1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 2- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 3- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، rezawest10@gmail.com
چکیده: (128 مشاهده)
مقدمه:تشخیص و انجام اقدام درمانی مراقبتی بههنگام در بیماری های ریوی، یکی از مهم ترین راه های حفظ حیات بیمار می باشد. لذا مطالعه کنونی با هدف بررسی تاثیر بازی وارسازی به روش آنلاین بر یادگیری بیماری های ریوی، صداهای ریوی و خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روشها:مطالعه حاضر، به صورت نیمه تجربی بر روی 68 دانشجوی پرستاری ترم ششم با روش نمونه گیری در دسترس و تخصیص تصادفی به گروه کنترل و مداخله، انجام شد. افراد گروه مداخله در طی سه جلسه به صورت هفتگی، بیماری ها و صداهای ریوی را به صورت آموزش در پلتفرم استوری لاین و انجام بازی وارسازی در نرم افزار کاهوت دریافت کرده و گروه کنترل نیز همان محتوا را در قالب روش سخنرانی توسط مدرس یکسان دریافت نمودند. پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش یادگیری و خود کارآمدی قبل از مداخله و دو هفته پس از پایان مداخله تکمیل شده و داده ها، با استفاده آزمون های آماری توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافته های پژوهش: قبل از انجام مداخله بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید اما پس از مداخله، میانگین و انحراف معیار نمرات سنجش یادگیری در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل و نیز نمرات خود کارآمدی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت آماری معنی دار مشاهده گردید. بحث و نتیجهگیری:انجام بازی وارسازی به روش آنلاین سبب بهبود یادگیری بیماری های ریوی، صدا های ریوی و خود کارآمدی در دانشجویان پرستاری می گردد. پیشنهاد می شود از این روش برای یادگیری دروس عملی و نظری استفاده شود.
Najafi F, Mozafari M, Shohani M, Pakseresht M, Taghynezhad F, Pakzad R, et al . Effect of online gamification on learning lung diseases and self-efficacy (Policy Brief). J. Ilam Uni. Med. Sci. 2024; 32 (5) :136-143 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8392-fa.html
نجفی فاطمه، مظفری مصیب، شوهانی معصومه، پاک سرشت مریم، تقی نژاد فخر الدین، پاکزاد رضا، و همکاران.. تاثیر بازی وارسازی آنلاین بر یادگیری صداهای ریوی و خود کارآمدی(خلاصه سیاستی). مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (5) :136-143