[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 29، شماره 4 - ( 8-1400 ) ::
جلد 29 شماره 4 صفحات 59-46 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر قدرت ایگو، خلق‌وخو و افکار خودکشی در دختران و پسران اقدام کننده به خودکشی در استان ایلام
شهریار مهردادی1 ، فریبا حسنی* 2، فرناز کشاورزی3، مهدیه صالحی1، مژگان سپاه منصور4
1- ‌‌گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2- ‌‌گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران ، hassani.fariba@gmail.com
3- ‌‌گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- ‌‌گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1248 مشاهده)
مقدمه: خودکشی درنتیجۀ تعامل عوامل متعدد به‌وجود می‌آید. بااین‌حال، بیشتر خودکشی‌ها قابل‌پیشگیری هستند. اگر اقدام به خودکشی به مرگ منجر نشود، این نگرانی وجود دارد که دوباره این رفتار تکرار گردد؛ اما آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر یادگیری مشارکتی و عملی در افزایش سلامتی و پیشگیری اولیه از بروز مشکلات و همچنین کمک به نوجوانان برای یادگیری رفتارهای مثبت و حفظ سلامتی روانی خویش بسیار مؤثرند. هدف از مطالعۀ ‌‌حاضر، مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر قدرت ایگو، خلق‌وخو و افکار خودکشی در میان دختران و پسران اقدام‌کننده به خودکشی در استان ایلام است.
مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمونپس‌‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری است و جامعۀ آماری مطالعه شامل همۀ دختران و پسران 18 تا 24 سال استان ایلام به تعداد 212 نفر است که برای بار اول در طول 6 ماه گذشته در سال 1398-1397، اقدام به خودکشی و به مراکز درمانی علوم پزشکی استان ایلام مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، بر اساس ملاک‌های ورود، تعداد 80 نفر به‌صورت نمونۀ در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت همتاسازی (بر اساس تحصیلات) در گروه‌‌های آزمایش (20 نفر دختر و 20 نفر پسر) و کنترل (20 نفر دختر و 20 نفر پسر) جایگزین گردیدند. ابزارهای استفاده‌شده شامل مقیاس خلق‌وخو، مقیاس قدرت ایگو و مقیاس افکار خودکشی است. داده‌ها از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: در نتایج تحلیل واریانس مشاهده گردید میزان خلق‌وخو، قدرت ایگو و افکار خودکشی در میان دختران و پسران اقدام‌‌‌کننده به خودکشی در استان ایلام، در میان گروه‌های آزمایش، کنترل و پیگیری، پیش و پس از آزمون آموزش مهارت‌های زندگی تفاوت معناداری وجود دارد. به همین ترتیب، تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی در نوع گروه و وضعیت آزمون، بر میزان خلق‌وخو، قدرت ایگو و افکار خودکشی پسران و دختران اقدام‌‌‌کننده به خودکشی در استان ایلام تأثیرگذار بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: از یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان چنین استنباط کرد که آموزش مهارت‌های زندگی بر قدرت ایگو، خلق‌وخو و افکار خودکشی دختران و پسران اقدام‌کننده به خودکشی، هم در مرحلۀ پس‌آزمون و هم در مرحلۀ پیگیری، اثربخش بوده است.
واژه‌های کلیدی: افکار خودکشی، خلق‌وخو، قدرت ایگو، مهارت‌های زندگی
متن کامل [PDF 612 kb]   (350 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آسیب شناسی بالینی
دریافت: 1399/11/16 | پذیرش: 1400/4/19 | انتشار: 1400/8/10
فهرست منابع
1. Alipordinia A, Yousefi N. Explaining the ideation of suicide from the perspective of public pressure theory. Soc Dev Quarter2015; 10: 157-86.
2. Kurdish R, Kazemi M, Hosseini SA, Assyrian Y. A look at the phenomenon of suicide in Iran. Dep Min SocWelf2014; 2:1-100.
3. Bahamin GH, Panaghi L. Investigation and determination of the main factors leading to suicide in Ilam city. Sui Assess Manage Uni Tehran2014; 5:43-8.
4. Mohammadkhani P. Epidemiology of suicidal ideation and suicide attempt in girls in high risk areas of Iran. Soc Welf Quarter 2004; 14: 144-62.
5. Babanejad M, Pourkarmakhan T, delpisheh A, Khorshidi Ali, Asadullahi Kh, Shadow C. [Epidemiological study of suicide due to mental disorders in Ilam province during 1993-2009]. J Ilam Uni Med Sci2013; 22: 104-13. (Persian)
6. Altunayoglucakmak V, Gazioglu S, Canusta N, Ozkorumak E, Ayar A, Topbas M, et al. Evaluation of temperament and character features as risk factors for depressive symptoms in patients with restless legs syndrome. J Clini Neurol2014; 10: 320-7. doi.10.3988/jcn.2014.10.4.320
