[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63423647
h-index2720
i10-index18780
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 31، شماره 5 - ( 9-1402 ) ::
جلد 31 شماره 5 صفحات 69-58 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه‌های توانمندسازی کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی؛ یک مطالعۀ کیفی
زهرا رئیسی1 ، مهدی باقری* 2، حسینعلی جاهد3
1- گروه مدیریت آموزشی، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرۀ کیش، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران ، mbagheri.sbu@gmail.com
3- گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (346 مشاهده)
مقدمه: بهبود سیستم هر اداره و نظام سلامتی همواره موردتوجه بوده است. یکی از فرایندهایی که در هر دستگاهی باید به آن توجه شود، توانمندسازی کارکنان آن دستگاه است؛ بنابراین، این پژوهش با هدف مشخص کردن مؤلفه‌های توانمندسازی کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی ایلام انجام‌شده است.
مواد و روش­ها: این پژوهش از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است که با رویکرد کیفی و روش گرندد تئوری، در سال 1402-1401 انجام‌شده است. جامعۀ آماری شامل اساتید و صاحب‌نظران در زمینۀ توانمندسازی کارکنان بود. نمونه‌گیری با استفاده از روش در دسترس و گلوله‌برفی انجام شد و با 15 نفر، اشباع نظری به‌دست آمد. تحلیل داده‌ها بر اساس روش داده‌بنیاد و به‌صورت دستی صورت گرفت.
یافته­های پژوهش: بر اساس یافته‌های پژوهش، 12 مقوله و 24 زیرمقوله در زمینۀ توانمندسازی کارکنان سازمان بهزیستی شناسایی گردید که مقوله‌ها عبارت‌اند از: مهارت‌های فردی، مهارت‌های گروهی و مدیریت (شرایط علّی)، اخلاق، ارتباطات (شرایط زمینه‌ای)، دانش و ارتقای محیط کاری (شرایط مداخله‌گر)، توانمندی مدیریتی، توانمندی اخلاقی، توانمندی ارتباطی (راهبردها)، ارتقای خدمت به کارکنان و استفاده از ظرفیت‌های بالقوۀ کارکنان (پیامدها)..
بحث و نتیجه‌گیری: توجه به مهارت‌ها و مدیریت در سطح فردی و گروهی امکان توانمندسازی را در دستگاه بهزیستی برای شاغلان ایجاد میکند. توجه لازم به دانش و محیط از سویی و راهبرهای مدیریت و ارتباط از سوی دیگر، بستر و شرایط لازمی را برای رشد کارکنان فراهم می‌آورد. سازمان بهزیستی زمانی پیامد مؤثر توانمندسازی را خواهد دید که از کارکنان خود و ظرفیت‌های بالقوۀ آنان استفاده کند.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، کارکنان، سازمان بهزیستی، گرندد تئوری
متن کامل [PDF 405 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1402/5/16 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار: 1402/9/15
فهرست منابع
1. Kanjanakan P, Wang PQ, Kim PB. The empowering, the empowered, and the empowerment disparity: A multilevel analysis of the integrated model of employee empowerment. Tour Manag 2023;94:104635.1-15.doi: 10.1016/j.tourman.2022.104635.
2. Peng J, Nie Q, Chen X. Managing hospitality employee cyberloafing: The role of empowering leadership. Int J Hosp Manag 2023;108:103349. doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103349.
3. Marin-Garcia JA, Bonavia T. Empowerment and employee well-being: A mediation analysis study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021;18:5822. doi.org/10.3390/ijerph18115822.
4. Tally AC, Abbott J, Bochner A, Das S, Nippert-Eng C. What Mid-Career Professionals Think, Know, and Feel About Phishing: Opportunities for University IT Departments to Better Empower Employees in Their Anti-Phishing Decisions. Proc ACM Hum-Comput Interact 2023;7:1-27.doi: 10.1145/3579547.
5. Joo B-K, Yoon SK, Galbraith D. The effects of organizational trust and empowering leadership on group conflict: psychological safety as a mediator. J Manag Organ 2023;20:4-16.doi: 10.1108/OMJ-07-2021-1308.
6. Dennerlein T, Kirkman BL. The hidden dark side of empowering leadership: The moderating role of hindrance stressors in explaining when empowering employees can promote moral disengagement and unethical pro-organizational behavior. J Appl Psychol 2022.doi: 10.1037/apl0001013.
7. Lin M, Ling Q, Zhang L, Cui X, Zhang Z. The effects of manager role stress on job thriving of both employees and managers through empowering leadership. Tour Manag 2022;92:104545.doi: 10.1016/j.tourman.2022.104545.
8. Kim M, Beehr TA. Empowering leadership improves employees’ positive psychological states to result in more favorable behaviors. Int J Hum Resour Manag 2023;34:2002-38.doi: 1080/09585192.2022.2054281.
9. Dahleez KA, Aboramadan M, Abu sharikh N. Empowering leadership and healthcare workers performance outcomes in times of crisis: the mediating role of safety climate. J Organ Eff 2022;9:401-21.doi: 10.1108/JOEPP-03-2021-0080.
