[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67964037
h-index2721
i10-index20497
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 3 - ( 5-1403 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 110-101 برگشت به فهرست نسخه ها
ماتریس همبستگی هوش اخلاقی، استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی در پرستاران بیمارستان‌های آموزشی شهر ایلام
معصومه اطاقی1 ، مصیب مظفری1 ، یوسف ویسانی2 ، اعظم طاهری* 3
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام،ایران
2- گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام،ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام،ایران ، azam.taheri1373@gmail.com
چکیده:   (367 مشاهده)
مقدمه: پرستاران با هوش و استدلال اخلاقی می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و در ارتباط با همکاران، بیماران و همراهان مؤثر عمل کنند. شایستگی بالینی پرستاران دغدغۀ اصلی نظام‌های ارائه‌دهندۀ مراقبت است. این پژوهش با ‏هدف تعیین ارتباط هوش اخلاقی، استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی پرستاران انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعۀ توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی روی 110 پرستار در بیمارستان‌های آموزشی شهر ایلام در سال ‏‏1401 با نمونه‌گیری در دسترس انجام گردید. ابزار گردآوری داده‌ها ‏پرسش‌نامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی، هوش اخلاقی لنیک و کیل، سنجش استاندارد شایستگی ‏بالینی لیو و همکاران و ‏آزمون معضلات اخلاقی کریشام‏ بودند. ‏تحلیل داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS vol.16 صورت گرفت. سطح معنی‌داری آماری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ­های پژوهش: بیشتر پرستاران زن (5/54 ‏درصد)، با تحصیلات کارشناسی پرستاری (3/87 درصد)، استخدام رسمی ‏‏(8/61 درصد)، با سابقۀ کاری ‏‏5-1 سال (50 درصد) و میانگین سنی آنان 83/5±‎‎‏98/30 بودند. میانگین و انحراف معیار هوش اخلاقی 61/26±59/157، استدلال اخلاقی 18/16±51 /36 و شایستگی بالینی ‏‏08/46±65/136 بود. میان هوش اخلاقی و شایستگی بالینی ‏‏(P<0.001، r=0.517)، هوش اخلاقی و استدلال اخلاقی (P<0.001، r=0.444)‏ و ‏استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی (P<0.001، r=0.802) همبستگی ‏مستقیم و معنی‌داری وجود داشت.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط ‏مستقیم و معنی‌دار میان متغیرها، ارتقای سطح آگاهی پرستاران در زمینۀ هوش اخلاقی، استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی با آموزش بالینی و گذراندن دوره‌های آموزشی توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، استدلال اخلاقی، شایستگی بالینی، پرستار
متن کامل [PDF 1243 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/3/6 | پذیرش: 1403/4/17 | انتشار: 1403/5/15
فهرست منابع
1. Nehrir B, Saeid Y, Ebadi A, Najafloo M, Khoshab H, Mahmoodi H, et al. A comparison of the ‎moral intelligence of nurses in civilian and military hospitals. J Med Ethics Hist Med ‎‎2015;7:59-68.‎
2. Khaleghi N, Chenari M. The relationship of moral intelligence & altruism. J ‎Ethics Sci Technol 2016;10:55-64.‎
3. ‎Ansari Shahidi M, Tat M, Maleki S. The role of ethical intelligence and professional value in ‎predicting nurses' resilience. Yafteh‎ 2018;20: 48-58.
