[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations68634096
h-index2822
i10-index20599
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 5 - ( 9-1403 ) ::
جلد 32 شماره 5 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ناگویی هیجانی نوجوانان با و بدون حیوان خانگی در همه‌گیری کرونا
نازیلا سهندپور1 ، مهرانگیز پیوسته گر* 2، روشنک خدابخش پیرکلانی1
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، mpaivastegar@alzahra.ac.ir
چکیده:   (182 مشاهده)

مقدمه: با شیوع همه‌گیری کووید-19، بسیاری از کشورهای جهان برای جلوگیری از انتشار ویروس، قرنطینه‌‌های لازم را اعمال کردند. پژوهش‌ها نشان می‌‌دهد که اقدامات قرنطینه می‌‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد؛ بنابراین، شناسایی ویژگی‌های روانی که افراد را آسیب‌پذیرتر می‌‌کند، مهم است. ناگویی هیجانی یکی از عواملی است که در بروز مشکلات روان‌شناختی نوجوانان، ممکن است تحت این شرایط افزایش یابد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ناگویی هیجانی و مؤلفه‌های آن در نوجوانان با و بدون حیوان خانگی طی همه‌گیری کرونا انجام شد.
مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پس‌رویدادی و جامعۀ آماری آن شامل همۀ نوجوانان با و بدون حیوان خانگی بود. نمونه‌های پژوهش شامل 120 نفر (60 نفر نوجوان دارای حیوان خانگی و 60 نفر نوجوان بدون حیوان خانگی) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسش‌نامۀ جمعیت‌شناختی محقق‌ساخته و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) بود و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) به‌وسیلۀ نرم‌افزار SPSS vol.26 انجام گردید.
یافته ­های پژوهش: نتایج نشان داد، میان ناگویی هیجانی نوجوانان با و بدون حیوان خانگی تفاوت معنی‌دار وجود دارد (P<0.05، t=2.441) و نوجوانان دارای حیوان خانگی میانگین ناگویی هیجانی بالاتری نسبت به نوجوانان بدون حیوان خانگی دارند. علاوه بر این، میان مؤلفۀ تفکر عینی در نوجوانان با و بدون حیوان خانگی تفاوت دیده شد (P<0.05، F=7.608)؛ بدین معنی که مؤلفۀ تفکر عینی در نوجوانان دختر دارای حیوان خانگی بالاتر از نوجوانان پسر است (P<0.05، F=7.622).
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌‌توان نتیجه گرفت، در برخی سازه‌های روان‌شناختی ناگویی هیجانی میان نوجوانان با و بدون حیوان خانگی در دوران همه‌گیری کووید-19 تفاوت معنی‌دار وجود دارد. در این شرایط، نوجوانان دختری که در مؤلفۀ تفکر عینی خود دشواری دارند و هنگام رویارویی با استرس، بر رویدادهای عینی متمرکزند، بیشتر به نگهداری از حیوانات خانگی اقدام می‌‌کنند.




