[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations68983526
h-index2919
i10-index19978
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 33، شماره 1 - ( 1-1404 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 83-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و درمان فراشناختی بر سازگاری عاطفی-اجتماعی و افکار ناکارآمد در مردان با سوءمصرف مواد تحت درمان با متادون
الهام علی زاده1 ، فتح اله محمدیان*2 ، شهرام مامی1
1- گروه روان‌شناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد ایلام، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران ، mobinmohamadian@yahoo.com
چکیده:   (175 مشاهده)
مقدمه: برخی از موانع رشد جامعه و شکوفایی نوع بشر ناشی از جهل و نادانی هستند و خودساخته‌اند. اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم‌ترین موانع و مشکلات است که سلامت و کارایی نسل فعلی بشر را به‌شدت به مخاطره انداخته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و درمان فراشناختی بر سازگاری عاطفی-اجتماعی و افکار ناکارآمد در مردان با سوءمصرف مواد تحت درمان با متادون انجام گرفت.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش معتادان تحت درمان با متادون مراجعه‌کننده به همۀ کلینیک‌های ترک اعتیاد شهر ایلام در سال 1400 بودند که با رعایت ملاک‌های ورود به مطالعه، تعداد 60 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در سه گروه 20 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای جمع‌‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های سازگاری عاطفی-اجتماعی بل (1961) و افکار ناکارآمد بک و وایزمن (1978) استفاده گردید. درحالی‌که گروه کنترل تنها شاهد بود، گروه آزمایش (اول) مداخلات آموزش تنظیم هیجان را در 8 جلسۀ 120 دقیقه‌ای و گروه آزمایش (دوم) نیز مداخلات درمان فراشناختی را در 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی و گروهی دریافت کردند. داده‌‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط نرم‌افزار SPSS vol.23 و سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته­ های پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که در متغیرهای سازگاری عاطفی-اجتماعی و افکار ناکارآمد در مرحلۀ پس‌آزمون بین گروه‌ها تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.001) و در متغیرهای سازگاری عاطفی-اجتماعی و افکار ناکارآمد میان دو آموزش تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0.05).
بحث و نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد که هر دو آموزش باعث افزایش سازگاری عاطفی-اجتماعی و کاهش افکار ناکارآمد در مردان با سوءمصرف شده‌اند؛ اما درمان فراشناختی اثربخش‌تر بوده است. پیشنهاد می‌شود، از این دو آموزش در مراکز ترک اعتیاد برای بهبود سلامت افراد استفاده گردد.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش تنظیم هیجان، درمان فراشناختی، سازگاری عاطفی-اجتماعی، افکار ناکارآمد، اعتیاد
متن کامل [PDF 987 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/4/24 | پذیرش: 1403/8/5 | انتشار: 1404/1/27
فهرست منابع
1. Bizzarri J, Rucci P, Vallotta A, Girelli M, Scandolari A, Zerbetto E, et al. Dual diagnosis and quality of life in patients in treatment for opioid dependence. Subst Use Misuse. 2005; 40:1765-76. doi: 10.1080/10826080500260800.
2. Hadian R, Nouri A, Malekpour M. Psychodrama and addiction. New Psychother. 2021; 5: 50-63. (Persian)
3. Abolghasemi A, Ahmadi M, Kiamarsi A. The Relationship of Metacognition and Perfectionism with Psychological Consequences in the Addicts. RBS. 2022; 1: 73-9. (Persian)
4. Tasifian, A. Sociology of addiction in Iran today. Mohajer Publications. first ed. 2018 [Persian]
5. Ahmadi Roghabadi A, Bagherzadeh Golmakani Z, Akbarzade M, Mansouri A, Khodabakhsh M. Comparison of the Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Metacognitive Therapy on Adaptive and Maladaptive Strategies of Cognitive Emotion Regulation in Patients with Substance Use Disorder undergoing Methadone Maintenance Treatment. Res Clin Psychol Counsel. 2022; 12: 60-78. doi: 10.22067/tpccp.2022.70654.1118.
6. Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clin Psychol Rev. 2015; 30: 217-37. doi: 10.1016/j.cpr.2009.11.004.
