[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations68983526
h-index2919
i10-index19978
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 33، شماره 1 - ( 1-1404 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 29-18 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به استفاده از تخت تشریح مجازی در یادگیری آناتومی قفسه سینه
حمید حجت دوست1 ، فروزان کاوری زاده2 ، لیلا نوری3 ، ولی الله بایگی4 ، یوسف محمدی*5
1- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه بیومدیسن، نوروساینس و دیاگنوستیکس (BIND)، دانشگاه پالرمو، پالرمو، ایتالیا
4- مرکز تحقیقات جراحی و ترومای سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، yosef.1365@yahoo.com
چکیده:   (142 مشاهده)
مقدمه: استفاده از فناوری‌های شبیه ساز در پزشکی  یکی از روش‌‌های نوین مورد استفاده در آموزش پزشکی است. تخت تشریح مجازی  یکی از ابزارهای تولید شده در این حوزه است. هدف این مطالعه بررسی نگرش دانشجویان پزشکی در مورد تأثیر استفاده از تخت تشریح مجازی در یادگیری آناتومی بود.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر یک مطالعه‌‌ی مقطعی توصیفی بود که در سال 1403 در دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شد. شرکت کنندگان شامل 111 دانشجوی پزشکی بودند که در کلاس‌‌های عملی آناتومی قفسه سینه  در کنار دیگر روش‌‌های سنتی، از تخت تشریح مجازی (کالبدنما، ساخت شرکت رایان طب پیشگام پارمیس، نسخه ۱.۴۲) استفاده کردند. نگرش دانشجویان نسبت به کلیات و قابلیت‌‌های فنی این ابزار و همچنین مقایسه آن با دیگر روش‌‌های آموزشی به وسیله‌‌ی پرسش نامه محقق ساخته بررسی شد. داده‌‌ها با استفاده از نسخه 22 نرم افزار آماری SPSS توصیف شدند.
یافته ­های پژوهش: بیش‌‌ترین انتخاب دانشجویان تأثیر تخت تشریح مجازی را در یادگیری فعال (1/80 درصد)، افزایش تمرکز (8/64 درصد)، مهارت و دانش آناتومی (3/83 درصد) و کاهش زمان و هزینه (7/56 درصد) مثبت ارزیابی کردند. هم چنین، بیش‌‌تر دانشجویان با این گزاره که وجود تصاویر مقطعی (5/86 درصد)، پیوستگی تصاویر (2/89 درصد) و توانایی چرخاندن بدن (3/78 درصد) در این تخت به دانش مربوط به تجسم و موقعیت ساختار‌‌ها و کاربرد آناتومی در بالین کمک می‌‌کند کاملاً موافق یا موافق بودند. بیش‌‌تر دانشجویان با استفاده از این ابزار به عنوان یک ابزار آموزشی تکمیلی در کنار روش‌‌های سنتی اعتقاد داشتند (8/92 درصد). بیش‌‌تر دانشجویان معتقد بودند که این تخت نسبت به استفاده از جسد (1/61) و دیگر پلتفرم-های دیجیتال (4/70 درصد) امکانات بیش‌‌تری را در اختیار می‌‌گذارد. از نظر آن‌‌ها این تخت تجربه آموزشی بهتری را فراهم می‌‌کند (6/76 درصد).
بحث و نتیجه‌گیری: می­توان نتیجه گرفت که استفاده از تخت تشریح مجازی در یادگیری آناتومی مفید است و استفاده از آن در آموزش آناتومی در کنار دیگر روش‌‌های آموزشی توصیه می‌‌شود.
واژه‌های کلیدی: تخت تشریح مجازی، شبیه ساز، آناتومی، نگرش، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 1009 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1403/11/14 | پذیرش: 1403/12/25 | انتشار: 1404/1/27
فهرست منابع
1. Moxham BJ, Shaw H, Crowson R, Plaisant O. The future of clinical anatomy. Eur J Anat. 2011;15:29-46.
2. Leung BC, Williams M, Horton C, Cosker TD. Modernising anatomy teaching: Which resources do students rely on? J Med Educ Curric Dev. 2020;7:2382120520955156. doi: 10.1177/2382120520955156.
3. Ang ET, Chan JM, Gopal V, Li Shia N. Gamifying anatomy education. Clin Anat. 2018;31:997-1005. doi: 10.1002/ca.23249.
4. Heptonstall N, Ali T, Mankad K. Integrating radiology and anatomy teaching in medical education in the UK—the evidence, current trends, and future scope. Acad Radiol. 2016;23:521-6. doi: 10.1016/j.acra.2015.12.010.
5. Drake RL, McBride JM, Lachman N, Pawlina WJAse. Medical education in the anatomical sciences: The winds of change continue to blow. Anat Sci Educ. 2009;2:253-9. doi: 10.1002/ase.117.
6. Bergman EM, Verheijen IW, Scherpbier AJ, Van der Vleuten CP, De Bruin ABJCA. Influences on anatomical knowledge: The complete arguments. Clin Anat. 2014;27:296-303. doi: 10.1002/ca.22341.
7. Yammine K, Violato CJAse. A meta‐analysis of the educational effectiveness of three‐dimensional visualization technologies in teaching anatomy. Anat Sci Educ. 2015;8:525-38. doi: 10.1002/ase.1510.
