و بهبود آن نیازمند کاربرد روش های مناسب آموزشی در جهت ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد افراد جامعه در رابطه با آن است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و نمایش فیلم در ارتقای سطح دانش، نگرش و عملکرد بهداشت دهان و دندان دانش آموزان است.
روش ها: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی روی 300 دانش آموز ابتدایی چابهار است که به وسیله فرآیند تخصیص نمونه گیری خوشه ای منظم به سه گروه مساوی (هر گروه شامل 100 نفری شاهد،سخنرانی و فیلم ) تقسیم شدند. آگاهی، نگرش و عملکرد شرکت کنندگان بوسیله پرسشنامه خودگزارشی و بصورت پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفته و داده های ذی ربط با استفاده از نرم افزار SPSS VERZHON 11، آزمونهای آماری ANOVA، من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در گروه سخنرانی و فیلم میزان آگاهی و نگرش بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله و میزان عملکرد بلافاصله بعد از مداخله افزایش یافت ولی روش فیلم ویدیویی تاثیر بیشتری را بر بهبود دانش، نگرش و عملکرد بهداشت دهان و دندان افراد نشان داد (001/0P<).
نتایج: این مطالعه نشان داد که هر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش فیلم ویدیویی می توانند روش های موثری برای ارتقای سطح آگاهی و نگرش بهداشت دهان و دندان افراد با شند، اگر چه روش فیلم ویدیویی، اثربخشی بیشتری دارد. |
|
واژههای کلیدی: سخنرانی، نمایش فیلم ویدیویی، آگاهی، نگرش، عملکرد |
|
متن کامل [PDF 210 kb]
(4530 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
میکروب شناسی پزشکی دریافت: 1391/12/27 | پذیرش: 1392/4/2 | انتشار: 1392/4/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|