 
واژه‌های کلیدی: حیوانات خانگی، ناگویی هیجانی، نوجوانان، همه‌گیری کرونا
متن کامل [PDF 827 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/12/8 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/9/15
فهرست منابع
1. Asadi N, Salmani F, Pourkhajooyi S, Mahdavifar M, Royani Z, Salmani M. Investigating the Relationship Between Corona Anxiety and Nursing Care Behaviors Working in Corona's Referral Hospitals. IJPCP 2020; 26:306-19. doi:10.32598/ijpcp.26.3476.1 (Persian)
2. Hormozimoghadam F, Jana-Abadi H, Fardin M. Effectiveness of positive psychotherapy training on thought control and emotional adjustment of 17-15-year-old female students recovered from the Corona Pandemic (Covid-19). JAYPS 2023; 4: 47-58. doi:10.61186/jayps.4.5.61 (Persian).
3. Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet 2020; 395:912-20. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8.
4. Di Giuseppe M, Zilcha-Mano S, Prout TA, Perry JC, Orrù G, Conversano C. Psychological Impact of Coronavirus Disease 2019 Among Italians During the First Week of Lockdown. Front Psychiatry 2020; 11:576597. doi: 10.3389/fpsyt.2020.576597.
5. Franceschini C, Musetti A, Zenesini C, Palagini L, Scarpelli S, Quattropani MC, et al. Poor sleep quality and its consequences on mental health during the COVID-19 lockdown in Italy. Front Psychol 2020; 11:3072. doi: 10.3389/fpsyg.2020.574475.
6. Salari N, Hosseinian-Far A, Jalali R, Vaisi-Raygani A, Rasoulpoor S, Mohammadi M, et al. Prevalence of stress, anxiety, depression among the general population during the COVID-19 pandemic: a systematic review and meta-analysis. Global Health 2020;16:57. doi:10.1186/s12992-020-00589-w.
7. World Health Organization. Adolescent mental health 2019; from https://www.who.int/news-room/factsheets/detail/adolescent-mental-health
8. Gul M K, Demirci E. Psychiatric disorders and symptoms in children and adolescents during the COVID-19 pandemic: A review. EJMO 2021; 5: 20-36. doi: 10.14744/ejmo.2021.14105.
9. Bagheri Sheykhangafshe F, Mohammadi Sangachin Doost A, Ansarifar N, Savabi Niri V, Asgari F. Mental Health of Children and Adolescents During the Coronavirus 2019 Pandemic (COVID-19): A Systematic Review Study. Feyz Med Sci J 2022; 26:107-17. doi:10.48307/FMSJ.2022.26.1.107.
10. Chi X, Liang K, Chen ST, Huang Q, Huang L, Yu Q, et al. Mental health problems among Chinese adolescents during the COVID-19: The importance of nutrition and physical activity. Int J Clin Health Psychol 2021;21: 100218. doi:10.1016/j.ijchp.2020.100218.
11. Lu C, Chi X, Liang K, Chen ST, Huang L, Guo T, et al. Moving more and sitting less as healthy lifestyle behaviors are protective factors for insomnia, depression, and anxiety among adolescents during the COVID-19 pandemic. Psychol Res Behav Manag 2020; 13:1223-33 doi:10.2147/prbm.s284103.
12. Mueller MK, Richer AM, Callina KS, Charmaraman L. Companion Animal Relationships and Adolescent Loneliness during COVID-19. Animals 2021;11: 885. doi: 10.3390/ani11030885.
13. Vincent A, Mamzer H, Ng Z, Farkas KJ. People and their pets in the times of the COVID-19 pandemic. SSOAR 2020; 4: 111-28. doi:10.14746/sr.2020.4.3.06
14. Khanjani Z, Zargham Hajbi M, Aganjadbozari Afsana. The role of personality traits, attachment styles and social skills in keeping pets. The 6th Congress of the Iranian Psychological Association 2017;12: 614-19 (Persian).
15. Scoresby KJ, Strand EB, Ng Z, Brown KC, Stilz CR, Strobel K, et al. Pet Ownership and Quality of Life: A Systematic Review of the Literature. Vet Sci 2021; 8:332. doi:10.3390/vetsci8120332.
16. Simon LJ. The pet trap: Negative effects of pet ownership on families and individuals. Minneapolis, MN: Center to Study Human-Animal Relationships and Environments.1984; 226- 40
17. Asgari Germi M, Tajeri B, Aghajani T. Comparison of happiness, mental health and communication skills in animals without animals. JPS 2020; 19:991-8 (Persian).
18. Taheri Mirghaed A, Yunesian M, Dargahi H, Bahonar A, Bahrami A. Lalehgani A, et al. The Relationship Between Contact with Pets and Domestic Animals and Their Owners’ Mental Health and Personality Trait. Payavard 2013; 7: 21. (Persian).
19. Akbari Zardkhaneh S, Rostami R, Mamaghanieh M. The Relationship Between Type of Pet ownning and Pet owner personality and Mental health care. J Vet Res 2011; 66:271-5. (Persian)
20. Kajbaf MB, keshavarz A, Nouri A, Lali M, Soltanizadeh M. A comparison of family performance and mental health status in pet keeping and non-pet keeping individuals in Isfahan in 2009. J Arak Uni Med Sci 2011;13: 83-94 (Persian).
21. Rhoades H, Winetrobe H, Rice E. Pet ownership among homeless youth: Associations with mental health, service utilization and housing status. Child Psychiatry Hum Dev 2015; 46: 237-44. doi:10.1007/s10578-014-0463-5.
22. Nieforth LO, O'Haire ME. The role of pets in managing uncertainty from COVID-19. Psychol. Psychol Trauma 2020;12: S245-S246. doi:10.1037/tra0000678.
23. Watters CA, Taylor GJ, Bagby RM. Illuminating the theoretical components of alexithymia using bifactor modeling and network analysis. Psychol Assess 2016; 28: 627-38. doi:10.1037/pas0000169.
24. Lane RD, Weihs KL, Herring A, Hishaw A, Smith R. Affective agnosia: Expansion of the alexithymia construct and a new opportunity to integrate and extend Freud’s legacy. Neurosci Biobehav Rev 2015; 55:594-611. doi:10.1016/j.neubiorev.2015.06.007.