10. Noordink T, Verharen L, Schalk R, van Eck M, van Regenmortel T. Measuring instruments for empowerment in social work: A scoping review. Br J Soc Work 2021;51:1482-508.doi: 10.1093/bjsw/bcab054.
11. Strauss A, Corbin J. Basics of qualitative research techniques. 1998.P.13-15.
12. Wowra SA, McCarter R. Validation of the empowerment scale with an outpatient mental health population. Psychiatr Serv 1999;50:959-61.doi: 10.1176/ps.50.7.959.
13. Colombo C, Moja L, Gonzalez-Lorenzo M, Liberati A, Mosconi P. Patient empowerment as a component of health system reforms: rights, benefits and vested interests. Int Emerg Med 2012;7:183-7.doi: 10.1007/s11739-012-0757-1.
14. Jemal M, Kure MA, Gobena T, Geda B. Nurse–physician communication in patient care and associated factors in public hospitals of harari regional state and dire-dawa city administration, eastern ethiopia: a multicenter-mixed methods study. J Multidiscipl Healthc 2021:2315-31.doi: 10.2147/JMDH.S320721.
15. Addelyan Rasi H, Moula A, Puddephatt AJ, Timpka T. Empowering Single Mothers in Iran: Applying a Problem-Solving Model in Learning Groups to Develop Participants' Capacity to Improve Their Lives. Br J Soc Work 2012;43:833-52.doi: 10.1093/bjsw/bcs009.
16. Bulsara C, Styles I, Ward AM, Bulsara M. The psychometrics of developing the patient empowerment scale. J Psychosoc Oncol 2006;24:1-16. doi: 10.1300/J077v24n02_01.
17. Jung HS, Yoon HH. Improving frontline service employees' innovative behavior using conflict management in the hospitality industry: The mediating role of engagement. Tour Manag 2018;69:498-507.doi: 10.1016/j.tourman.2018.06.035.
18. Huertas-Valdivia I, Gallego-Burín AR, Lloréns-Montes FJ. Effects of different leadership styles on hospitality workers. Tour Manag 2019;71:402-20.doi: 10.1016/j.tourman 2018.10.027.
19. Kabir S, David P, Irene Akua A, Seye A, Abdul G, Soumya S. Learning is a means to progress and empowerment for health systems. BMJ Global Health 2022;7(Suppl 7):e010572.doi: 10.1136/bmjgh-2022-010572.
20. Brymer RA. Employee empowerment: A guest-driven leadership strategy. Cornell Hosp Q 1991;32:58-68. doi.org/10.1177/001088049103200116.
21. Smith B. Empowerment ‐ the challenge is now. Empowerment in Organizations 1997;5:120-2.
22. Hashemy, Seyed Hamed, Yousefi, Minoo, Soodi, Shahla Omidi. Explaining Human Resource Empowerment Pattern and Organizational Excellence among Employees of Emergency of Guilan's University Hospitals. Procedia Soc Behav Sci 2020;2:41-55. doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.09.002.
23. Cui J, Mao L, Newman CE, Kwan CK, Lancaster K. Managing Risk in the Pro-Empowerment Era of Mental Health Care: A Cross-Cultural Study of Social Work Perspectives in Hong Kong and Sydney. Br J Soc Work 2020;51:831-48.doi: 10.1093/bjsw/bcaa232.
24. Jo SJ, Park S. Critical review on power in organization: empowerment in human resource development. Eur J Train Dev 2016;40:390-406.doi: 10.1108/EJTD-01-2016-0005.
25. Afandi A. MENTORING PROGRAM: Empowerment and Human Resources Development. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis 2021;1:87-94. doi.org/10.37481/jmh.v1i3.458.
26. Kanaany M, Hasani R, mohamadi m. A Systematic Review of Identifying Aspects and Indicators of Improving Learning Culture Model at Schools. JEDU 2021;12:15-1.doi: 10.30495/JEDU.2021.25758.5138.
27. Wilkinson A. Empowerment: theory and practice. Pers Rev 1998;27:40-56. doi.org/10.1108/00483489810368549.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.ILAM.REC.1402.005


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raiisi Z, Bagheri M, Jahed H. Identifying the components of employee empowerment to provide a comprehensive model for the welfare organization. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2023; 31 (5) :58-69
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8051-fa.html

رئیسی زهرا، باقری مهدی، جاهد حسینعلی. مؤلفه‌های توانمندسازی کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی؛ یک مطالعۀ کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1402; 31 (5) :58-69

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8051-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 5 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646