[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67844024
h-index2721
i10-index20297
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 32 شماره 1 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش توجه مشترک بر توانش‌‌های عصب روان‌‌شناختی و انعطاف‌‌پذیری ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم با کنش‌‌وری بالا
جمانه مطرودزاده1 ، لیلا بخشی سورشجانی* 2
1- گروه روان شناسی عمومی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان،ایران
2- گروه روان شناسی عمومی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان،ایران ، bakhshi.la@gmail.com
چکیده:   (436 مشاهده)
مقدمه: اوتیسم به‌‌عنوان یک اختلال عصبی رشدی مطرح است. کودکان مبتلا به اوتیسم با نقص کیفی در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری و محدود شناخته می‌‌شوند. این کودکان در توجه مشترک نارسایی دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامۀ آموزش توجه مشترک بر توانش‌‌های عصب روان‌شناختی و انعطاف‌پذیری ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم با کنش‌‌وری بالا در شهرستان آبادان بود.
مواد و روش­ها: این پژوهش به‌صورت طرح نیمه‌‌تجربی با پیش‌‌آزمون-پس‌‌آزمون و گروه کنترل برای 30 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم با کنش‌‌وری بالا در دو مرکز فرشتگان و نواندیش شهرستان آبادان، در سال 1400 انجام شد. نمونهگیری به شیوۀ در دسترس انجام شد و نمونه‌‌ها به شیوۀ بلوک‌‌های تصادفی متوازن در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برنامۀ آموزش توجه مشترک بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. داده‌‌ها با استفاده از آزمون‌های سنجش دامنۀ اوتیسم (اهلر و گیلبرگ، 1993)، عصب روان‌‌شناختی (کانرز، 2004) و دسته‌بندی کارت‌‌های ویسکانسین (گرنت و برگ، 1948) جمع‌‌آوری و با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیره و در سطح معنی‌‌داری 05/0 به کمک نرم‌افزار SPSS تجزیه‌‌و‌‌تحلیل شدند.
یافته­های پژوهش: در گروه آزمایش، میانگین (انحراف معیار) توانش­های عصب روان­شناختی از (93/0) 82/7 در پیش­آزمون به (84/0) 26/6 در پس‌آزمون کاهش یافت (P<0.001). در گروه آزمایش، میانگین (انحراف معیار) انعطافپذیری شناختی از (00/1) 00/7 در پیش­آزمون به (70/0) 22/6 در پس­آزمون کاهش پیدا کرد (P<0.001).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخش بودن برنامۀ آموزش توجه مشترک در بهبود توانش­های عصب روان­شناختی و انعطاف­پذیری ذهنی، اجرای این برنامه برای بهبود وضعیت کودکان، به‌ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم با کنش‌وری بالا، به مشاوران و روان­شناسان پیش­دبستانی توصیه می­گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش توجه مشترک، اختلال اوتیسم، توانش‌های عصب‌ روان-شناختی، انعطاف‌پذیری ذهنی
متن کامل [PDF 406 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/6/28 | پذیرش: 1402/9/11 | انتشار: 1403/2/15
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5-TR). American Psychiatric Pub. 2013; https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm.
2. Kurkcuoglu B U. A comparison of least-to-most prompting and video modeling for teaching pretend play skills to children with autism spectrum disorder. Educ Sci Theory Pract 2015;15: 499-517. doi:10.12738/estp.2015.2.2541.
3. Alkinj I, Pereira A, Santos P. The effects of early intervention programs on the social communication skills of young children with autism: A systematic review.BJE 2020;8:17-29. doi: 10.37745/bje/vol8.no4.p17-29.2020.
4. Mundy P, Sullivan L, MastergeorgeA M. A parallel and distributed-processing model of joint attention, social cognition and autism. Autism Res 2009; 2: 2-21. doi:10.1002/aur.61.
5. Jones EA, Carr EG. Joint attention in children with autism: theory and intervention. FOUCS 2004; 19: 13-26. doi:10.1177/10883576040190010301.
6. Locascio G, Mahone EM, Eason SH, Cutting LE. Executive dysfunction among children with reading comprehension deficits. J Learn Disabil 2010;43:441-54. doi:10.1177/0022219409355476.
7. Corbett BA, Iqbal YS. Clinical assessment of neuropsychological functioning in autism spectrum disorder. In S. Goldstein & S. Ozonoff (Eds.), Assessment of autism spectrum disorder 2018; 263-307. Guilford Press. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/2018-05343-009.
8. Corbett BA, Constantine LJ, Hendren R, Rocke D, Ozonoff S. Examining executive functioning in children with autism spectrum disorder, attention deficit hyperactivity disorder and typical development. Psychiatry Res 2009;166: 210-22. doi:10.1016/j.psychres.2008.02.005.
9. RajendranG, MitchellP. Cognitive theories ofautism. DEV Rev 2007;27: 224-60.‌ doi: 10.1016/j.dr.2007.02.001.
10. Hill EL. Evaluating the theory of executive dysfunction in autism. DEV Rev 2004; 24: 189-233. doi:10.1016/j.dr.2004.01.001.
11. Khalajzadeh M, Hashemi N. Efficacy of self-compassion training on perceived competence and psychological flexibility in bad-caretaker girls. Edu Psychol 2019;15:1-32. doi: 10.22054/jep.2020.47123.2785.
12. Stone WS, Iguchi L. Stress and mental flexibility in autism spectrum disorders. NAJ Med Sci 2013; 6:145-53. ‌doi:10.7156/najms.2013.0603145.