25. Tesio V, Goerlich KS, Hosoi M, Castelli L. Alexithymia: State of the Art and Controversies. Clinical and Neuroscientific Evidence. Front Psych 2019; 10:1209. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01209.
26. Esmaeili M, shahbazi moghadam S, shafiee F S. The mediating role of mood dysphoria in the relationship between early maladaptive schemas and self-harming behaviors in adolescents. JAYPS 2021; 2: 274-86 (Persian).
27. Daniels DCA. Cross-cultural adaptation and psychometric evaluation of the isiZulu 20-item Toronto Alexithymia Scale: preliminary findings. (Thesis). UKZN 2020.
28. Tang W, Hu T, Yang L, Xu J. The role of alexithymia in the mental health problems of home-quarantined university students during the COVID-19 pandemic in China. Pers Individ Dif 2020; 165:110131. doi:10.1016/j.paid.2020.110131.
29. Dana Alfasi, Nirit Soffer-Dudek. Does alexithymia moderate the relation between stress and general sleep experiences? Pers Individ Dif 2018; 122:87-92. doi:10.1016/j.paid.2017.10.014 .
30. Cynthia K, Chandler. Eight Domains of Pet-Owner Wellness: Implications for counselors and counselor training. Academic Press 2019; 103-14. doi:10.1016/B978-0-12-812962-3.00006-X.
31. Bagby RM, Taylor GJ, Parker JD. The Twenty-item Toronto Alexithymia Scale--II. Convergent, discriminant, and concurrent validity. J Psychosom Res 1994; 38:33-40. doi:10.1016/0022-3999(94)90006-x .
32. Ramak N, Homayouni A, Sangani A, Talebzadeh M. Providing model for prediction of shyness through Alexithymia, feeling of loneliness and social identity in student high school girls. RRJ 2019; 8: 91-100 (Persian).
33. Taylor GJ, Bagby RM. An overview of the alexithymia construct. In R. Bar-On & J D A. Parker (Eds.), The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace .2000; 40-67.
34. Luminet O, Vermeulen N, Demaret C, Taylor GJ, Bagby R M. Alexithymia and levels of processing: Evidence for an overall deficit in remembering emotion words. JRP 2006; 40: 713-33. doi:10.1016/j.jrp.2005.09.001.
35. Afshari A, Mehrabizadeh Honarmand M. The prevalence and intensity of alexithymia and its comparison in male and female undergraduates. RBS 2014; 11:46-53 (Persian).
36. Kekkonen V, Kraav SL, Hintikka J, Kivimäki P, Kaarre O, Tolmunen T. Stability of alexithymia is low from adolescence to young adulthood, and the consistency of alexithymia is associated with symptoms of depression and dissociation. J Psychosom Res 2021; 150:110629. doi:10.1016/j.jpsychores.2021.110629.
37. Säkkinen P, Kaltiala-Heino R, Ranta K, Haataja R, Joukamaa M. Psychometric properties of the 20-item Toronto Alexithymia Scale and prevalence of alexithymia in a Finnish adolescent population. Psychosomatics 2007; 48:154-61. doi:10.1176/appi.psy.48.2.154.
38. Joukamaa M, Taanila A, Miettunen J, Karvonen JT, Koskinen M, Veijola J. Epidemiology of alexithymia among adolescents. J Psychosom Res 2007; 63: 373-6. doi:10.1016/j.jpsychores.2007.01.018.
39. Walker, S. Gender Differences in the relationship between young children’s peer-related social competence and individual differences in Theory of Mind. J Genet Psychol 2005; 166: 297-312. doi:10.3200/gntp.166.3.297-312.
40. Karukivi M. Associations between alexithymia and mental well-being in adolescents;2011.
41. Honkalampi K, Tolmunen T, Hintikka J, Rissanen ML, Kylmä J, Laukkanen E. The prevalence of alexithymia and its relationship with Youth Self-Report problem scales among Finnish adolescents. Compr Psychiatry 2009; 50: 263-8. doi:10.1016/j.comppsych.2008.08.007.
42. Levant RF, Halter MJ, Hayden E, Williams C. Treatment of normative male alexithymia pilot study. J Mens Stud 2009;17: 75-84. doi:10.3149/jms.1701.75.
43. Franz M, Popp K, Schaefer R, Sitte W, Schneider C, Hardt J, et al. Alexithymia in the German general population. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2008; 43: 54-62. doi:10.1007/s00127-007-0265-1.
44. Noori Samarin SH, Nargesi F. The relationship of Alexithymia with Loneliness and comparison of them in male and female students. Jentashapir J Cell Mol Biol 2013; 4: 183-92. (Persian).
45. Heshmati R, Ghorbani N, Rostami R, Ahmadi M, Akhavan H. Comparative Study of Alexithymia in Patients with Psychotic Disorders, Non Psychotic and Normal People. Avicenna J Clin Med 2010; 17:56-61. doi: 101016/j.sbspro.2010.07.240 (Persian).
46. Shahgholian M, Moradi A, Kafee M. Relationship of Alexithymia with Emotional Expression Styles and General Health among University Students. IJPCP 2007; 13: 238-48 (Persian).
47. Mansfield R, Santos J, Deighton J, Hayes D, Velikonja T, Boehnke JR, et al. The impact of the COVID-19 pandemic on adolescent mental health: a natural experiment. R Soc Open Sci 2022; 9: 211114. doi:10.1098/rsos.211114.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ALZAHRA.REC.1401.044


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sahandpour N, Peyvastegar M, Khodabakhsh pirkalani R. Alexithymia in adolescents with and without pets during the Covid-19 pandemic. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2024; 32 (5) :1-13
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8246-fa.html

سهندپور نازیلا، پیوسته گر مهرانگیز، خدابخش پیرکلانی روشنک. ناگویی هیجانی نوجوانان با و بدون حیوان خانگی در همه‌گیری کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (5) :1-13

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8246-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 5 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4671