4. ‎Khajavi Z, Vaezzadeh N, Mousavinasab SN, Azimi Lolaty H. Relationship between ethical ‎intelligence and professional behavior in nurses. JMUMS ‎2020;30:86-95.‎
5. ‎kashani F, hojjati H, hekmati N, Farhadie A. Relationship between Moral Intelligence and Anger in Social Security Hospital nurses. J Educ Ethics Nurs 2018; 7:1-7. doi: 10.52547/ethicnurs.7.3.4.1
6. ‎‎Nouhi Bezanjani K, Manzari Tavakoli H, Salajeghe S, Sheikhi A. Authentic Leadership and Moral ‎Intelligence of Nurses in ‎Kerman University of Medical Sciences Hospitals. J Payavard 2019;13:13-23.‎
7. ‎Mahdiyoun SA, Pooshgan Z, Imanipour M, Razaghi Z. Correlation between the nurses, moral ‎sensitivity and the observance of patients' rights in ICUs. J Med Ethics ‎2017;11:7-14.‎
8. ‎Fazljoo E, Borhani F, Abbaszadeh A, Dadgari A. Assessment of moral Reasoning Ability of the ‎Nurses in dealing with moral dilemmas. J Med Ethics 2016;10:47-54.‎
9. ‎‎Mohammadi J, Azizi A. The effectiveness of teaching the principles of nursing ethics on nurses' ‎moral reasoning. Iran J Nurs Res 2015;28:57-0. doi: 10.29252/ijn.28.96.50. ‎
10. ‎Amiri R, Gaeeni M, Ahmari Tehran H. The mediating role of moral reasoning in spiritual intelligence and caring behaviors in Iranian emergency nurses. J Med Ethics Hist Med 2023;16:11. doi: 10.18502/jmehm. v16i11.14306. eCollection 2023.
11. ‎Yasaghi Z, Sanagou A, Behnampour N, Nasiri H, Roshandel G, juybari L. Comparison of ethical ‎arguments of special care nurses and students Nursing in dealing with ethical dilemmas. Iran J Med Educ 2022;22:65-73.‎
12. ‎Naderifar F, Ghasemzadeh Alishahi A, balouch s. The Role of Job Involvement and Moral Reasoning in Conscientiousness in Staff of of Shahid Madani Azarbayjan University . J ‎Bioeth 2020;10:1-14.‎
13. ‎‎Koohi A, Khaghanizade M, Ebadi AJIJoME, Medicine Ho. The relationship between ethical ‎reasoning and demographic characteristics of nurses. Iran J Med Ethics Hist 2016;9:26-36.‎
14. ‎Amiri E, Ebrahimi H, Vahidi M, Asghari Jafarabadi M, Namdar Areshtanab H. Relationship ‎between nurses' moral sensitivity and the quality of care. Nurs Ethics 2019;26:1265-73.‎ doi: 10.1177/0969733017745726.
15. ‎Krokmyrdal KA, Andenæs R. Nurses' competence in pain management in patients with opioid ‎addiction: A cross-sectional survey study. Nurse Educ Today 2015;35:789-94.‎ doi: 10.1016/j.nedt.2015.02.022.
16. ‎‎Adib Hajbaghery M, Eshraghi Arani N. Assessing nurses' clinical competence from their own ‎viewpoint and the viewpoint of head nurses: A descriptive study. Iran J Nurs ‎‎2018;31:52-64.‎
17. ‎Black J, Allen D, Redfern L, Muzio L, Rushowick B, Balaski B, et al. Competencies in the context ‎of entry‐level registered nurse practice: a collaborative project in Canada. Int Nurs ‎Rev 2008;55:171-8.‎ doi: 10.1111/j.1466-7657.2007.00626.x.
18. ‎‎Lennick D. Moral intelligence the key to enhancing business performance and leader ship success Wharton school publishing an imprint of Pearson education Wharton School Publishing. USA: An Imprint of Pearson Education 2005: 5-45.‎
19. ‎Ghasemi E, Janani L, Dehghan Nayeri N, Negarandeh R. Psychometric properties of Persian ‎version of the Competency Inventory for Registered Nurse (CIRN). Iran J Nurs ‎2014;27:1-13.‎
20. ‎Crisham. P. Measuring moral judgment in nursing dilemmas. Nurs Res 1981;30:104-10.‎‌‎
21. ‎Borhani F, Abbas Zadeh A, Kohan M, Fazaiel MA. Comparison of Ethical Reasoning Ability of ‎Nurses and Nursing Students of Kerman University of Medical Sciences in Dealing with Ethical ‎Problems. Iran J Med Ethics Hist 2010;3.‎
22. Sadri Damirchi E, Mohamadi N, Rahimi Zarjaabad N. Predicting mental health based on moral ‎intelligence and cognitive flexibility in nursing students. Med Ethics J 2018;12:1-10.‎
23. khashei S, ziaeirad M. The Relationship Between Moral Intelligence and Clinical Competence of Nursing Students in The Internship Course. Nurs Midwifery J 2021;19:437-48. doi: 10.52547/unmf.19.6.437.
