ساخت و اعتبار یابی مقیاسهای سنجش عوامل روانی اجتماعی مؤثر بر فعالیت جسمانی دختران دبیرستانی منطقه 10 شهر تهران
|
اشرف پیراسته* |
آموزش بهداشت دانشگاه تربیت مدرس وعضوهیأت علمی دانشگاه شاهد |
|
چکیده: (16181 مشاهده) |
چکیده
مقدمه و هدف: هدف مقاله حاضر ارزیابی ویژگیهای روا نسنجی مقیاسهای عوامل اثر گذار روانی اجتماعی مرتبط با فعالیت جسمانی در دختران نوجوان ایرانی میباشد.
مواد و روش ها: ابزارهای پژوهش با استفاده از مقیاسهای “PACE-Adolescent Physical Activity Survey” و سازههای تئوری شناختی اجتماعی بندورا(SCT) و مدل (TTM) پروجاسکا و دیکلمنته طراحی شدند و با بکار گیری تکنیک ترجمه- ترجمه مجدد (Back-translation) از انگلیسی به فارسی برگردانده شدند. این ابزارها بر روی 512 دختر دبیرستانی پایههای اول و دوم از دوازده دبیرستان دولتی در منطقه 10 آموزش و پرورش تهران اجرا گردیدند. مقیاسهای بکار رفته در این پژوهش شامل: مقیاس خودکارآمدی فعالیت جسمانی، مقیاس حمایت اجتماعی (حمایت خانواده و حمایت دوست) فعالیت جسمانی، مقیاس منافع و موانع فعالیت جسمانی، مقیاس استراتژیهای تغییر فعالیت جسمانی، مقیاس عوامل محیطی فعالیت جسمانی، مقیاس لذت فعالیت جسمانی و مقیاس انتخاب فعالیت جسمانی اوقات تفریح بود.
یافته ها پژوهش: ضرایب آلفای کرونباخ (Cronbach’s alphas)، میانگین همبستگی درونی عبارات (mean inter-item correlation)، و پایایی بازآزمایی (test-retest) نشان دهنده اعتماد و پایایی نتایج فوق میباشد. ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاسهای مختلف مناسب تا عالی بودند (084-065)، میانگین همبستگی درونی از متوسط تا مناسب (047-023) و نتایج پایایی بازآزمایی نیز بین متوسط تا مناسب (074-036) بودند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج اولیه مطالعه نشان داد که بکارگیری مقیاسهای مذکور جهت اندازهگیری تعیین کنندههای روانی اجتماعی فعالیت جسمانی در بین دختران نوجوان ایرانی مورد تایید میباشد. |
|
واژههای کلیدی: فعالیت جسمانی، دختران نوجوان، عوامل روانی اجتماعی اثرگذار، پایایی، روایی |
|
متن کامل [PDF 550 kb]
(4179 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/11/8 | پذیرش: 1394/2/1 | انتشار: 1394/2/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|