7. Sivandian M, Besharat MA, Asgarabad MH, Moghadamzade A. The moderating role of ego strength on the relationship between attachment styles and marital adjustment. Salam Ijtim J 2016; 3: 41-53. doi.10.22038/MJMS.2019.13910
8. Panaghi L. Suicide assessment and management. 1th ed. Uni Tehran Publication. 2011; P.23-97.
9. Askari S. Resilience and suicidal motivations. Thesis Facul Psychol Allameh Uni2017;1-50
10. Khadivi R, Moezzi M, Shakeri M, Borjian MT. [The effect of life skills training in suicide prevention in women of Ardabil city]. Sci J Ilam Uni Med Sci2005; 13: 13-20. (Persian)
11. Aliakbari M, Shaghaghi F, Kokajoybari AA, Zare M, Shayeghian Z. A study of psychometric properties in the mood questionnaire. Edu Measure Quarter2012; 8:73-8.
12. Cloninger CR, Svrakic DM, Przybeck TR. A psychobiological model of temperament and character. Arch Gen Psychiatr1994;50: 975-90
13. Steptoe A, Wardle J. Life skills wealth health and wellbeing in later life. Proce Na Acad Sci2017; 114: 4354-9. doi.10.1073/pnas.1616011114
14. Adiana keleit. The influence of the training of stress on self control and intensity of depression among adolescrnts with suicide risks. Int J Adv Nurs Stud2019; 3:123-8. doi.10.14419/ijans.v4i2.4928
15. Nosrati N. The effectiveness of life skills training on increasing social adjustment and preventing suicidal ideation of migrant girls. Msc Thesis Clin Psychol Ferdowsi Uni Mashhad2015;12-32.
16. Velz R, Singh B. General population strategies of suicide prevention. Int Hand Sui Att Sui2019;3: 597-615. doi.10.1192/bjp.bp.107.040550
17. Sharma BN. Youth suicide. First Sui Att2012; 2:32-7. doi.10.1016/j.jaac.2018.05.022
18. Romano J. Preventive psychology.1 th ed. Ministr Sci Res Technol Publications.2015; P.212-34.
19. Mutiso V, Tele A, Musyimi C, Gitonga I, Musau A, Ndetei D. Effectiveness of life skills education and psychoeducation on emotional and
20. behavioral problems among adolescents in institutional care in Kenya a longitudinal study. Child Adolescent Mental Health2017; 3:71-6. doi. 0.1111/camh.12232
21. Eini S, Nariman M, Atadokht A, Basharpour S, Sadeghi F. [The effectiveness of cognitive therapy on ego power and thematic relationships in people with borderline personality disorder]. J Sci Urmia Medicine2018; 29: 11- 1. (Persian)
22. Jylha PJ, Rosenstrom T, Mantere O, Suominen K, Melartin TK, Vuorilehto MSet al. Temperament character and suicide attempts in unipolar and bipolar mood disorders. J Clin Psychiatr2016; 77: 252-60. doi. 10.4088/JCP.14m09472
23. Forkano K. The zuni life skills development program a school community based suicide prevention intervention. Sui life Threat Behavior2007; 38:343-53. doi. 10.1521/suli.2008.38.3.343
24. Salati R. Suicidal behaviour and its meaning in adolescence. In Facing It Out2007; 2: 65-78. doi.10.1007/s40894-017-0066-z
25. Serretti, A. Temperament and character of suicide attempters. J psychiatr Res2008;42: 938-45. doi.10.1016/j.jpsychires.2007.10.006
26. Paris J. Personality disorders and suicidality. Int Hand Sui Preve2016;124-32. doi.10.1177/
27. 136346159102800102
28. Azar M, Nohi S. Suicide. 3 th ed. Arjmand Publications. 2015; P.111-45.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 10120705972003



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrdadi S, Hassani F, Keshavarzi F, Salehi M, Sepah Mansour M. Effectiveness of Life Skill Trainings in Ego Power, Temperament, and Suicidal Thoughts among Girls and Boys Attempting to Commit Suicide in Ilam Province, Iran. Journal title 2021; 29 (4) :46-59
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6988-fa.html

مهردادی شهریار، حسنی فریبا، کشاورزی فرناز، صالحی مهدیه، سپاه منصور مژگان. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر قدرت ایگو، خلق‌وخو و افکار خودکشی در دختران و پسران اقدام کننده به خودکشی در استان ایلام. عنوان نشریه. 1400; 29 (4) :46-59

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-6988-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 29، شماره 4 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4555