24. Pourteimour S, Jamshidi H. Investigation of Relationship between Moral Intelligence and Clinical Self-Efficacy among Nursing Students of School of Nursing and Midwifery in Urmia, Iran, in 2019. Pajouhan Sci J 2021;19:26-34. doi: 10.52547/psj.19.2.26.
25. ‎Flite CA, Harman LB. Code of ethics: principles for ethical leadership. Perspect Health Inf Manag 2013;10 :1d.
26. ‎Updegraff S. Counteracting the high cost of low morale in the health care sector. Health ‎Care Manag ‎2013;32:287-9.‎ doi: 10.1097/HCM.0b013e31829d7931.
27. ‎Nicolaides A. The critical role of ethics training in medical education. Afr J Hosp Tour Leis 2014;3.‎
28. ‎Dehghani M, Mousazadeh N, Hakimi H, Hajihosseini F, Faghih M, Mohseni R. Relationship ‎between moral sensitivity and moral intelligence in nurses working in intensive care units. JMUMS ‎2020;30:148-53.‎
29. ‎Mikaeili N, Ghaffari M. The relationship between personal intelligence and empathy in nurses ‎and their moral sensitivity. J Med Ethics Hist Med 2016;8:45-56.‎
30. ‎Kim WJ, Park JH. The effects of debate-based ethics education on the moral sensitivity and ‎judgment of nursing students: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today ‎2019;83:104200.‎ doi: 10.1016/j.nedt.2019.08.018.
31. ‎Akca NK, Simsek N, Arslan DE, Senturk S, Akca D. Moral sensitivity among senior nursing ‎students in Turkey. Int J Caring Sci 2017;10:1031-9.‎
32. ‎Wason H, Southall J. Using innovative assessment to enhance student engagement and ‎develop critical thinking skills: the case of The Big Debate. RAISE ‎2016;1:1-9.‎
33. ‎Hartin P, Birks M, Bodak M, Woods C, Hitchins M. A debate about the merits of debate in nurse ‎education. Nurse Educ Pract ‎2017;26:118-20.‎ doi: 10.1016/j.nepr.2017.08.005.
34. ‎‎Dodek PM, Wong H, Norena M, Ayas N, Reynolds SC, Keenan SP, et al. Moral distress in ‎intensive care unit professionals are associated with profession, age, and years of experience. J Crit Care ‎2016;31:178-82.‎ doi: 10.1016/j.jcrc.2015.10.011.
35. ‎Mehlis K, Bierwirth E, Laryionava K, Mumm FH, Hiddemann W, Heußner P, et al. High ‎prevalence of moral distress reported by oncologists and oncology nurses in end‐of‐life decision ‎making. Psychooncology ‎2018;27:2733-9.‎ doi: 10.1002/pon.4868.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MEDILAM.REC.1400.123‎‏


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Otaghi M, Mozafari M, Veisani Y, Taheri A. Relationship between moral intelligence, moral reasoning, and clinical competency among nurses working in teaching hospitals in Ilam. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2024; 32 (3) :101-110
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8294-fa.html

اطاقی معصومه، مظفری مصیب، ویسانی یوسف، طاهری اعظم. ماتریس همبستگی هوش اخلاقی، استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی در پرستاران بیمارستان‌های آموزشی شهر ایلام. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (3) :101-110

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8294-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 3 - ( 5-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4666