8. Bartoletti-Stella A, Gatta V, Mariani GA, Gobbi P, Falconi M, Manzoli L, et al. Three-dimensional virtual anatomy as a new approach for medical student’s learning. Int J Environ Res Public Health. 2021;18:13247. doi: 10.3390/ijerph182413247.
9. Mathiowetz V, Yu CH, Quake‐Rapp C. Comparison of a gross anatomy laboratory to online anatomy software for teaching anatomy. Anat Sci Educ. 2016;9:52-9. doi: 10.1002/ase.1528.
10. Bartoletti-Stella A, Gatta V, Mariani GA, Gobbi P, Falconi M, Manzoli L, et al. Three-dimensional virtual anatomy as a new approach for medical student’s learning. Int J Environ Res Public Health. 2021;18:13247. doi: 10.3390/ijerph182413247.
11. Duraes M, Akkari M, Jeandel C, Moreno B, Subsol G, Duflos C, et al. Dynamic three‐dimensional virtual environment to improve learning of anatomical structures. Anat Sci Educ. 2022;15:754-64. doi: 10.1002/ase.2158.
12. Tenaw BJIJAV. Teaching gross anatomy: Anatomage table as an innovative line of attack. IJAV 2020;13:76-9.
13. Bharati A, Rani V. A study on student perception of virtual dissection table (Anatomage) at GSL Medical College, Rajahmundry. Aca Anat Int2018;4.
14. Anand MK, Singel TJIJCAP. A comparative study of learning with “anatomage” virtual dissection table versus traditional dissection method in neuroanatomy. Indian J Clin Anat Physiol 2017;4:177-80.
15. Metzler R, Stein D, Tetzlaff R, Bruckner T, Meinzer H-P, Büchler MW, et al. Teaching on three-dimensional presentation does not improve the understanding of according CT images: a randomized controlled study. Teach Learn Med. 2012;24:140-8. doi: 10.1080/10401334.2012.664963.
16. Cicerchia G, Lumpkins K, Puche ACJERI. Assessment of Anatomy Education Teaching Modalities before and during COVID‐19 in US Medical Schools. Educ Res Int 2023;2023:2108105. doi:10.1155/2023/2108105.
17. Custer TM, Michael KJJoT, Simulation. The utilization of the anatomage virtual dissection table in the education of imaging science students. IJTS 2015;1. doi: 10.4172/jts.1000102.
18. Martín JG, Mora CD, Henche SAJBJSTR. Possibilities for the use of Anatomage (the anatomical real body-size table) for teaching and learning anatomy with the students. Biomed J Sci Tech Res. 2018;4:94. doi: 10.26717/BJSTR.MS.ID.001094.
19. Alasmari WAJAime, practice. Medical students’ feedback of applying the virtual dissection table (anatomage) in learning anatomy: a cross-sectional descriptive study. Adv Med Educ Pract. 2021:1303-7. doi: 10.2147/AMEP.S324520.
20. Brown J, Stonelake S, Anderson W, Abdulla M, Toms C, Farfus A, et al. MEDICAL STUDENT PERCEPTION OF ANATOMAGE–A 3D INTERACTIVE ANATOMY DISSECTION TABLE: 0938. Int J Surg 2015;23:S17-S8. doi: 10.1016/j.ijsu.2015.07.053.
21. Washmuth NB, Cahoon T, Tuggle K, Hunsinger RNJHPE. Virtual dissection: alternative to cadaveric dissection for a pregnant nurse anesthesia student. Health Prof Educ. 2020;6:247-55. doi:10.1016/j.hpe.2019.11.001.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MEDILAM.REC.1402.296


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojatdoost H, Kavarizadeh F, Noori L, Baigi V, Mohamadi Y. The attitude of medical students toward applying virtual dissection table in the learning anatomy of thorax. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2025; 33 (1) :18-29
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8548-fa.html

حجت دوست حمید، کاوری زاده فروزان، نوری لیلا، بایگی ولی الله، محمدی یوسف. نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به استفاده از تخت تشریح مجازی در یادگیری آناتومی قفسه سینه. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1404; 33 (1) :18-29

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8548-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 1 - ( 1-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4701