13. Rafiei E, Bozorgzadeh MS, Esmaeil Darjani R, Sangani AR. The Effectiveness of training of mental rehabilitation rechniques on rsychological nerve function in children with attention deficit hyperactivity disorder. CHJ 2020; 14:1-8. doi:10.22123/CHJ.2020.231433.1508.
14. Naderi F, Delami N. The effectiveness of psycho-motor rehabilitation (Dohsa-hou) method on executive functions, mental flexibility and the theory of mind in high performance autistic children. JOEC 2019;18:41-54.
15. Vakilizadeh N, Abedi A, Mohseni Ezhiyeh A, Pishghadam E. Effectiveness of family-based early intervention on the degree of joint attention (responding) of the children with autism spectrum disorder: A single-subject study. JREHAB 2016;17:42-53. doi:10.20286/jrehab-170140.
16. Shiri V, Hoseyni A, Pishyareh E, Nejati V, Biglareyan A. The relationship between response inhibition and cognitive flexibility with behavioral symptoms in children with high functioning autism. JRRS 2015; 11:76-83. doi:10.22122/jrrs.v11i1.1866.
17. Kourassanis-Velasquez J, Jones E A. Increasing joint attention in children with autism and their peers. Behav Anal Pract 2018;12: 78-94. doi:10.1007/s40617-018-0228-x.
18. Eissa Saad MA. The effectiveness of a joint attention training program on improving communication skills of children with autism spectrum disorder. IJPES 2015;4: 3-12. doi:10.16816/0023057.
19. Whalen C, Schreibman L. Joint attention training for children with autism using behavior modification procedures. J Child Psychol Pscyhiatry 2003; 44: 456-68. doi:10.1111/1469-7610.00135.
20. Toth K, Munson J, Meltzoff AN, Dawson G. Early predictors of communication development in young children with autism spectrum disorder: joint attention, imitation, and toy play. J Autism Dev Disord 2006;36: 993-1005. doi:10.1007/s10803-006-0137-7.
21. Jones EA, Carr EG, Feeley KM. Multiple effects of joint attention intervention for children with autism. Behav Modif 2006; 30: 782-834.‌ doi:10.1177/0145445506289392.
22. Varanda CA, Fernandes FDM. Cognitive flexibility training intervention among children with autism: a longitudinal study. Psciol Reflex Crit 2017; 30: 15. doi: 10.1186/s41155-017-0069-5.
23. Kasechi M, Behnia F, Mirzaei H, Rezafiani M, Farzi M. Validity and reliability of Persian version of high-functioning autism spectrum screening questionnaire age 7-12. Pajouhan Sci J 2013; 12 :45-54.
24. Keshavarz VN, Zarei GA. The effect of executive functions training on neuropsychological skills and attention control of the students with learning disabilities. JPS 2020;19:723-32.
25. Mokhtari M, Yaryari F , Hassanabadi H , Abdollahi M. Mental flexibility and memory in students with high functioning autism, educable Down syndrome and normal students. JOEC 2014; 14: 5-18.
26. Abidizadegan A, Moradi A, Farnam R. The executive functions in methadone maintenance patients. Adv Cogn Sci 2009; 10:75-81.
27. Zhang L, Li K, Zhang C, Qi X, Zheng N, Wang G. Arcuate fasciculus in autism spectrum disorder toddlers with language regression. Open Med (Wars) 2018;13: 90-5. doi:10.1515/med-2018-0014.
28. Kasari C, Gulsrud A C, Wong C, Kwon S, Locke J. Randomized controlled caregiver mediated joint engagement intervention for toddlers with autism. J Autism Dev Disord 2010 ; 40: 1045-56. doi:10. 1007/s10803-010-0955-5.
29. Kasari C, Freeman S, Paparella T. Joint attention and symbolic play in young children with autism: A randomized controlled intervention study. J Child Psychol Psychiatry 2006; 47: 611-20. doi:10.1111/j.1469-7610.2005.01567.
30. Whalen C, Schreibman L, Ingersoll B. The collateral effects of joint attention training on social initiations, positive affect, imitation, and spontaneous speech for young children with autism. J Autism Dev Disord 2006; 36: 655-64.‌ doi: 10.1007/s10803-006-0108-z.
31. Ingersoll B. Brief report: effect of a focused imitation intervention nonsocial functioning in children with autism. J Autism Dev Disord 2012; 42: 1768-73. doi: 10.1007/s10803-011-1423-6.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.BEHBAHAN.REC.1400.006


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matrodzadeh J, Bakhshi Sooreshjani L. Effectiveness of the Joint Attention Training Program on Neuropsychological Abilities and Mental Flexibility of Children with High-functioning Autism. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2024; 32 (1) :47-57
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8097-fa.html

مطرودزاده جمانه، بخشی سورشجانی لیلا. اثربخشی آموزش توجه مشترک بر توانش‌‌های عصب روان‌‌شناختی و انعطاف‌‌پذیری ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم با کنش‌‌وری بالا. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (1) :47-57

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8097-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657