7. Rohsenow DJ, Sirota AD, Martin RA, Monti PM. The Cocaine Effects Questionnaire for patient populations: development and psychometric properties. Addict Behav. 2004; 29:537-53. doi: 10.1016/j.addbeh.2003.08.024.
8. Goldsmith AA, Tran GQ, Smith JP, Howe SR. Alcohol expectancies and drinking motives in college drinkers: Mediating effects on the relationship between generalized anxiety and heavy drinking in negative-affect situations. Addict Behav. 2009; 34:505-13. doi: 10.1016/j.addbeh.2009.01.003.
9. Alizadeh E, Mami SH, Mohamadian F. Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Gross Model in Impulsivity and Sensation Seeking in Men with Substance Abuse on Methadone Maintenance Therapy in the West of Iran (Ilam Province).Int J High Risk Behav Addict.11(4):e123751.doi:10.5812/ijhrba-123751.
10. Aghaei S. Traces of new drugs and stimulants. First ed. Nagin Sabalan Publications.2019.
11. Wells, A. A practical guide to the metacognitive treatment of anxiety and depression, translated by Shahram Mohammad Khani, Varai Danesh Publications, second ed. 2009. (Persian)
12. Maleki M. The role of dysfunctional thoughts and psychological toughness and metacognition in predicting drug addiction in adolescents. New Develop Psychol. 2022; 5: 245-51. (Persian).
13. Shahbahrami M, Mohammad khani S, Akbari M. The Diagnostic Role of Distress Tolerance, Metacognition, Sensation Seeking, and Perceived Social Disorganization in Methamphetamine, Opium, and Alcohol users. Etiadpajohi. 2021; 15:325-350. doi: 10.52547/etiadpajohi.15.60.325.
14. Krimifard M, Dinparvar E, Rooh El Amini M, Beshart M. The Effectiveness of Teaching Emotion Regulation Based on Gross Model on the Amount of Social and Emotional Adaptation Among Young Men. Adv Cogn Sic. 2017; 19: 25-37.
15. Beshart MA, Abbaspour Doplani T. The relationship of metacognitive strategies and creativity with resiliency. J Soc Psychol. 2010;5: 111-24. (Persian).
16. Beck A, Wright F, Newman C, Liese B. Cognitive Therapy of Substance Abuse. New York: Guildford Press 2013: 123-26.
17. Saadatmand K, Basak Nejad S, Amanollahi A. The effectiveness of an Acceptance and Commitment- based Couple Therapy in intimacy and forgiveness among couples. Iran J Family Psychol. 2021; 4: 41-52.
18. Hosseini Z. Sharifi Saki Sh. The effectiveness of the emotion regulation intervention program based on the Gross model on reducing dysfunctional thoughts in drug addicts. Addiction Res. 2016; 10: 63-50. (Persian)
19. Stangier U, Heidenreich T, Peitz M, Lauterbach W, Clark DM. Cognitive therapy for social phobia: individual versus group treatment. Behav Res Ther. 2003; 41:991-1007. doi: 10.1016/s0005-7967(02)00176-6.
20. Schulenberg JE. A developmental perspective on alcohol use and heavy drinking during adolescence and the transition to young adulthood. J Stud Alcohol Drugs Suppl. 2002: 14: 54-70. do:10.15288/jsas. 2002.s14.54.
21. Setreg S, Kazemi H, Raisi Z. Effectiveness of meta-cognitive therapy on craving beliefs and substance-related beliefs in substance abuse disorder patients. Addiction Res. 2020; 7: 147-62. (Persian).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MEDILAM.REC.131400.065


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh E, Mohammadian F, Mami S. Comparing the effectiveness of emotion regulation training and metacognitive therapy on social-emotional adjustment and dysfunctional thoughts in men with substance abuse treated with methadone. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2025; 33 (1) :71-83
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8321-fa.html

علی زاده الهام، محمدیان فتح اله، مامی شهرام. مقایسۀ اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و درمان فراشناختی بر سازگاری عاطفی-اجتماعی و افکار ناکارآمد در مردان با سوءمصرف مواد تحت درمان با متادون. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1404; 33 (1) :71-83

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8321-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 1 - ( 1-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4701